مدیر کل منابع طبیعی استان فارس نسبت به پدیده بیابان‌زایی در نقاط جنوبی این استان اظهار نگرانی کرد.
کد خبر: ۵۴۵۹۶۵

کاظم بردبار دراین‌باره گفت: امسال با توجه به این‌که وضع بارش در نقاط جنوب و شرق استان مناسب نبوده، همچنان شاهد پدیده خشکسالی در این مناطق هستیم.

وی افزود: خشک‌شدن دریاچه‌های بختگان و پریشان در ایجاد برخی مشکلات ناشی از خشکسالی بی‌تاثیر نبوده است، به‌گونه‌ای که این دو دریاچه منشأ ریزگرد شده است.

بردبار با بیان این‌که البته برخی از مناطق استان مانند شهرستان‌های لامرد، خنج، لار، نی‌ریز و... طبیعتشان خشک است، گفت: اما با توجه به خشکسالی، پوشش‌های گیاهی در این مناطق از بین رفته و جلوه‌های بیابانی ایجاد شده است.

به گفته وی، اکنون شهرستان‌هایی مانند فسا و داراب با توجه به این‌که در حد فاصل مناطق خشک قرار دارند با مشکلاتی روبه‌رو هستند و پدیده بیابان‌زایی در این مناطق نیز وجود دارد.‌/‌ مهر

زوال 250 هزار هکتار از بلوط‌های لرستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: به دلایل نامعلوم تاکنون به 250 هزار هکتار از جنگل‎های استان خسارت وارد شده است.

اسحاق طاهری‌مقدم با اشاره به زوال درختان بلوط استان افزود: اکنون بیش از 250 هزار هکتار از مساحت جنگل‎های لرستان در حال خشک شدن بوده و متأسفانه این زوال و خشکیدگی هر روز در حال گسترش است.

وی تصریح کرد: در برخی مناطق استان از جمله ویسیان و چگنی بیش از 50 درصد عرصه‌ها دچار خسارت خشکیدگی شده‌ که علت اصلی آن نیز تاکنون مشخص نشده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که توسط مرکز تحقیقات کشاورزی استان 13 طرح آماده شده که به دلیل تأمین نشدن اعتبار هنوز اجرایی نشده است، به خسارات جبران‌ناپذیر این مشکل در صورت بی‌توجهی اشاره کرد و خواستار ارائه راهکارهای مناسب و بررسی علل و عوامل خسارت‌زا در جنگل‎های استان شد.‌/‌ ایسنا

شهر سوخته در آستانه جهانی‌شدن

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: کارشناسان یونسکو در نیمه اول سال 92 برای بررسی معیارها و قابلیت‌های ثبت شهر سوخته در فهرست آثار جهانی به سیستان می‌آیند.

ملک‌سنجرانی با بیان این‌که مقدمات ثبت‌شدن شهر سوخته در آثار جهانی آماده شده است، افزود: اکنون معیارهای مورد نظر یونسکو آماده شده و برای بررسی نهایی، تعدادی از کارشناسان ملی، اواخر امسال به استان دعوت شده‌اند که در صورت وجود اشکالات احتمالی، با سفر کارشناسان یونسکو این اشکالات برطرف شود.

وی با بیان این‌که ثبت‌شدن هر اثر در آثار جهانی، یک‌سری شاخصه‌ها و معیارهای خاصی دارد که امسال دو سهمیه شهر سوخته و شوش دانیال از ایران نامزد قرار گرفتن در آثار جهانی هستند، خاطرنشان کرد: کوه خواجه و دهانه غلامان نیز آثاری است که در نوبت بعدی ثبت جهانی قرار داشته و مقدمات آن پس از ثبت شدن شهر سوخته آغاز می‌شود.‌/‌ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها