جام جم آنلاین در گفتگو با نماینده کرمان بررسی کرد؛

تحصیل اجباری در مدارس کپری

هزاران دانش‌آموز دختر و پسردر مدارس فرسوده و نامقاوم مناطق جنوبی استان کرمان درس می‌خوانند

تحصیل دانش‌آموزان کرمانی زیر‌سقف‌های لرزان

وجود مدارس فرسوده و نامقاوم در جنوب زلزله‌خیزترین استان کشور جان دانش‌آموزان این مناطق را تهدید می‌کند، به گونه‌ای که اکنون چند هزار دانش‌آموز دختر و پسر مناطق جنوبی استان کرمان در مدارس قدیمی خشت و گلی و نامقاوم با سقف و دیوارهای ترک‌خورده و میز و نیمکت‌های فرسوده درس می‌خوانند که تنها محل کسب علم و دانش و تحقق آرزوهای آنهاست.
کد خبر: ۵۱۴۳۸۲

وجود مدارس کپری، فرسوده و نامقاوم در جنوب پهناورترین استان کشور حکایت تازه‌ای نیست؛ بسیاری از کلاس‌های درس در این مناطق سال‌هاست که یا در کپرهای ساخته شده از شاخ و برگ درختان خرما یا در مدارسی فرسوده با قدمت بیست یا سی ساله تشکیل می‌شود. همچنین نبود یا کمبود امکانات گرمایشی و سرمایشی در برخی از این مدارس در کنار وسایل آموزشی نامناسب همانند میز و نیمکت‌های فرسوده و شکسته شرایط را برای تحصیل این دانش‌آموزان محروم سخت کرده است. وجود مکان‌های آموزشی نامناسب همچون مدارس کپری در جنوب استان کرمان و تحصیل دانش‌آموزان محروم این مناطق در این مراکز حقیقتی تلخ برای نظام
آموزش و پرورش استان کرمان و کشور است؛ حقیقتی که در بسیاری از اوقات مسئولان مختلف آموزش و پرورش درصدد انکار آنها برآمده‌اند یا در اظهارنظرات خود از برچیده شدن مدارس کپری در استان کرمان و ساخت مدارس جدید و مجهز به جای آنها خبر داده‌اند، اما با وجود این گزارش‌های مردمی از جنوب استان کرمان حکایت از برپایی برخی کلاس‌های درس در کپرها دارد و بسیاری از مردم و برخی مسئولان از وضع مدارسی که دانش‌آموزان در آنها مشغول به تحصیل هستند ابراز نارضایتی و انتقاد می‌کنند.

مشخص نبودن تعداد مدارس نامقاوم

سقف مدارس فرسوده و نامقاوم در جنوب و شرق استان کرمان در حالی بر سر دانش‌آموزان این مناطق سنگینی می‌کند که به دلیل پراکندگی گسل‌های متعدد و خطرناک زلزله در سراسر استان کرمان، خطر وقوع زلزله و تخریب این مدارس هر لحظه جان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، این در حالی است که سال گذشته وقوع زلزله در شهرستان‌های فهرج و ریگان در جنوب و شرق استان کرمان تعدادی از مدارس و خانه‌ها را تخریب کرد. در این شرایط با وجود تمام خطراتی که وقوع زلزله مدارس فرسوده و نامقاوم را تهدید می‌کند، آمار دقیقی از تعداد مدارس فرسوده و نامقاوم در استان کرمان وجود ندارد و در این میان برخی مسئولان شهرستان‌ها ترجیح می‌دهند از ارائه آمار تعداد مدارس فرسوده و نامقاوم خودداری کنند و فقط آمار مدارس جدیدی را که ساخته شده یا در حال ساخت است رسانه‌ای کنند. فرماندار شهرستان فهرج که سال گذشته وقوع زلزله در شهرستان حوزه استحفاظی‌اش خانه‌های خشت و گلی و مدارس را تخریب کرد در گفت‌وگو با جام‌جم هرچند از ارائه آمار تعداد مدارس خشت و گلی و فرسوده در این شهرستان خودداری می‌کند، اما می‌گوید: با کمک‌های دولت و نیکوکاران مدرسه‌ساز سال گذشته 13 مدرسه جدید با 5/2 میلیارد تومان اعتبار در منطقه فهرج ساخته شد که بخش عظیمی از مشکلات مدارس این منطقه را حل کرده است.

حسین زین‌الصالحین می‌افزاید: اکنون ما فقط در بخش مدارس عشایری با مشکل مواجه هستیم که این مشکل را با جایگزین کردن کانکس به جای کپرها برطرف کرده‌ایم. وی با بیان این‌که برای تامین تجهیزات آموزشی و بهسازی مدارس فهرج منتظر اقدامات آموزش و پرورش نمی‌مانیم، می‌افزاید: امسال از محل اعتبارات شهرستان فهرج 400 میلیون تومان اعتبار برای تعمیر و بهسازی مدارس در نظر گرفته شده است.

کاهش تعداد دانش‌آموزان

اگرچه فرماندار شهرستان فهرج ترجیح می‌دهد فقط از برطرف شدن مشکلات مدارس این منطقه طی یک سال گذشته سخن بگوید، اما در شهرستان جیرفت حدود 7000 دانش‌آموز بخش اسماعیلیه در وضعی اسفبار درس می‌خوانند، به گونه‌ای که طبق گفته‌های یکی از مسئولان این بخش که نخواست نامش فاش شود، حدود 70 درصد مدارس بخش اسماعیلیه شهرستان جیرفت فرسوده و نامقاوم بوده و از بسیاری امکانات آموزشی بی‌بهره است. وی با بیان این‌که وضع مدارس این بخش واقعا اسفبار است، می‌گوید: در حال حاضر حدود 7000 دانش‌آموز در صد مدرسه و 12 مجتمع آموزشی در بخش اسماعیلیه تحصیل می‌کنند که قدمت اکثر این مراکز آموزشی بیش از 25 سال است. وی با بیان این‌که مردم اسماعیلیه از وضع اماکن آموزشی این بخش ناراضی هستند و کم شدن تعداد دانش‌آموزان نیز باعث شده مدارس جدید در این منطقه احداث نشود، می‌افزاید: تا چند سال قبل در برخی از روستاهای اسماعیلیه آمار دانش‌آموزان به صد نفر می‌رسید، اما در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان در این روستاها به حدود هشت نفر رسیده است که علت آن باید بررسی شود.

وجود 3000 کلاس تخریبی در کرمان

با وجود تمام نارضایتی‌ها از وضع مدارس در مناطق جنوبی استان کرمان، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان با انکار وجود مدارس کپری در این مناطق می‌گوید: فقط در برخی مناطق که کمبود کلاس وجود دارد کلاس‌های درس در کپرها برگزار می‌شود؛ کلاس‌های کپری‌ای که این مقام مسئول ترجیح می‌دهد از آنها با عنوان کلاس‌های غیراستاندارد نام ببرد و از رسانه‌ها بخواهد به دلیل حساسیت‌های خاصی که روی مدارس کپری وجود دارد، دیگر خبری از وجود مدارس کپری در کرمان را انعکاس ندهند. رجایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای برچیدن مدارس کپری می‌گوید: اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان کرمان با هماهنگی آموزش و پرورش مناطق از سال 1378 تاکنون طی 5 فاز 496 مدرسه کپری با 1265 کلاس را شناسایی کرده و آنها را برچیده است.

وی با بیان این‌که طرح تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس در دو مرحله کاری بهسازی و مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در دولت‌های نهم و دهم، 7400 کلاس تخریبی و غیراستاندارد در استان کرمان شناسایی و از این تعداد 4231 کلاس بازسازی شده یا در حال بازسازی است. رجایی بازسازی دیگر کلاس‌های تخریبی را منوط به تامین اعتبار کامل این طرح می‌داند و تصریح می‌کند: 3000 کلاس تخریبی باقیمانده در این طرح تا پایان برنامه پنج ساله دوم به شرط تامین اعتبار لازم جمع‌آوری و بازسازی خواهد شد.

حکمت قاسم‌خانی ‌/‌ جام‌جم کرمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها