رونق قاچاق اعضای انسان

به رغم ممنوعیت قاچاق و تجارت اعضای بدن انسان در اغلب کشورهای آسیایی این تجارت ممنوعه روز به روز رونق بیشتری می یابد.
کد خبر: ۴۷۶۹۴۸

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از لوفیگارو، چند ماه پیش شعار " یک کلیه بدهید و یک آی پد جدید بخرید" از سوی یک قاچاقچی اعضای بدن انسان به یک جنجال مبدل شد به ویژه که یک نوجوان چینی کلیه اش را برای خرید یک آی پد فروخت و خبر آن  تیتر یک رسانه های جهان شد.

یک قاچاقچی اعضای انسان در گفت و گویی صریح با روزنامه گاردین می گوید: به رغم ممنوعیت تجارت اعضای انسان در چین ، بازار این کسب وکار پر رونق بوده و منافع هنگفتی برای قاچاقچیان دارد.

وی می افزاید:  3000 یورو برای یک کلیه پیشنهاد مناسبی است. عمل جراحی پیوند در چین ، پاکستان و هند برای بیمارانی که به فوریت نیاز به پیوند داشته  و آماده اند قانون را زیرپا بگذارند 200 هزار یورو هزینه در بر دارد.

دکتر لوک نوئل می گوید: قاچاق اعضای بدن انسان در سال های 2007  -2006  رو به کاهش رفت که دلیل آن کاسته شدن تعداد توریست های پیوندی بود یعنی افرادی که به دلیل ممنوعیت پیوند غیرقانونی در کشورشان به نقاط دیگر جهان مسافرت می کردند.

دکتر نوئل یادآوری می کند: اما اکنون نشانه هایی از رونق این تجارت مشاهده می شود. در بازار نیاز فزاینده ای به پیوند اعضا وجود داشته و منافع تجارت اعضا بسیار قابل ملاحظه است.

به گفته این پزشک، بیشترین تقاضا برای پیوند کلیه است. در سال 2010 میلادی از 107 هزار جراحی پیوند اعضا که به طور قانونی در جهان انجام شد حدود 70 درصد مربوط به پیوند کلیه بودند.

دکتر نوئل تاکید می کند: با این حال به دلیل اینکه اهدای اعضا نسبت به تقاضا بسیار اندک و فقط حدود 10 درصد نیازها است ، تجارت غیرقانونی بیش از پیش رونق می یابد. قاچاق کلیه بسیار سودآور است زیرا فروشندگان می توانند پس از عمل جراحی با یک کلیه به زندگی ادامه دهند.

در چین ادامه قاچاق اعضای انسان به رغم ممنوعیت موجب نگرانی مقامات این کشور شده است. اغلب 10 هزار مورد از جراحی های پیوند اعضا که در سال در چین انجام می گیرند به لطف اعضایی است که از بدن محکومان به مجازات مرگ پس از اجرای حکم برداشته می شود. وزارت بهداشت چین در مارس 2012 تعهد کرد از هم اکنون تا سه یا پنج سال آینده برداشتن اعضای بدن محکومان به مجازات مرگ را متوقف کند. مترجم : بهرام افتخاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها