حزئیات سال تحصیلی 91 ـ 1390 اعلام شد

12 میلیون گل در پناه 920 هزار باغبان

سال تحصیلی جدید از امروز در حالی رسماً آغاز می‌شود که 920 هزار باغبان، مسئولیت پرورش 12 میلیون و 365 هزار گل را در بوستان تعلیم و تربیت برعهده دارند.
کد خبر: ۴۳۰۶۷۵

به گزارش فارس، تابستان پایان یافت و از امروز باز هم شور و هلهله آینده‌سازان این آب و خاک در کوچه‌ها و خیابان‌ها طنین‌انداز می‌شود و یک‌بار دیگر بوستان تعلیم و تربیت آماده پذیرایی از گل‌های ایران اسلامی شود.

سال تحصیلی 91 ـ 1390 از امروز یک‌شنبه سوم مهرماه به طور رسمی آغاز می‌شود تا بر اساس برآوردهای اولیه وزیر و مسئولان وزارت آموزش و پرورش، 12 میلیون و 365 هزار دانش‌آموز (بدون احتساب پیش‌دبستانی‌ها و بزرگسالان) در دوره‌های مختلف تحصیلی پشت میز و نیمکت‌های مدرسه بنشینند و درس زندگی را تمرین کنند.

هرچند در سال تحصیلی گذشته نیز جمعیت دانش‌آموزی کشورمان بدون احتساب «بزرگسالان» (محصلان مراکز آموزش از راه دور)، 12 میلیون و 368 هزار و 793 نفر بود که با آمار برآورد شده برای امسال فقط حدود 3 الی 4 هزار نفر تفاوت دارد، اما مدیران ارشد وزارت آموزش و پرورش با اعلام این آمار، ارائه عدد دقیق‌تر را برای امسال به نیمه دوم مهرماه و استخراج آمار ثبت‌نام‌های صورتگرفته از سامانه ثبت‌نام اینترنتی موکول کرده‌اند.

همچنین، به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، امسال 920 هزار فرهنگی در سراسر کشور و در بخش‌های آموزشی، پرورشی و اداری این وزارتخانه مسئولیت پیش‌برد بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور را بر عهده خواهند داشت.

حضور 5.5 میلیون دبستانی در مدارس

علیرضا رحیمی، مدیرکل دفتر آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز آمار برآوردشده دانش‌آموزان اول تا پنجم ابتدایی را در سال تحصیلی جدید 5 میلیون و 600 هزار نفر اعلام کرد که در حدود 60 هزار مدرسه ابتدایی در سراسر کشور به تحصیل خواهند پرداخت؛ همچنین یک میلیون و 200 هزار نفر از این دانش‌آموزان کلاس اولی هستند.

وی همچنین آمار «پیش‌دبستانی‌ها» را نیز بیش از 500 هزار نوآموز اعلام کرد؛ البته باتوجه به غیر رسمی و غیر الزامی بودن این دوره تحصیلی، آمار پیش‌دبستانی‌ها در آمار برآورد شده لحاظ نشده است.

مهمترین مسئله پیش روی دانش‌آموزان دبستانی و خانواده‌های آنان و نیز فرهنگیان شاغل در این مقطع در سال تحصیلی جدید، تعطیلی اجباری و سراسری روزهای پنج‌شنبه است که در ماه‌های اخیر سر و صداهای فراوانی را به ویژه درباره کاهش یا افزایش ساعات آموزش، اُفت یا ارتقای تحصیلی و نیز افزایش جمعیت کلاس‌های درس با انتقال تمام دبستانی‌ها به نوبت صبح به دنبال داشته است و اکنون با قطعی شدن این طرح و کوتاه آمدن مجلسیان در برابر آن، همه منتظرند تا به تدریج تأثیرات و نتایج آن را در حساس‌ترین دوران تحصیلی فرزندان مردم مشاهده کنند.

 3 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز راهنمایی و طرح‌های آزمایشی

بر اساس آمار احتمالی اعلام شده از سوی منوچهر فضلی‌خانی، مدیرکل دفتر آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید، حدود 3 میلیون و 100 هزار دانش‌آموز راهنمایی در مدارس سراسر کشور به تحصیل می‌پردازند.

اجرای آزمایشی طرح‌هایی از جمله «غنی‌سازی علوم و ریاضی»، «اجرای رویکرد تربیتی در درس‌هایی همچون علوم اجتماعی» و نیز اجرای «طرح مُدام» برای تمرین دانش‌آموزان راهنمایی در مدیریت مدرسه از مهمترین برنامه‌های امسال حوزه آموزش راهنمایی است که باید صبر کرد و میزان اجرای آنها و کمیت و کیفیت این طرح‌ها را مشاهده کرد.

البته در سال جدید، مدیران مدارس راهنمایی یک‌نوبته نیز این اختیار دارند که با توجه به کاهش ساعت آموزش هفتگی این دوره تحصیلی، روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کنند؛ هرچند تلاش ما برای گفت‌وگو با مدیرکل دفتر آموزش راهنمایی برای جویا شدن جزئیات این کاهش، بی‌نتیجه بوده است.

 تلاش 3 میلیون و 665 هزار دبیرستانی برای ورود به بازار کار یا دانشگاه

از ابتدایی و راهنمایی که بگذریم، در سال تحصیلی 91 ـ 90، حدود 2 میلیون و 865 هزار دانش‌آموز نیز در دوره «متوسطه نظری» مشغول به تحصیل خواهند بود؛ بر این اساس، یک‌میلیون و 170 هزار نفر در پایه اول متوسطه، یک میلیون و 225 هزار نفر در دوم و سوم متوسطه نظری و 470 هزار دانش‌آموز نیز در «پیش‌دانشگاهی» حضور خواهند داشت.

البته این آمار نیز بدون احتساب آمار 400 هزار نفری بزرگسالان متوسطه نظری اعلام شده است؛ به آمار دانش ‌آموزان متوسطه نظری، باید 800 هزار نفری دانش‌آموزان دوم و سوم «متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش» را نیز اضافه کرد که در هنرستان‌های سراسر کشور و در رشته‌های فنی و مهارتی، سال‌های پایانی دانش‌آموزی خود را سپری خواهند کرد.

از مهمترین طرح‌ها و برنامه‌های امسال دوره دبیرستان نیز می‌توان به آموزش یک «مهارت» به دانش‌آموزان متوسطه نظری بر اساس تکلیف برنامه پنجم توسعه، تجهیز هنرستان‌ها با اعتبار 10 میلیارد تومانی بودجه 90 و برگزاری آزمون‌های آغازین و پیشرفت تحصیلی در مهرماه، آذرماه و در نهایت ماه اسفند اشاره کرد؛ البته باتوجه به کاهش ساعت آموزش هفتگی دوره دبیرستان، مدیران این دوره تحصیلی نیز این اختیار را دارند که در صورت یک‌نوبته بودن مدرسه محل مأموریت، روزهای پنج‌شنبه را تعطیل کرده و برنامه‌ آن را در روزهای دیگر ساماندهی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها