گام پنجم توسعه؛ رویایی روی کاغذ؟

رویکرد جناحی، قربانگاه برنامه‌های کلان توسعه

توسط هیات وزیران

بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه ابلاغ شد

بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با پیشنهاد این وزارتخانه و تصویب هیات وزیران، برای اجرا ابلاغ شد و یکی از مهم ترین اهداف آن که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق شود کاهش نرخ بیکاری به 7 درصد است.
کد خبر: ۵۵۱۲۴۹
بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه ابلاغ شد

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده (217) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب 1389 بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوع ماده (217) را تصویب کرد و با موافقت دولت، این بسته ابلاغ شد.

بسته اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

مهمترین اقداماتی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی برنامه پنج ساله پنجم مکلف به انجام و یا مشارکت در اجرای آنهاست عبارتند از: اعمال تخفیف پلکانی و یا تامین بخشی از حق بیمه سهم کارفرمایان کارگاه‌هایی که با تایید و یا معرفی واحد‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت به کارگیری نیروی کار جدید یمبادرت می نمایند به شرط آن که واحد، تازه تاسیس بوده و یا در سال قبل از آن ، کاهش نیروی کار نداشته باشد.

تنظیم سند ملی کار شایسته، افزایش سالانه سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، ایجاد صندوق های بازنشستگی خصوصی با رعایت تضمین حقوق بیمه شدگان و بازنشستگان صندوق مربوطه حداقل به مدت 10 سال، ساماندهی خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان.

سیاست های اجرایی

توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی، توسعه اشتغال بانوان، دانش آموختگان و اقشار خاص توسعه اشتغال روستایی، توسعه کاریابی های غیردولتی، استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا.

راهبردهای اساسی جهت حل مسئله یا مشکل

توسعه اشتغال، توسعه کارآفرینی، بسط و توسعه حمایت‌های بیمه بیکاری و پایداری مشاغل، توسعه سرمایه گذاری در بخش تعاونی، توسعه فرهنگ کار و تعاون، توسعه امور حقوقی در عرصه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توسعه تعاملات بین‌المللی ومنطقه ای در عرصه تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

اهداف کلان

توانمندسازی اقشار متوسط و کم در آمد جامعه با تکیه بر تعاونی ها، کاهش تدریجی نرخ بیکاری به هفت درصد، کاهش نرخ بیکاری استان ها، افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به 25 درصد تولید ناخالص داخلی، ارتقاء شاخص های توسعه انسانی کشور و اصلاح ساختار صندوق های بیمه و بازنشستگی در جهت کاهش وابستگی به دولت.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها