دبیر نمایشگاه از تسویه حساب کامل با ناشران شرکت کننده، پیش از آغاز سال جدید خبر داد

استقبال سرد از یاد یار مهربان

دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» ویژه تجهیز کتابخانه های مدارس در حالی روز گذشته در باغ کتاب به کار خود پایان داد که ناشران و مخاطبان انتقادهایی به آن داشتند.
کد خبر: ۵۴۷۹۲۹

ضعف در اطلاع‌رسانی، دور بودن و دشواری مسیر برای رسیدن به باغ کتاب و فروش پایین ناشران از جمله انتقادهایی است که به این نمایشگاه وارد شد.

زهرا محمدی، نماینده یکی از مدارس ابتدایی است که اطلاع‌رسانی در نمایشگاه را ضعیف دانسته و به ایرنا می‌گوید‌: مراجعان برای پیدا کردن اسم ناشران با مشکل مواجه می‌شوند.او همچنین از دوری مسافت و دسترسی به محل نمایشگاه انتقاد کرده و معتقد است: رفت و آمد به این مکان سخت است.

محمد احمدی، یکی دیگر از مخاطبان نمایشگاه «یاد یار مهربان» پایان سال را زمان مناسبی برای برپایی نمایشگاه نمی‌داند و تاکید می‌کند: ترافیک پایان سال، رفت و آمد به این مکان را با مشکل مواجه می‌سازد.

او افزایش روزهای برگزاری نمایشگاه را خواستار شده و اظهار می‌کند: استقرار این نمایشگاه در دو منطقه در تهران دسترسی مخاطبان را آسان‌تر خواهد کرد.

بیشتر نمایندگان مدارس کتاب‌سنجی نمی‌کنند

حسن ملکیان، مدیرمسئول انتشارات «سایه سخن» با انتقاد از این ‌که مراجعان از همان غرفه‌های اول خرید خود را انجام می‌دهند، می‌گوید‌: نمایندگانی که برای خرید مراجعه می‌کنند کتاب‌شناس نبوده، با نیازهای واقعی دانش‌آموزان آشنا نیستند و بیشتر به خرید کتاب‌های رمان و داستان بسنده می‌کنند.این ناشر متخصص روان‌شناسی با تاکید بر این ‌که همه نوع کتاب باید برای دانش‌آموزان خریداری شود، می‌افزاید‌: برخی مراجعه‌کنندگان کتاب‌های آشپزی و خیاطی خریداری می‌کنند و حوصله جستجو برای تامین نیازهای واقعی دانش‌آموزان را ندارند.او در پاسخ به این سوال که مراجعان بیشتر به دنبال چه نوع آثاری هستند، بیان می‌کند‌: رمان و داستان‌های خارجی در اولویت فروش است و کتب علمی و تحقیقی مراجعان کمتری دارد.

فروش آزاد کم است

نماینده انتشارات دارالعلم (ناشر کتب فقهی و مذهبی) با بیان این‌که استقبال راضی‌کننده نیست، می‌گوید: مراجعانی که کارت خرید دارند، از قبل مشخص هستند و بناچار باید کارت اعتباری تخصیصی را خریداری کنند، اما فروش آزاد بسیار اندک است.حمید دیده‌گاه، یکی از دلایل کاهش فروش را افزایش قیمت کتاب‌ها به دلیل گرانی کاغذ دانسته و می‌افزاید: هزینه تمامی عوامل وابسته به چاپ افزایش یافته و اولین چیزی که از سبد خانوار حذف می‌شود، خرید کتاب است.

او با بیان این‌که چینش غرفه‌ها به صورت الفبایی است، می‌گوید‌: هر سال این روند تغییر می‌کند و باعث سردرگمی ناشران و مردم می‌شود.

مینا زاهدی هم یکی دیگر از مراجعان به نمایشگاه است که دور بودن سرویس‌های بهداشتی در نمایشگاه را یکی از مشکلات دانسته و می‌گوید: آب آشامیدنی و خوراکی در دسترس نیست و به نظر می‌رسد هنوز باغ کتاب آماده میزبانی از چنین نمایشگاه‌هایی نیست.او با انتقاد از کمبود تابلوهای راهنمای ناشران بیان می‌کند: کارگر برای حمل نیست و مراجعان مجبورند علاوه بر دغدغه خرید مشکل حمل در راهروهای باریک نمایشگاه را هم داشته باشند.

احتمال ارائه کتاب با تخفیف نمایشگاهی به مدارس

با وجود این امیر مسعود شهرا‌م‌نیا، دبیر دهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» از برگزاری این نمایشگاه دفاع می‌کند و به فارس می‌گوید: نمایشگاه «یاد یار مهربان» طبق روال گذشته 25 درصد تخفیف خرید کتاب به بازدیدکنندگان ارائه می‌کند تا آنها با انگیزه در این نمایشگاه حضور یافته و به خرید اثر بپردازند.او ادامه می‌دهد: امسال برای اولین بار تا پایان سال با ناشران تسویه حساب می‌کنیم و درباره انتقادهای برخی ناشران درباره چیدمان غرفه‌ها هم باید بگویم که این چیدمان با پیشنهاد اتحادیه صورت گرفته است و فکر می‌کنم عادلانه‌ترین روش ممکن بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها