در پی آلودگی شدید هوا در پایتخت و تعطیلی دو روزه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی در این شهر، هوای استان‌های البرز، اصفهان، اراک،‌ قم و مشهد نیز بحرانی شد و این شهرها را به تعطیلی کشاند.
کد خبر: ۵۲۱۱۹۴

به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون عمرانی استاندار البرز با اشاره به تعطیلی روز گذشته استان گفت: به علت استمرار پایدار بودن هوا، افزایش آلایندگی و نزدیکی به آستانه اضطرار، تمام ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس استان بجز طالقان امرصوز نیز تعطیل است.

کاوه حدادپور با بیان این‌که این تصمیم برای حفظ سلامت شهروندان استان اتخاذ شده است، افزود: بانک‌ها و مراکز امدادی و خدمات‌رسان به خدمت‌رسانی خود ادامه خواهند داد.

بر همین اساس، استاندار استان مرکزی نیز از تعطیل شدن تمام مدارس شهر اراک برای سومین روز متوالی به دلیل استمرار آلودگی هوای اراک، وارونگی هوا و ایستایی آلایندگی خبر داد و گفت: شهر اراک در هفت روز اخیر با معضل افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه شده و شاخص کیفیت هوای آن در شرایط هشدار بوده است، به طوری که ظهر دیروز میزان آلودگی هوای اراک 5/1 برابر استانداردهای هوای پاک اعلام شد.

علی‌اکبر شعبانی‌فرد با بیان این‌که ادارات نیز در سه روز گذشته کار خود را با دو ساعت و نیم تاخیر آغاز کردند،‌ افزود: در شرایط آلودگی موجود ضروری است افراد سالمند، کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی و بویژه ناراحتی‌های تنفسی تا حد امکان از منازل خود خارج نشده و از حضور در اماکن عمومی، فضای‌های باز و پرترافیک شهری خوداری کنند.

محمدحسن واحدی دقایقی، رئیس کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان‌رضوی نیز با بیان این‌که شهر مشهد دیروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد، گفت: تعطیلی امروز نیز در دست بررسی است.

سازمان حفاظت محیط زیست استان نیز وضع هوای مشهد را در شرایط هشدار اعلام کرد و دلیل آن را پدیده وارونگی دما عنوان کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌ رضوی با بیان این‌که براساس گزارش مرکز پایش آلودگی هوای مشهد، شاخص کلی کیفیت آلودگی هوای مشهد 175 پی‌اس‌آی است که از سطح هشدار فراتر رفته و به مرحله اضطرار نزدیک شده است، گفت: از تمام شهروندان درخواست می‌شود از تردد غیرضروری در سطح شهر مشهد اجتناب کرده و از وسایل شخصی تک‌سرنشین استفاده نکنند.

حمید جلاوندی افزود: شهروندان در صورت ضرورت حتما از ماسک استفاده کنند، از مایعات بیشتر استفاده کرده و از ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری، دو و میدانی و فعالیت‌های سنگین در محیط‌های باز خودداری کنند. همچنین در صورت لزوم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام کرده، در غیر این صورت مشمول اعمال قانون توسط پرسنل راهنمایی و رانندگی می‌شوند.

وی با بیان این‌که غبار و ذرات معلق بیشترین آلایندگی هوا در مشهد را به خود اختصاص داده است، گفت: شاخص آلودگی هوا براساس میزان منواکسیدکربن، دی‌اکسیدگوگرد، اکسیدهای ازت، ذرات معلق و ازن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و این شاخص در شرایط هوای سالم باید زیر 100 پی‌اس‌آی باشد.

شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با اشاره به تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی شهرستان اصفهان و چند شهرستان مرکزی این استان در روز گذشته گفت: این تصمیم به‌دلیل تجمع و ماند آلاینده‌های جوی بر اثر وقوع پدیده اینورژن و عدم ورزش باد مناسب و بر اساس ماده 26 قانون بهبود مستمر فضای کار و فعالیت و تصویب شورای تامین استان اصفهان اتخاذ شد. مدیریت بحران استانداری اصفهان به شهروندان اصفهانی توصیه کرد، از استفاده از خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا خودداری کنند.این مدیریت همچنین خواستار رعایت طرح ترافیک زوج و فرد به منظور کنترل آلودگی هوا از سوی شهروندان اصفهانی شد.

شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری اصفهان به سالخوردگان، خردسالان، مادران باردار، بیماران قلبی و عروقی و ریوی توصیه کرد، جز برای کارهای ضروری از خانه خارج نشوند و از عموم مردم خواست از انجام ورزش‌های همگانی در فضاهای باز و پرجمعیت تا رفع کامل آلاینده‌های جوی خودداری کنند.

در همین حال مدیر حفاظت کل محیط زیست استان قم نیز با بیان این‌که آلودگی هوای قم صبح دیروز به مرز هشدار رسید، حد مجاز و استاندارد آلودگی هوا را 150 میکروگرم بر مترمکعب دانست و گفت: گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌ها و دستگاه‌های کنترل آلودگی هوا، میزان ریزگردها در هوای صبح دیروز قم را حدود 200 میکرو گرم بر متر مکعب نشان می‌دهد.

محمودعلی رکنی افزود: محیط زیست استان در پی تعطیل شدن مدارس و ادارات با هماهنگی مراجع ذی‌ربط بود که با گزارش هواشناسی استان مبنی بر بارش‌های پیش روی امشب، از این تصمیم صرف نظر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها