قبل از پایان برنامه پنجم توسعه میزان بی‌سوادی در مناطق شهری و روستایی استان قزوین در بین گروه‌های سنی ده تا 49 سال به صفر خواهد رسید.
کد خبر: ۵۴۸۹۳۸

ابوالفضل طاهرخانی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اعلام این خبر افزود: میزان بی‌سوادی از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز روند رو به کاهشی داشته و سیاست نظام این است که مقدار آن را بین افراد ده تا 49سال به صفر برساند.

حبیبی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز با ارائه گزارشی از وضع باسوادی و میزان بی‌سوادی تصریح کرد: با توجه به پیشینه علمی و فرهنگی، قزوین جزو استان‌های پیشتاز در امر مبارزه با بی‌سوادی است و تا قبل از پایان برنامه پنجم باید نرخ بی‌سوادی در استان به صفر برسد.

وی با اشاره به آمار بی‌سوادان استان گفت: براساس سرشماری سال 90 تعداد بی‌سوادان استان که در گروه سنی ده تا 49 سال قرار دارند، 43 هزار و 794 نفر است که از این تعداد 8481 نفر در سال 90 و 3111 نفر نیز امسال باسواد شده‌اند و هنوز 32 هزار و 202 نفر از این مجموعه بی‌سواد هستند که آموزش به آنها در دستور کار ستاد قرار دارد./ ایلنا

افزایش 20 درصدی شناورهای بنادر و جزایر هرمزگان

شمار شناورها برای جابه‌جایی مسافر و خودرو در حوزه دریایی هرمزگان در نوروز امسال20 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان با اعلام این خبر افزود: برای نوروز امسال صد فروند شناور مسافری با 20هزار صندلی و 26 لندینگرافت با گنجایش 2000 خودرو، در مسیر پل ـ لافت ـ قشم و بندر لنگه ـ چارک به جزیره کیش در نظر گرفته شده است.

صفایی با بیان این که 98 درصد سفرهای دریایی کشور از بندرهای مسافری هرمزگان بویژه در ایام نوروز انجام می‌شود، ‌افزود: برای ایمنی سفرهای دریایی، ایام نوروز هم شش فروند شناور ناجی در مسیرهای پرتردد دریایی گشتزنی می‌کند. وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال سه میلیون مسافر در هرمزگان به صورت دریایی سفر کنند./ واحد مرکزی خبر

آزادراه تبریز افتتاح شد

قطعه آخر آزادراه پیامبر اعظم(ص) حد فاصل قزلجه میدان تا اتوبان شهید کسایی تبریز به طور آزمایشی به‌بهره‌برداری رسید.

این قطعه از آزادراه تبریز ـ زنجان به طول 17 کیلومتر است که برای ساخت و تجهیز آن 500 میلیارد ریال از سوی دولت سرمایه‌گذاری شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این باره اظهار کرد: قطعه آخر آزادراه پیامبر اعظم(ص) برای آسان‌سازی رفت و آمد مسافران نوروزی در مسیر و جاده‌های مواصلاتی آذربایجان شرقی به طور آزمایشی افتتاح شد.

محمدرضا اشرف‌نیا افزود: آزادراه زنجان ـ تبریز که بعدها به پیامبر اعظم(ص) تغییر نام یافت قسمتی از آزادراه سراسری تهران ـ قزوین ـ زنجان‌ ـ تبریز و در نهایت تبریز ـ بازرگان است که بخشی از راه ابریشم محسوب می‌شود.

اشرف‌نیا گفت: عملیات اجرایی آزادراه پیامبر اعظم(ص) از سال 1375 آغاز شد، اما بیشترین قسمت‌های آن در دولت‌های نهم و دهم ساخته شده و به بهره‌برداری رسیده است. این آزادراه به طول 285 کیلومتر نخستین آزادراه کوهستانی و یکی از عظیم‌‌ترین طرح‏های راهسازی کشور است که مرحله نخست آن به طول 81 کیلومتر در سال 83 و مرحله دوم به طول 173 کیلومتر در سال 85 به بهره‌برداری رسید./ ایرنا

شیوع بیماری در مزارع گندم خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: با وجودی که در چند روز اخیر بیماری زنگ زرد گندم به دلیل رطوبت بالای زمین در مزارع گندم شیوع پیدا کرده، هنوزبر ضد این بیماری مبارزه ‌نشده است.

محمد قاسمی‌نژاد افزود: از ابتدای شیوع این بیماری در مزارع گندم، ستاد کمیته فنی زنگ زرد در استان تشکیل و کارگاه آموزشی برای کارشناسان کلینیک‌های حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی برگزار شده‌ است. همچنین برای آگاهی بیشتر کشاورزان از بیماری زنگ زرد، کلاس‌های آموزشی در سطح شهرستان‌ها برگزار و راهکارهای عملیاتی داشت گندم به کشاورزان ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان 550 هزار هکتار اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار داده است.‌/‌ ایرنا

معتادان 3 روستای خراسان شمالی پاک شدند

جانشین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: سه روستای این استان از نظر اعتیاد مواد مخدر پاک شد.

محمدرضا یزدان‌پناه افزود: این روستاها مربوط به شهرستان‌های شیروان، مانه و سملقان و بجنورد است. اکنون اقدامات درمانی برای پاک شدن اهالی پنج روستای مانه و سملقان نیز در حال انجام است.

وی با تاکید بر این‌که حل معضل اعتیاد نیازمند عزم ملی است، گفت: همه دستگاه‌ها و مردم باید برای رفع این بلای خانمانسوز تلاش کنند.

مسئول دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی با بیان این‌که اگر فردی در جامعه گرفتار این مواد افیونی شود، نه تنها خانواده خود بلکه امکان فاسد کردن دیگر افراد جامعه را نیز دارد، تصریح کرد: بی‌گمان این بلای خانمانسوز سبب بروز مشکلاتی در امنیت اجتماعی خواهد شد.

60 درصد زندانیان خراسان شمالی را زندانیان مرتبط با مواد مخدر تشکیل می‌دهند.‌/‌فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها