سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛

رونمایی از رادیو داروهای تشخیصی جدید

طرح به ثمر رسیده رادیو دارو در قالب طرح کلان ملی تولید رادیو داروها صبح امروز با حضور رئیس‌جمهور رونمایی و معرفی شد.
کد خبر: ۳۷۴۲۰۹

به گزارش  فارس، ترکیبات حاوی رادیو ایزوتوپ‌ها که به صورت تزریقی، خوراکی و یا استنشاقی هستند و در زمینه‌های تشخیص، پیشگیری یا درمان کاربرد دارند رادیو دارو می‌نامند که امروزه عمدتا در بیماران سرطانی، تشخیص‌های طبی و کاهش درد بیماران مورد استفاده است و قبلا با هزینه بسیار زیاد از خارج از کشور وارد می‌شد.

رادیو دارو دارویی است که در ساختار شیمیایی آن از نوکلئیدهای پرتوزا استفاده شده است و برای تشخیص و درمان بیماری‌های انسان به کار می‌رود.

حدود 95درصد رادیوداروهای پزشکی برای اهداف تشخیصی به کار می‌برد در حالی که تنها 5 درصد آنها برای اهداف درمانی به کار برده می‌شود.

رادیوداروها سالانه به بیش از 800 هزار بیمار در 120 مرکز پزشکی هسته‌ای کشور تجویز می‌شوند. از آنجا که رادیوداروها در مقیاس نانوگرم مورد استفاده قرار می‌گیرند بنابراین دارای کمترین خواص فارماکولوژیک هستند.

با توجه به تصویب طرح ملی تولید رادیوداروها و تعهد پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای مبنی بر تهیه و تولید رادیوداروهای جدید 15 طرح رادیودارو تصویب شد. از بین پروژه‌های مصوب 5 رادیوداروی اولویت دار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس نیاز کشور با طی مراحل تصویب قرارداد و با ابلاغ آن وارد مراحل تحقیقاتی شده و به دلیل اهمیت و نیاز مبرم کشور زودتر از برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده تولید و آزمایش‌های بالینی مربوطه را به پایان رسانید و هم اکنون این 5 دارو آماده بهره‌برداری هستند.

داروی متایودوسنبنزیل گوانیدوید- 131 با نام تجاری MIBJ درمانی، داروی متایودوسنبنزیل با نام تجاری MIBJ تشخیصی، داروی رنیم 186- اتی برونات، پپتی دی - یو بیکویسیدین- تی‌سی و رادیو داروی پپتی بومبزین- تی‌سی امروز رونمایی شدند.

براساس این گزارش مهمترین دستاوردهای این طرح بومی کردن تولید رادیوداروهای نیاز کشور،‌ ارتقای سلامت جامعه، صرفه‌جویی ارزی، مبارزه با تحریمات و ایجاد انگیزه و خودباوری در نیروهای جوان و خلاق است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها