سریال لئوناردو داوینچی ایام نوروز از شبکه چهار پخش شد

داوینچی؛ بتمن عصر رنسانس

«لئوناردو داوینچی» یک مجموعه تلویزیونی خاص کودکان و نوجوانان است که توسط شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی تهیه شده و در سال 2011 از این شبکه پخش شده است.
کد خبر: ۵۵۲۸۴۸

این مجموعه حال و هوایی ماجراجویانه دارد و قصه زندگی لئوناردو داوینچی، نقاش و دانشمند قرون وسطی را در زمانی تعریف می‌کند که یک نوجوان سرکش و ماجراجو بود. جاناتان بیلی، نقش دوران نوجوانی این هنرمند را جلوی دوربین بازی کرده است. خط اصلی قصه مجموعه در قرن پانزدهم میلادی و در شهر فلورانس ایتالیا اتفاق می‌افتد. در کل، دو فصل از مجموعه لئوناردو داوینچی تولید شد. 25 اپیزود مجموعه در فاصله سال‌های 2011 و 2012 از تلویزیون انگلستان پخش شد.

دیگر بازیگران این مجموعه شرح‌ حال‌گونه فلورا اسپنسر لانگورست، آمنجی نیفروان، کالین رایان و جیمز کانینگهام هستند. کل صحنه‌های مجموعه در لوکیشن‌های مختلف و متنوع آفریقای جنوبی فیلمبرداری شدند. لوک واتسون، کارگردانی لئوناردو داوینچی را به عهده داشت. درک نل،‌ مدیر فیلمبرداری این مجموعه است که کار او با تحسین منتقدان تلویزیونی روبه‌رو شد.

با آن که سازندگان مجموعه به صورت رسمی این نکته را اعلام نکردند، ولی فیلمنامه آن براساس قصه کتاب پرخواننده تام میسن و دان دانکو نوشته شد. این کتاب بررسی لئوناردو داوینچی به عنوان «بتمن تین‌ایجر عهد رنسانس» تاکید می‌کند. با آن که هیچ‌وقت الهام‌گیری از قصه کتاب تاکید نشد، ولی شخصیت‌پردازی لئوناردو داوینچی، دقیقا شبیه همان چیزی است که در متن این کتاب آمده است.

میسن و دانکو می‌دانستند مسئولان شبکه بی‌بی‌سی حتی قبل از این که کتابشان منتشر شود، علاقه‌مند تولید مجموعه‌ای تاریخی و شرح‌حال‌گونه از آن هستند. اواخر سال 2009 تهیه‌کنندگان مجموعه، امتیاز برگردان تلویزیونی قصه این کتاب را خریداری کردند. پیش‌تولید مجموعه از تابستان سال 2010 شروع شد. فصل اول مجموعه در نیمه دوم سال 2010 فیلمبرداری شد. موفقیت فصل اول باعث تولید دومین فصل آن هم شد و کار فیلمبرداری این فصل هم در نیمه اول سال 2011 تمام شد. فصل دوم، چند بازیگر تازه داشت که در فصل اول آن حضور نداشتند.

در زمان پخش لئوناردو داوینچی مقالاتی درباره واقعی‌بودن رویدادها و اصالت تاریخی آن نوشته شده، اما نکته‌ای که بسیاری از تحلیلگران و منتقدان هنری روی آن اتفاق‌نظر داشتند، این بود که اصل وقایع مطرح شده اصالت تاریخی دارد و یکسری اتفاقات خیالی به آن اضافه شده است.

لرد کلارک، یک تاریخ‌شناس معروف به برخی از قصه‌ها و لحظه‌های مجموعه ایراد گرفته و گفته سازندگان مجموعه، یکسری ماجرای غیراقعی را به عنوان واقعیت‌های تاریخی در اختیار بیننده می‌گذارند. برخی تاریخ‌شناسان هم گفته‌اند قصه مجموعه زمان رخدادها را تا حدودی جابه‌جا کرده و بعضی اتفاقات در زمان‌هایی متفاوت از آنچه در مجموعه اعلام می‌شود، رخ داده‌ است.

با این حال، مجموعه لئوناردو داوینچی در سال 2012 موفق به دریافت جوایز مختلفی از مراسم اهدای جوایز تلویزیونی در انگلستان و چند کشور اروپایی شد. در سال 2012 یک بازی ویدئویی هم براساس قصه و ماجراهای فصل دوم این مجموعه وارد بازار بازی‌های کامپیوتری شد. بخش اصلی قصه این بازی درباره مبارزه شخصیت اصلی آن یا ال‌دراگو شخصیت شرور و منفی قصه بود. ال‌دراگو تعدادی از اختراعات لئوناردو را دزدیده و به نام خود ثبت کرده بود.

سازندگان لئوناردو داوینچی چند ماه قبل، احتمال تولید فصل سوم آن را منتفی اعلام کردند و گفتند فعلا قصد تولید ندارند. یکی از دلایل اصلی تولیدشدن سومین فصل مجموعه، نبود یک فیلمنامه مناسب است. پیا آشبری در کنار ملانی استوکر خالقان اصلی مجموعه هستند که می‌گویند برای تولید فصل سوم آن باید حتما قصه‌ای جذاب و سرگرم‌کننده داشته باشند. لوک واتسون، کارگردان اصلی لئوناردو داوینچی، از سال 1983 تا به حال 11 مجموعه تلویزیونی کارگردانی کرده که بیشتر آنها حال و هوایی اکشن و نوجوانانه داشته ‌است.

وی در ارتباط با لئوناردو داوینچی می‌گوید: قبل از پخش مجموعه به موفقیت آن اطمینان داشتم. نام لئوناردو داوینچی به تنهایی می‌تواند باعث جذب تماشاگران شود، اما نمی‌توانستیم فقط به اعتبار نام این نقاش تکیه کنیم. می‌دانستم باید یک قصه سرگرم‌کننده و مردم‌پسند داشته باشیم تا بتوانیم بخش مهمی از تماشاگران را به سمت این مجموعه بکشانیم. خوشبختانه قصه کتابی را در اختیار داشتیم که حال و هوایی ماجراجویانه و فانتزی داشت و از نگاه نوجوانانه نوشته شده بود. با همکاری گروهی از بهترین‌های رسانه تلویزیون سعی کردیم مجموعه‌ای آبرومند خلق کنیم که برای تماشاگرانش حکم یک کلاس درس هم داشته باشد.

جاناتان بیلی ـ بازیگر نقش لئوناردو داوینچی ـ متولد سال 1988 شهر لندن است. او کار بازیگری را در سال 1997 و در سن 9 سالگی شروع کرد. بیلی بازیگر 22 مجموعه و فیلم تلویزیونی بوده و لئوناردو داوینچی، بیستمین کار تلویزیونی او به حساب می‌آید. وی بعد از این مجموعه ماجراجویانه و شرح‌حال‌گونه نوجوانانه در دو مجموعه دیگر تلویزیونی ظاهر شده است.

بیلی، بازی در لئوناردو داوینچی را یکی از بهترین کارهای تلویزیونی خود می‌داند و می‌گوید از این‌که در نقش دوران نوجوانی یکی از بزرگ‌ترین و سرشناس‌ترین چهره‌های هنری تاریخ بازی کرده احساس رضایت و غرور می‌کند.

IMDB / مترجم: کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها