دادگاه عالی پاکستان از یوسف رضا گیلانی، نخست وزیر این کشور خواست در برابر دادگاه حاضر شود.
کد خبر: ۴۵۲۰۵۸

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوسف رضا گیلانی متهم به عدم اجرای حکم دادگاه علیه آصف علی زرداری، رییس جمهوری پاکستان است.

دادگاه پاکستان در سال 2009 با ابطال دستور عفو سال 2007 که آصف علی زرداری را از تعقیب قضایی مصون می کرد، وی را به فساد مالی، بویژه به اختلاس از اموال عمومی و واریز آن به حساب شخصی در بانک های سوییس متهم کرده بود. اما دولت هرگز دستور دادگاه را اجرا نکرد.

در سال 2007 ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهوری پیشین پاکستان، در یک توافق محرمانه برای تقسیم قدرت با بی نظیر بوتو، نخست وزیر اسبق، وی، همسرش، آصف علی زرداری و هشت هزار فعال سیاسی دیگر را مورد عفو قرار داد.

بی نظیر بوتو قرار بود در انتخابات پارلمانی سال 2008 شرکت کند اما پیش از آن هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت و کشته شد.

دو ماه بعد و پس از پیروزی حزب خانم بوتو (حزب مردم پاکستان) در انتخابات پارلمان پاکستان همسر وی، آصف علی زرداری را به ریاست جمهوری برگزید.

دادگاه عالی پاکستان روز دوشنبه نخست‌وزیر این کشور را به "نافرمانی نسبت به دستورات مربوط به بازگشایی پرونده‌های فساد" محکوم و اعلام کرد: یوسف رضا گیلانی باید شخصا طی روزهای آتی در دادگاه حضور یابد.

این اقدام فشارها علیه دولت غیرنظامی پاکستان را افزایش می‌دهد، دولتی که طی ماه‌های گذشته شاهد ناآرامی بوده و حتی ممکن است مجبور به برگزاری انتخابات زودهنگام شود.

نصیر الملک، قاضی دادگاه عالی پاکستان اعلام کرد: دادگاه عالی حکم نافرمانی نسبت به دستور دادگاه را برای نخست‌وزیر پاکستان صادر کرده است.

براساس این حکم نخست‌وزیر پاکستان به نافرمانی از دستورات دادگاه محکوم شده است.

این قاضی پاکستانی افزود: نخست‌وزیر پاکستان باید خود شخصا در 19 ژانویه در دادگاه حضور یابد.

دادگاه عالی پاکستان از دولت این کشور خواسته که پرونده‌های مربوط به فساد را بازگشایی کند، این پرونده‌ها شامل متهمان بسیاری از جمله آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری کنونی پاکستان است.

دولت پاکستان تاکنون از پذیرفتن این حکم خودداری کرده است.

زرداری و دولت پاکستان اعلام کردند، در حال حاضر رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر از مصونیت قضایی نسبت به پیگرد قانونی برخوردار هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها