تجمع عموم مردم و سرویس‌های بهداشتی مسجد امام‌ره تاثیرات نامطلوبی بر بنا گذاشته است

شاهکار معماری صفویه در خطر نابودی

میدان نقش جهان اصفهان به عنوان درخشنده‌ترین نگین انگشتر معماری و شهرسازی عصرصفوی، گرداگرد خود یادگارهایی به نمایش می‌گذارد که شاید هر کدام از لحاظ زیبایی و تقارن، نمونه‌ای مشابه خود را نداشته باشند. مسجد امام(ره) یکی از این یادگارهاست که معرف هنرهای اصیل ایرانی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، آثار تاریخی این مسجد شاهکاری جاویدان از معماری، کاشیکاری و نجاری قرن 11 هجری به شمار می‌رود و بیننده را محو تماشای خود می‌کند. متاسفانه اکنون این مسجد در سایه بی‌توجهی متولیان امر، بیش از گذشته در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به این که امسال مرمت و رسیدگی به مسجد امام‌(ره) در دستور کار این اداره قرار گرفته است، گفت: گلدسته‌های مسجد امام(ره) و سازه‌‌های خود مسجد نیز به دلیل انجام فعالیت‌ و مرمت‌های نادرست دچار مشکل شده‌اند.
کد خبر: ۳۶۶۳۱۵

اسفندیار حیدری‌پور افزود: معبر کنار مسجد و پارکینگ خودروها و همچنین عبور فاضلاب سرویس‌های بهداشتی از کنار مسجد از دیگر مشکلات این اثر تاریخی است. میراث فرهنگی سال گذشته 500 میلیون تومان برای ایمنی بازار میدان امام(ره) هزینه کرد، اما گستردگی کار و عمق آسیب‌ها به قدری بوده که این میزان تلاش به چشم نمی‌آید و با روشی که جلو می‌رویم و بودجه‌های میراث فرهنگی، متاسفانه باید گفت کار به جایی نمی‌رسد.

حیدری‌پور با اشاره به این‌که سال گذشته با اعتباری بالغ بر 50 میلیون تومان سنگ هزاره مسجد امام(ره) را آسیب شناسی و تعمیر کردیم، اظهار کرد: ما نباید منتظر فرو ریختن کاشی‌های مسجد باشیم، بلکه شایسته است پیش از تخریب آنها را استحکام‌بخشی کنیم. وی با تاکید بر این‌که امسال برای میدان نقش جهان یک میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که فقط 480 میلیون آن صرف تعمیر عالی‌قاپو شد، تصریح کرد: اداره کل اوقاف باید به عنوان یکی از متولیان مساجد در بحث مرمت مسجد امام(ره) و سایر مساجد تاریخی هزینه کند و از بودجه‌های خود سهمی را برای تعمیر آنها در نظر بگیرد.

رطوبت سرویس‌های بهداشتی

معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز با تاکید براین‌که مشاهده تصاویر از بین رفتن آثار تاریخی، مساجد و ابنیه زیبا که جزئی از تاریخ و هویت ما به حساب می‌آید بسیار ناراحت‌کننده است، گفت: شورای میراث فرهنگی به طور مداوم و با اعضای ثابت و مدعوین باید در حل بحران‌های بناهای تاریخی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین عنوان کرد: تعمیرات عالی‌قاپو، باغ موزه چهلستون و آثاری که ثبت جهانی شده کافی نیست.

گفته می‌شود بر اثر تجمع عموم مردم، سرویس‌های بهداشتی مسجد امام(ره) پیامدهای نامطلوبی بر بنا گذاشته و رطوبت‌های ناشی از آن به مسجد آسیب رسانده است.

نگرانی در مورد شبکه‌های برق‌ مسجد

مدیرعامل شرکت برق اصفهان نیز در خصوص ایمنی برق بازار گفت: شبکه‌های برق مربوط به اطراف مسجد امام(ره) سال گذشته اصلاح شد، ولی نگرانی اصلی مربوط به شبکه‌های برق داخل مسجد است.

عسگری با اشاره به این‌که برای روشنایی داخل مسجد امام(ره) از لامپ‌های قلمی و پرمصرف استفاده می‌شود، اظهار کرد: استفاده از این لامپ‌ها موجب ایجاد حرارت زیاد و افزایش بار شبکه داخلی می‌شود که این خود، موجب ایجاد خطر آتش‌سوزی مسجد خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: با مکاتبات صورت گرفته طرح برق بازار و مسجد میدان امام(ره) در حال تدوین است و از سال آینده نیز شبکه برق داخلی مسجد و بازار را ساماندهی خواهیم کرد.

هاشم امینی ، مدیرعامل آبفای استان اصفهان نیز با تاکید براین‌که خط فاضلاب و آبی که از کناره‌های دیوار مسجد عبور می‌کرده حدود یک‌سال است که به اندازه 170 سانتی‌متر جدا شده، بیان کرد: سرویس‌های بهداشتی مسجد امام(ره) و مسجد جامع باید با توجه به تکنولوژی روز و با استفاده از لوله‌های پلی‌اتیلن و عایق‌های رطوبتی اصلاح شوند و کانال‌های آجری نیز باید از سرویس‌های بهداشتی برچیده و با تکنولوژی جدید تجهیز شوند.

نماینده هیات امنای مسجد امام(ره) اخیرا در جلسه کارگروه میراث فرهنگی بر این نکته اشاره کرد که برای نگهداری و استحکام گنبد مسجد امام(ره) میله‌ای به ارتفاع استاندارد وجود دارد که پس از تعمیرات، آن میله را برداشته و میله بلندتری را جایگزین آن کرده‌اند که این میله ایمنی لازم را ندارد. علاوه بر این، کفه روی گنبد بر اثر تعمیرات نادرست باز و پنجه روی گنبد نیز مفقود شده است.

ریحانه السادات سجادی / جام‌جم اصفهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها