به گفته مدیر ستاد بحران استانداری اصفهان در سال زراعی جدید دوباره آب در زاینده رود جاری می‌شود

زاینده‌رود بازهم زنده می‌شود

با توجه به کاهش منابع آب و تداوم چند ساله خشکسالی، کارشناسان طی سال‌های گذشته بارها از فصلی شدن رودخانه زاینده‌رود خبر داده بودند به همین خاطر طی یک دهه گذشته بستر زاینده‌رود 2 بار از شنیدن ترنم آب محروم مانده است.
کد خبر: ۴۲۰۱۷۵

کاهش 60 درصدی حجم ذخیره سد زاینده‌رود از یک و کاهش 42 درصدی ورودی آب این رودخانه در مقایسه با ورودی بلندمدت از سوی دیگر سبب شده است تا خروجی سد بشدت کاهش یابد و جریان آب به زاینده‌رود نرسد. از همین روست که مدت‌هاست گردشگرانی که به قصد دیدن زیبایی‌های اصفهان به این شهر سفر می‌کنند از دیدن زاینده‌رود پرآب محروم می‌شوند.

حتی به گفته مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار اصفهان خشکی زاینده‌رود موجب کاهش 30 درصدی ورود توریست به اصفهان شده است.وی وضعیت خشکسالی در اصفهان را بسیار بحرانی دانست و گفت: در بعضی مناطق اصفهان، درختان به وسیله تانکر، آبرسانی می‌شوند که این گونه آبیاری از خشکی درختان جلوگیری نخواهد کرد. با این حال اگرچه امیدها از زنده شدن زاینده‌رود به یاس تبدیل شده است، اما مدیر ستاد بحران استانداری اصفهان در تازه‌ترین اظهارنظر خود از دوباره زنده شدن این رود خبر داد.

ساماندهی بحران خشکسالی

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با فارس ضمن بیان این که در سال زراعی جدید در اصفهان با برگشت آب به رودخانه، زاینده‌رود دوباره برای تمام مردم زنده می‌شود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های مناسبی به منظور ساماندهی بحران خشکسالی در استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به نصب دستگاه‌های پایش روی رود‌خانه در اصفهان اظهار کرد: نصب این دستگاه‌ها روی رودخانه به منظور پایش و سنجش آلودگی آب صورت گرفته و اجرای این برنامه در اصفهان به صورت جدی پیگیری می‌شود.

وی به اهمیت اجرای این طرح در جهت پایش و سنجش آلودگی‌های آب اشاره کرد و افزود: این دستگاه‌ها با اندازه‌گیری‌های ویژه، میزان و نوع آلودگی‌های آب را مشخص می‌کند و این طرح از راهکار‌های ویژه‌ای است که به منظور کاهش آلودگی‌های منابع آبی در اصفهان دنبال می‌شود. مدیر ستاد بحران استانداری اصفهان با اشاره به خشکسالی‌های موجود در اصفهان تصریح کرد: هم‌اکنون موضوع خشکسالی از مهم‌ترین بحران‌های موجود در استان اصفهان محسوب می‌شود و سنجش و پایش آلودگی منابع آبی توسط این دستگاه‌ها در زمان وجود آب در رودخانه صورت می‌گیرد.

وی به اقدامات صورت گرفته به منظور ساماندهی وضعیت موجود در استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در استان، در سال زراعی جدید آب به رودخانه زاینده‌رود سرازیر می‌شود و دوباره برای تمام مردم زنده خواهد شد.

شیشه فروش با اشاره به نگرانی‌های مردم ایران و بویژه مردم اصفهان در ارتباط با خشکسالی زاینده‌رود تاکید کرد: آب از موارد ضروری و حیاتی مردم است و جاری شدن آب در زاینده‌رود برای اصفهانی‌ها و تمام ایرانیان اهمیت زیادی دارد.

وی به همکاری‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در خصوص توجه به این موضوع اشاره و بیان کرد: در حال حاضر این شرکت در زمینه ساماندهی بحران خشکسالی به صورت ویژه تلاش می‌کند و با برنامه‌ریزی‌های شرکت آب منطقه‌ای این بحران در سال زراعی جدید ساماندهی می‌شود.

مدیر ستاد بحران استانداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسات ستاد خشکسالی در استانداری اصفهان اضافه کرد: در این جلسات آخرین وضعیت خشکسالی استان رصد شده است و اعضای این ستاد راهکار‌های مناسبی را برای چگونگی تأمین آب استان ارائه کرده‌اند.

شیشه فروش با اشاره به راهکار‌های ارائه شده در جلسات ستاد خشکسالی اظهار کرد: اعضای این ستاد با جدیت در جهت کاهش این مشکلات تلاش می‌کنند و مرمت قنوات و توسعه بیمه کشاورزی از راهکار‌های ویژه در این ستاد برای ساماندهی مشکلات شهرستان نائین محسوب می‌شود.

فلات مرکزی به کویر تبدیل می‌شود

این در حالی است که اخیرا سخنگوی شورای اسلامی اصفهان خشک شدن رودخانه زاینده‌رود را منجر به مرگ یک اکوسیستم دانست و تاکید کرد: با ادامه روند خشکی زاینده‌رود، فلات مرکزی کشور به کویر تبدیل خواهد شد.

ابوالفضل قربانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، خشک شدن زاینده‌رود را فاجعه‌ای زیست محیطی در فلات مرکزی ایران دانست و اظهار کرد: خشکی زاینده‌رود تنها به استان اصفهان و باتلاق گاوخونی خسارت وارد نمی‌کند، بلکه فلات مرکزی کشور بخصوص استان‌های یزد و کرمان نیز دچار ضرر و زیان می‌شوند.

وی با اشاره به پیشروی کویر در شهر اصفهان، نقش رودخانه زاینده‌رود را برای جلوگیری از این پدیده غیرقابل انکار دانست و افزود: متاسفانه با این روند بزودی فلات مرکزی ایران همانند عربستان، اردن و جنوب عراق به کویر تبدیل خواهد شد.

قربانی، جاری بودن آب در رودخانه زاینده‌رود را عاملی برای جلوگیری از پیشروی کویر دانست و افزود: در صورت تداوم خشکی این رودخانه تا چند سال آینده استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و حتی استان فارس به کویری غیر قابل تحمل تبدیل خواهند شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان رودخانه زاینده رود را عامل تنظیم کننده اکوسیستم منطقه بیان کرد و گفت : برای جلوگیری از پیشروی کویر در منطقه جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود و ورود آب با دبی قبل با باتلاق گاوخونی ضروری است.

علیرضا نصر اصفهانی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز جاری شدن آب در رودخانه زاینده‌رود را برای تلطیف هوا و آرامش روحی و روانی مردم در ماه مبارک رمضان خواستار شد و تلاش مسوولان خدمات شهری برای حفظ درختان و فضاهای سبز با وجود کم آبی و خشکسالی را قابل تقدیر دانست وگفت: رشد بعضی درختان کهنسال شهر اصفهان به سفره‌های آب زیرزمینی وابسته است و سیراب کردن آنها با تانکر امکان‌پذیر نخواهد بود.

‌ آبرسانی 170 روستا در نائین به صورت سیار

منصور شیشه فروش در همین حال به آبرسانی‌های سیار در شهرستان نائین اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در 170 روستای شهرستان نائین آب‌رسانی به صورت سیار انجام می‌شود و رفع مشکلات این منطقه با اجرای طرح‌های تأمین آب ضروری است.

مدیر ستاد بحران استانداری اصفهان با اشاره به ضرورت تأمین آب شرب در اصفهان تصریح کرد: ستاد خشکسالی اصفهان به منظور تأمین آب شرب روستا‌ها و شهر‌های اصفهان تدابیر لازم را می‌اندیشد و اعضای این ستاد با اتخاذ تدابیر ویژه و مناسب در این زمینه گام بر می‌دارند.

وی به راهکار‌های ساماندهی بحران خشکسالی در استان اشاره کرد و ادامه داد: مصرف بهینه آب، استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و اجرای طرح بارور‌سازی ابر‌ها در سال زراعی جدید از راهکار‌های ویژه در این زمینه محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها