مروری بر تاریخ روابط ایران وشوروی

همایش «شیر وخرس» در دانشگاه تهران برگزار شد

همایش مروری بر تاریخ روابط ایران و شوروی با عنوان«شیر وخرس» امروز با حضور استادان رشته تاریخ در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۶۳۴۶
همایش «شیر وخرس» در دانشگاه تهران برگزار شد

دراین همایش یک روزه که به کمک انجمن پژوهشگران تاریخ ایران بر پا شد مقالاتی با همت 12نفر از مورخان کشور در مورد روابط میان ایران و اتحاد جماهیر شوروی ارائه شد.

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین دکتر مجید تفرشی دبیر این همایش، هدف از ارائه این مقالات را کار پژوهشی برروی روابط دو کشور با حفظ موازین حرفه ای و منافع ملی ذکر کرد و گفت: بیشتر کار تحقیقاتی صورت گرفته بر روی روابط دو کشور مربوط به زمان روسیه تزاری، یا از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی است و در مورد روابط ایران با اتحادیه جماهیر شوروی کار بسیار کمی صورت گرفته است.

وی افزود: میراث روابط اتحادیه جماهیر شوروی با ایران آنقدر عمیق است که می توان آثار آن را در زمان حال نیز مشاهده کرد.

تفرشی گفت: هدف این همایش تبارشناسی مناسبات ایران با روسیه در محدوده حیات اتحاد جماهیر شوروی از 1917 تا 1991 و حیات 74 ساله آن است.

وی با اشاره به اینکه تمامی مقالات ارائه شده به همایش جدید، و براساس اسناد تازه رو نمایی شده داخلی وخارجی تالیف شده است افزود: سعی شده مطالبی به مخاطب ارائه شود که نگاهی نو به  روابط دو کشور در آن دوران داشته باشد.

در این همایش یک روزه  مقالاتی با عنوان قرار داد 1921 ایران و اتحاد جماهیر شوروی و خروج نیروهای ارتش سرخ از ایران؛ مسکو، لندن ، تهران: زندگی ، زمانه و کارنامه تئودور رتشتین ،نخستین  سفیر شوروی در ایران ؛ روایت اسنادی نقش روسیه و شوروی در بحران قحطی جنگ جهانی اول در ایران ؛ مرزهای ایران واتحادیه شوروی: از انقلاب کمونیستی تا پایان عصر رضا شاه ارائه شد.

از دیگر مقالات این همایش مناسبات ایران و شوروی بر سر نفت شمال در دوره رضا شاه ؛تیمور تاش و مساله روابط ایران و شوروی ؛ میراث تاریخ نگاری استالینی و فرآیند دستوری ملت سازی در آسیای مرکزی ؛ طرح مساله ملی در ایران: بررسی نظریات استالین ، در گفتمان قومیت؛ بازتاب عمومی و اجتماعی اشتغال ایران و کنفرانس سران متفقین در تهران ؛ فعالیت های جاسوسی شوروی در ایران: مطالعه موردی پرونده سرلشکر مقربی وتبعات آن؛ مواضع اتحاد جماهیر شوروی در حادثه اشغال سفارت آمریکا در تهران وتبعات آن ؛اتحادشوروی وجنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود .   

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها