شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اسپانیا از یکسو و از سوی دیگر، بستری شدن پیاپی ˈخوان کارلوسˈ پادشاه 75 ساله این کشور اروپایی در بیمارستان به دلیل مشکلات جسمی موجب شده است بتدریج درخواست کناره گیری پادشاه از سوی احزاب و شخصیتهای سیاسی با صراحت و صدای بلندتری مطرح شود.
کد خبر: ۵۴۷۱۳۸
نفرین فیلها و آه مردم، پادشاه اسپانیا را گرفتار کرد

پادشاه 75 ساله اسپانیا روز یکشنبه گذشته برای چهارمین بار ظرف یکسال اخیر تن به عمل جراحی دیسک کمر داد تا زنجیره مشکلات جسمی او که از شکستن استخوان ران پا هنگام شکار فیل در جنگلهای آفریقا آغاز شد، شاید او را تا مرز استعفا و کناره گیری از قدرت ببرد؛ موضوعی که او تاکنون به شدت با آن مخالفت کرده است.

به گفته مقامهای اسپانیایی، عمل جراحی دیسک کمر خوان کارلوس روز یکشنبه گذشته با جدیدترین فناوریهای روز دنیا و به مدت سه ساعت با موفقیت انجام شده است و او پس از گذراندن یک شب در بخش مراقبتهای ویژه، از روز گذشته به اتاق خود منتقل شده و دیشب نیز نخستین بار پس از عمل از روی تخت برخاسته و با کمک پزشکان، چند قدم برداشته است.

ˈماریانو راخویˈ نخست وزیر، ˈصوفیاˈ ملکه اسپانیا و فرزندان او که تاکنون از پادشاه در بیمارستان دیدن کرده اند، به خبرنگاران گفته اند که شرایط عمومی خوان کارلوس خوب است و انتظار می رود او بتواند پس از یک هفته بیمارستان را ترک کند اما از سوی دیگر، پزشکان می گویند پادشاه اسپانیا بین چهار تا شش ماه نخواهد توانست در دفتر کار خود در کاخ سارسوئلای مادرید حضور یابد.

این هفتمین عمل جراحی پادشاه اسپانیا در طول سه سال گذشته و چهارمین عمل جراحی ظرف 10 ماه اخیر است و از اوضاع چنین به نظر می رسد ˈنفرین فیلهای آفریقاˈ و ˈآه مردم بحران زده اسپانیاˈ چنان خوان کارلوس را گرفتار کرده است که او شاید به سختی بتواند از این پس با آرامش به سلطنت خود در این کشور اروپایی ادامه دهد.

بدبیاریهای پادشاه اسپانیا در ماههای اخیر از ماه آوریل – اردیبهشت- آغاز شد؛ زمانی که او در جریان شکار فیل در جنگلهای کشور افریقایی بوتسوانا دچار حادثه شد و استخوان ران پای چپ و لگن او شکست؛ طوری که درمان او به صورت بی سروصدا در محل میسر نشد و مقامهای اسپانیایی ناچار شدند پادشاه را برای درمان به کشور خود منتقل کنند.

آگاهی از این موضوع، موجب خشم مردمی شد که از شش سال پیش از بحران عمیق اقتصادی رنج می برند و تاکنون تاوان آن را با بیکاری بیش از شش میلیون نفر، ریاضتهای شدید اقتصادی از سوی دولت، کاهش درآمدهای مردم، بالارفتن هزینه خدمات دولتی در زمینه های گوناگون بهداشتی و درمان، آموزشی، حمل و نقل و سایر بخشها داده اند.

مردم اسپانیا با این ماجرا دریافتند در حالی که دولت به بهانه تامین کسری بودجه، هزاران تن از کارمندان را اخراج کرده، از خدمات خود به مردم کاسته، هزینه های زندگی مردم را افزایش داده و بطور مداوم، مالیاتها را بالا می برد و پادشاه و نخست وزیر بطور مداوم از مردم می خواهند برای برون رفت کشور از بحران اقتصادی، به ˈفداکاریˈ خود ادامه دهند، جناب پادشاه در جنگلهای آفریقا در حال شکار فیل است؛ تفریحی بسیار پرهزینه که باید هر بار میلیونها دلار برای آن پرداخت کرد.

آنها مشاهده کردند در حالی که مردم پول ندارند تا قسط وامهای مسکن خود را بپردازند و بانکها آنها را به اجبار از خانه های خود بیرون می کنند تا به مصادره آن بپردازند و این شرایط، موجب خودکشی برخی مردم ناامید این کشور شده است، خوان کارلوس بر خلاف وعده کاهش بودجه سلطنتی، پس از چند ماه همه بودجه اختصاصی را دریافت کرده است و بی سر وصدا با کشتن فیلهای نگونبخت در جنگلهای افریقا تفریح می کند.

شرایط اجتماعی و نارضایتی های عمومی، دربار سلطنتی اسپانیا را وادار به توجیه این قضایا و عذرخواهی از مردم کرد اما به نظر می رسد هرگز نتوانسته است از رنجش و سرخوردگی مردم از این رفتارهای پادشاه بکاهد؛ به گونه ای که تازه ترین نظرسنجی ها در هفته های اخیر نشان می دهد محبوبیت خوان کارلوس به پایین ترین حد در طول تاریخ 38 ساله سلطنت او در این کشور اروپایی رسیده است.

اما فقط شکار فیل عامل افت این محبوبیت نبوده است. در ماههای اخیر پرونده های فساد مالی دولتمردان اسپانیایی هر روز بیشتر فاش می شود و در میان آنها، پرونده ˈاینیاکی اوردانگارینˈ داماد پادشاه اسپانیا یکی از پر سرو صداترین آنها است. اوردانگارین متهم است که با همدستی برخی مقامهای دولتی، میلیونها یورو از بودجه عمومی به بهانه ارایه خدمات مشاوره ای بالا کشیده است و به دلیل حمایت پادشاه، با وجود تشکیل پرونده برای او در سال 2011 میلادی، او تاکنون فقط دو بار بازجویی شده و بدون هیچ محاکمه و مجازاتی، آزادانه برای خود فعالیت می کند.

تداوم فشارها موجب شد کاخ سلطنتی ماه گذشته موضوع اعمال فشار به قاضی پرونده اوردانگارین را تکذیب کند و داماد او نیز پس از مدتها طفره رفتن از حضور در دادگاه و سپردن وثیقه، سرانجام سه روز پیش برای دومین بار در برابر قاضی حضور یافت تا در جریان آن، این اتهام را که اعمال خلاف او با آگاهی شخص پادشاه بوده است، رد کند. اوردانگارین همچنین گفت که همسرش، شاهدخت کریستینا در جریان کارهای خلاف قانون او نبوده است. این در حالی است که پیشتر، ˈدیگو تورسˈ شریک اوردانگارین اسناد و نامه هایی را به دادگاه ارایه داده بود که حکایت از دخالت پادشاه و دخترش در اعمال خلاف قانون داماد خود داشت.

از سوی دیگر، طی ماههای اخیر کتابی در اسپانیا در باره ˈملکه صوفیاˈ همسر خوان کارلوس منتشر شد که افشاگریهایی را در باره رفتارهای غیراخلاقی پادشاه دارد تا آنجا که می نویسد: پس از آنکه ملکه صوفیا در سال 1976 دریافت خوان کارلوس زنان دیگری هم دارد، از او چنان روی برگرداند که از همان زمان، ملکه در طبقه اول و پادشاه در طبقه دوم کاخ زندگی می کند و از آن پس، هرگز در زندگی شخصی کنار هم نبوده اند، اگرچه گاهی با یکدیگر در مراسم و تشریفات رسمی حضور می یابند.

با وجود این، خوان کارلوس به دلیل هدایت اسپانیا به نظام ˈمشروطه سلطنتیˈ و استقرار دموکراسی در کشور پس از مرگ ژنرال ˈفرانسیسکو فرانکوˈ دیکتاتور معروف این کشور و کمک به روند تصویب قانون اساسی جدید اسپانیا در سال 1978 میلادی، همواره از چنان اعتبار و جایگاهی در کشور برخوردار بوده است که از او حتی به عنوان ˈقهرمان ملیˈ یاد کنند؛ بویژه آنکه او با کودتای نظامیان برای براندازی پارلمان در همان زمان مخالفت کرد و با عدم دخالت در امور دولتها، عملا اجازه داده است این کشور شاهد استقرار مردم سالاری باشد.

اما اکنون که ایالت کاتالونیا خواستار اختیارات بیشتر در اداره امور خویش است و حتی ساز استقلال و جدایی از اسپانیا را کوک کرده است، پادشاه به عنوان فرمانده کل قوا و رییس شورای حکومتی بار دیگر به میدان آمده و هشدار داده است که اجازه نخواهد داد تمامیت ارضی کشورش خدشه دار شود.

این موضع گیریهای پادشاه موجب شده است چهره های سیاسی کاتالونیا با استفاده از کاهش محبوبیت مردمی او به دلیل ماجرای شکار فیل و پرونده اوردانگارین از یکسو، و از سوی دیگر، مشکلات جسمی مکرر او به صراحت خواستار آن شوند خوان کارلوس از قدرت کنار برود و فرزندش، فلیپه 45 سال ولیعهد اسپانیا جای پدر را بگیرد تا به گفته کاتالانها، مرحله تازه ای از روند دموکراسی در کشور آغاز شود.

ˈپره ناواروˈ رهبر حزب سوسیالیست کاتالونیا از جمله این افراد است که روز گذشته برای دومین بار در 10 روز اخیر به صراحت اعلام کرد: اسپانیا با کناره گیری ˈخوان کارلوس د بوربونˈ از قدرت، انرژی و چهره‌ای دیگر را به دست خواهد آورد.

ناوارو در مصاحبه با ˈرادیو کاتالونیاˈ و شبکه تلویزیونیˈ آنتن 3 ˈ اسپانیا گفت: اسپانیا می‌‌تواند اصلاحات لازم را برای تقویت دموکراسی و پیشرفت در راه دولت فدرال انجام دهد و در این راستا ، پادشاه باید کناره گیری کند تا کشور بتواند با انرژی و چهره ای تازه به استقبال تحولات برود.

به عقیده وی، اصلاحات در اسپانیا نیازمند انرژی بسیار و قدرت زیادی است و فردی که می‌‌تواند بهترین نقش را به عنوان رهبر کشور ایفا کند ، ˈفلیپه د بوربونˈ ولیعهد است .

وقتی از این رهبر سوسیالیست اسپانیا پرسیدند چرا به عنوان یک جمهوری خواه از ادامه نظام سلطنتی دفاع می‌‌کند، خاطرنشان کرد: من از ادامه نظام شاهنشاهی دفاع می‌‌کنم زیرا وقت آن نیست که بار دیگر بین طرفداران نظام سلطنتی و جمهوری خواهان در اسپانیا درگیری رخ دهد و سالها کشور را گرفتار عواقب خود کند.

اشاره وی به جنگ داخلی اسپانیا در دهه 1930 میلادی است که بیش از یک و نیم میلیون نفر را به کام خود کشید و به روی کارآمدن ژنرال فرانکو دیکتاتور معروف این کشور انجامید که حدود چهار دهه بر اسپانیا مسلط بود و فقر، عقب ماندگی و بدبختی را برای جامعه خویش به ارمغان آورد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها