وزیر امور خارجه روسیه:

غرب دغدغه های ایران را در نظر بگیرد

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه غرب نباید تمام تمرکز خود را بر روی برنامه هسته ای ایران معطوف کند،تاکید کرد: غربی ها باید دغدغه های امنیتی مشروع و به حق ایران را مورد توجه قرار دهند.
کد خبر: ۵۳۷۲۶۴
غرب دغدغه های ایران را در نظر بگیرد

سرگئی لاوروف روز شنبه به عنوان یکی از سخنران های دومین روز از چهل و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ،در رابطه با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و فشارهای غرب در این رابطه،گفت: باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران کشوری است که درگذشته بارها مورد حمله قرار گرفته اما تاکنون به هیچ کشوری حمله نکرده است،پس دغدغه های امنیتی مشروعی دارد که باید به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: روسیه بارها خواهان تشکیل یک کنفرانس بین المللی در رابطه با حفظ و تامین امنیت منطقه ای شده و پیشنهاد کرده ایم این نشست بین المللی با حضور نمایندگان پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت ،ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیح فارس،سازمان ملل،اتحادیه اروپایی و همچنین سازمان امنیت و همکاری اروپا تشکیل شود.

لاوروف،افزود: این پیشنهاد همچنان بر روی میز است و هدف از تشکیل چنین کنفرانسی نیز این است که ما بتوانم بی اعتمادی موجود در بین این کشورها را برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود در جمع سران و مقام های شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ، در رابطه با ارائه مشوق های لازم از سوی غرب به ایران برای تشویق به همکاری بیشتر در زمینه برنامه هسته ای،گفت: در این رابطه ایران باید ببیند که این مشوق ها چه دستاوردی برایش به همراه خواهد داشت و رفتار ما نیز باید به گونه ای باشد که تهران را قانع کنیم بدنبال ایجاد تغییرات ساختاری در این کشور نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: هر وقت که تحریم های جدیدی علیه تهران اعمال می شود،مقام های ایرانی با استناد به آن می گویند، مسئله غرب نه مخالفت با برنامه هسته ای ایران بلکه تلاش برای تغییر رژیم است و این همان بی اعتمادی است که باید برای رفع آن تلاش کنیم.

وزیرامورخارجه روسیه در پایان سخنان خود درمورد ایران،بار دیگر بر لزوم استفاده از راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی برای پایان دادن به مناقشه هسته ای تاکید و مخالف کشورش را با طرح هرگونه بحثی مبنی بر گزینه نظامی در این زمینه اعلام کرد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها