18 روز مانده به پایان سال، چانه زنی های کارگران، کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزدهای سال آینده میلیون ها کارگر و مشمول قانون کار به اوج رسید، با این حال بیشتر کارشناسان بازار کار می گویند رشد حداقل دستمزد سال آینده رقمی بین 77 هزار و 940 تومان تا 97 هزار و 425 تومان است.
کد خبر: ۵۴۵۶۸۹
افزایش مزد 92 حداکثر 100هزارتومان

18 روز مانده با پایان سال نشست های تعیین حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار به اوج خود رسیده است. علاوه بر قرار مذاکره 2 جانبه کارگران و کارفرمایان برای میزان افزایش حداقل دستمزد در سال آینده، شورای عالی کار نیز تاکنون دو نشست تخصصی در اینباره برگزار کرده است.

پیگیری ها نشان می دهد که در این هفته موضوع تعیین حداقل دستمزد سال آینده میلیون ها مشمول قانون کار کشور نهایی و به امضاء خواهد رسید. همچنین قرار است نشست هایی به صورت 2 جانبه بین کارگران و کارفرمایان و همچنین نشست ویژه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان دولت و دو گروه یادشده برگزار می شود، انجام شود.

تعیین حداقل مزد 92 در دقیقه 90

یک مقام مسئول کارگری کشور اعلام کرد: قرار است در جلسه امروز نمایندگان کارگری و کارفرمایی کشور، مباحث و چانه زنی ها را انجام و کار را به نتیجه نهایی برسانیم. در نهایت ماحصل توافق امروز کارگران و کارفرمایان را برای طی مراحل تصویب و دریافت نظر نمایندگان دولت در جلسه روزهای آینده شورای عالی کار، ارائه کنیم.

وی همچنین از قطعی شدن پیشنهاد کارگران برای افزایش حداقل دستمزد سال آینده و تلاش برای اعمال نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی (حدود 30 درصد در پایان بهمن ماه) سخن گفت و افزود: اجرای دقیق ماده 41 قانون کار می گوید حداقل دستمزد نیروی کار باید بر اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و همچنین تامین معیشت خانوار 4 نفره باشد.

در این هفته علاوه بر افزایش نشست های کارگران و کارفرمایان، موضوع تعیین حداقل دستمزد سال آینده؛ مهم ترین دستور کار نمایندکان کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

پیشنهاد کارگران برای افزایش 117هزارتومانی مزد

در صورتی که پیشنهاد کارگران برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده نهایی و به تصویب شورای عالی کار برسد، حداقل دستمزد سال آینده به میزان 117 هزارتومان افزایش می یابد و از 389 هزار و 700 تومان سال جاری به 506 هزار و 700 تومان خواهد رسید.

هرچند ارقام اینچنینی با توجه به افزایش یکباره قیمت ها در بازار نمی تواند پاسخگوی نیازهای معیشتی حداقل بگیران دستمزد باشد، اما تحقق این میزان رشد سالیانه می تواند در نوع خود یک رکورد محسوب شود چرا که طی یک دهه اخیر بیشترین میزان رشد سالیان دستمزد به میزان 22 درصد بوده است، البته یکبار در سال 87 حداقل دستمزد به میزان 25 درصد تعیین شد و بلافاصله به 20 درصد کاهش یافت.

اما کارفرمایان می گویند در صورتی که این میزان افزایش در طول یکسال اتفاق بیافتد نه تنها توان پرداخت آن را نخواهند داشت، بلکه بسیاری از واحدهای کوچک نیز محکوم به تعطیلی و ورشکستگی خواهند بود و این موضوع به معنی ریزش نیروی کار و بیکاری بیشتر خواهد بود. با این حال آنها می گویند قبول دارند که شرایط معیشتی کارگران مناسب نیست، اما بخش مهمی از کسری درآمد کارگران باید از سوی دولت تامین شود.

محتمل ترین گزینه مزدی

برای افزایش حقوق سال آینده کارمندان، دولت پیشنهاد 20 درصدی (رکورد افزایش سالیانه حقوق) را به مجلس ارسال کرده است، که در صورت تصویب و نهایی شدن آن می توان انتظار داشت که حقوق کارگران نیز بین 20 تا 25 درصد برای سال آینده به تصویب برسد.

در هر صورت محتمل ترین گزینه افزایش حقوق کارگران در سال آینده رقمی بین 77 هزار و 940 تومان تا 97 هزار و 425 تومان است. پیش تر برخی مقامات کارگری از نظر مساعد دولت برای افزایش بهتر حداقل دستمزدها در سال آینده سخن گفته بودند که این مسئله در پیشنهاد افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان در سال آینده قابل مشاهده است چرا که طی سال های گذشته حقوق کارمندان همواره بین 4.8 تا 18.3 درصد افزایش داشته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
مرد زحمت كش
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
این دولت چه دلی داره برا این قشرزحمت كش میسوزونه 100 هزار تومان افزایش حقوق من كه اینقدر پول را یك جاندیدم فقط اینا با گوشهای خودم شنیدم كه اگه یارانه ها برداشته بشه اگه این بكنیم اگه اون بكنیم برا هر كی بد بشه برای قشر ضعیف خوب میشه چه گرونی شد...روزی نیست كه از این اقایون دروغ نشنوم
یك كاگر بد بخت
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
درمقابل خدا چه جوابی خواهید داشت ما كه بغیر از خدا كسی رو نداریم
امین
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
اگه مدیران ارشدونماینده‌ها تونستند باحقوق كارمندی حتی برای یك ماه زندگی كنند باید مدال افتخار بگیرند...
محمد
United States
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
۰
۰
كارفرمایان به سود نودو نه درصد فكر میكنند وقتی كه بازاری كار فرما شود میداند صنعت یعنی چه
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
خیلی خوب و مفیده.انشاءالله با این اقدام به موقع مسئولان دلسوز!!! زندگی همه ما كارگران دگرگون می شود با 100 هزار تومن چه كارا كه نمیشه كرد. من كه شخصا با این پول می خواهم خارج از كشور سرمایه گذاری كنم !
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
خدایا چنان كن سرانجام كار تو خشنود باشی و ما رستگار ------ با این وضع نه زندگی كارگر درست میشه و روز به روز بدبخت تر میشن و كارفرما ها هم مجبور به تعطیلی كارخانه ها. دست گلتون درد نكنه.
كارگر بدبخت و بازم بدبخت
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
خوب اینرو كه در روز اول گفته بودند اینهمه سیاه بازیها پس چی بود .
شهروز
Switzerland
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
۰
۰
مگه دارین به گدا پول میدین
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
۰
۰
اگر توانستند همین مسولان باحقوق 500هزار تومان تا ده روز زندگی كنند بیچاره ما كارگرها كه باید تایكماه برسونیمش وخیلی ازهمین هاجوان دم بخت هم دارند خدا به داد ما برسد .
كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
۰
۰
دست گلتون درد نكنه كه به فكرما مردگان هستید467هزارتوما ن 10روز هم نمی شود زندگی كرد حقوق ما باریال است وخرج ما به دلار3700تومان است؟؟؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها