هشدار رئیس کل بیمه مرکزی به خودروسازان:

خودروهای ناایمن بیمه نمی‌شوند

حق بیمه شخص ثالث پراید، پیکان و سپند با 105 هزار تومان افزایش به 595 هزار تومان رسید

جدول بیمه شخص ثالث در سال 92

بیمه مرکزی به دنبال افزایش نرخ دیه، دیروز جداول جدید حق‌بیمه شخص ثالث همراه تخفیف‌های عدم خسارت را اعلام کرد.
کد خبر: ۵۴۶۸۸۸

به گزارش خبرنگار ما، این جداول براساس نرخ دیه حداکثری در ماه‌های حرام ـ 152 میلیون تومان ـ تنظیم شده است. همچنین سقف تعهدات بیمه‌ها برای پرداخت خسارات مالی به سه میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته است. بیمه مرکزی اعلام کرده با وجود آن‌که نرخ دیه در سال 92 نسبت به سال 91 حدود 20 درصد افزایش یافته، اما حق بیمه شخص ثالث 10 درصد رشد می‌یابد؛ به طوری که بیمه‌ها 10 درصد این رقم را تخفیف می‌دهند. ظاهرا این تخفیف با هدف جلوگیری از استنکاف برخی شهروندان از خرید بیمه شخص ثالث با توجه به بالا بودن بعضی تعرفه‌ها و کاهش قدرت خرید افراد صورت گرفته است.

حق بیمه خودروهای پرشمار سواری

نگاهی به جداول منتشر شده از سوی بیمه مرکزی درباره خودروهای سواری که پرشمارترین مخاطبان بیمه شخص ثالث محسوب می‌شود، نشان می‌دهد حق بیمه خودروهای کمتر از چهار‌سیلندر مانند برخی مدل‌های خودروی چینی ام‌وی‌ام و ماتیز از 415 هزار تومان در سال‌جاری به 504 هزار تومان در سال 92 رسیده و حدود 89 هزار تومان افزایش یافته است.

خودروهای چهار سیلندر پرشمار شامل پیکان، پراید و سپند شاهد رشد حدود 105 هزار تومانی حق بیمه شخص ثالث خودرو و رسیدن از رقم 490‌هزار تومان امسال به 595 هزار تومان در سال آینده هستند. حق بیمه شخص ثالث دیگر خودروهای چهار سیلندر مانند گروه پژو، زانتیا، سمند و مشابه آن حدود 134 هزار تومان افزایش یافته و از 576 هزار تومان امسال به حدود 710 هزار تومان در سال آینده رسیده است. حق بیمه خودروهای سواری بیش از چهارسیلندر مانند ماکسیما و برخی خودروهای وارداتی نیز با 140 هزار تومان افزایش به حدود 785‌هزارتومان رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: حق بیمه موتورسیکلت دنده‌ای نیز در سال 92 به 126 هزار تومان افزایش یافته است. البته به نرخ‌های یادشده، 5 درصد مالیات برارزش افزوده نیز اضافه خواهد شد.در بند دیگری که در ضوابط بیمه شخص ثالث سال آینده قید شده، آمده است که شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند رانندگان خودروها را نیز بیمه شخص ثالث کنند. یعنی علاوه بر پرداخت خسارت به طرف مقابل، خود راننده حادثه‌ساز نیز بیمه می‌شود. به این ترتیب رانندگان خودروهای سواری تا 45 هزار و 600 تومان، موتورسیکلت 38 هزار تومان و اتوبوس و بارکش 152 هزار تومان برای این منظور حق بیمه سالانه می‌پردازند.

کریمی: حتما الحاقیه بگیرید

در همین حال سیدمحمد کریمی، رئیس کل بیمه مرکزی با اعلام جزئیات حق بیمه شخص ثالث در سال آینده از مردم خواست حتما الحاقیه تکمیلی برای پوشش دیه جدید سال آینده را دریافت کنند.

وی با اشاره به افرادی که بیمه‌نامه شخص ثالث آنها برای سال آینده هم معتبر است، گفت: این افراد برای گرفتن پوشش کامل بیمه‌ای باید تفاوت نرخ امسال و سال آینده را برای ماه‌های باقیمانده از اعتبار بیمه‌نامه خود پرداخت و اصطلاحا الحاقیه دریافت کنند تا پوشش کامل بیمه‌ای را در سال آینده داشته باشند.وی افزود:‌ افرادی که الحاقیه دریافت نکنند و دچار سانحه شوند فقط تا سقف بیمه‌نامه قبلی می‌توانند پوشش بیمه‌ای بگیرند، ضمن این‌که چنانچه مشمول پرداخت چند دیه شوند، نمی‌توانند پوشش دیه کامل را دریافت کنند.

کریمی از دارندگان وسایل نقلیه موتوری خواست قبل از استفاده از خودرو بویژه در سفر از اعتبار داشتن بیمه‌نامه خود مطمئن شوند و با دریافت الحاقیه با اطمینان بیشتری سفر کنند.وی افزود: با اجرای دستورالعمل جدید رانندگان مقصر در تصادف هم در صورتی که زخمی یا نقص عضو شوند و در صورت فوت، خانواده آنها می‌توانند از مزایای بیمه استفاده و خسارت دریافت کنند. رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این‌که همزمان سقف پرداخت خسارت‌های مالی بدون کروکی هم افزایش یافته است، گفت: شرکت‌های بیمه امسال در صورت توافق طرفین تصادف، تا سقف سه میلیون و 150 هزار تومان خسارت بدون نیاز به کروکی پلیس پرداخت می‌کنند که در سال آینده به سه میلیون و 800 هزار تومان افزایش یافته است.

کریمی با اشاره به افزایش قیمت خودروها افزود: دارندگان بیمه‌نامه‌های بدنه نیز باید متناسب با ارزش کنونی خودروی خود بیمه‌نامه‌های خود را تکمیل کنند، در غیر این صورت محاسبه خسارت وارده به خودروی آنها بر اساس نرخ‌های قبلی محاسبه خواهد شد که زیان خواهند دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها