ترکیب جادویی قهوه و فلفل سیاه

چگونه سیاهی دور چشم را از بین ببریم؟

اگرچه داشتن صورتی شاداب و بدون پف و چین و چروک برای همه خوشایند است، اما با غصه خوردن و مدام جلوی آینه رفتن و نگاه کردن به چشم‌های کبود و پف کرده‌تان نمی‌توانید کاری از پیش ببرید. از سوی دیگر چشم‌ هم یکی از اعضایی است که اولین علائم پیری در آن دیده می‌شود. با بالا رفتن سن، پوست ناحیه اطراف چشم شروع به نازک شدن می‌کند. دور آن چین و چروک ظاهر شده و در برخی افراد هم پف و سیاهی دیده می‌شود. این عارضه در اصطلاح پزشکی به چشم راکونی شهرت دارد.
کد خبر: ۳۴۰۵۵۶

این کبودی‌ها از کجا پیدا می‌شود؟

سیاهی و کبودی دور چشم علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد، ولی عمده‌ترین دلایل بروز آن می‌تواند موارد زیر باشد:

ـ نازک شدن پوست اطراف چشم‌ها که با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود، از دلایل کبودی دور چشم‌هاست که باعث می‌شود عروق خونی در آن ناحیه برجسته‌تر شده و بیشتر جلب توجه کند که به‌صورت هاله‌های سیاه و کبود بروز می‌کنند.

ـ خستگی مفرط و کمبود خواب باعث رنگ‌پریدگی پوست و برجسته‌تر شدن عروق خونی زیرپوستی در ناحیه اطراف چشم‌ها می‌شود.

ـ کمبود مواد مغذی و پرارزش و ویتامین‌ها در رژیم غذایی می‌تواند منجر به رنگ پریدگی ناحیه اطراف چشم‌ها و ظاهری کبودرنگ شود. استفاده بیش از حد از مواد سرخ کرده، منجمد و کنسروی و نیز مواد کافئینی و کشیدن سیگار نیز در این امر موثر است.

ـ داشتن یک زندگی پرمشغله و سرشار از استرس و گذراندن ساعات طولانی از وقت خود پشت رایانه، می‌تواند منجر به ایجاد کیسه‌های پف‌آلود و کبود‌رنگ زیر پوست شود.

ـ ارثی بودن آن، که وجود این کبودی در یکی از اعضای خانواده، احتمال بروز آن را در سایر افراد بالا می‌برد. پوست زیر چشم بسیار نازک است. زمانی که خون از عروق خونی بزرگ نزدیک سطح پوست عبور می‌کند، می‌تواند رنگ کبودی به آن ناحیه بدهد.

ـ قرار گرفتن در معرض نور خورشید حتی در افرادی با پوست تیره بویژه در ماه‌های گرم تابستان بیشتر از حد طبیعی می‌تواند باعث کبودی و سیاهی پوست اطراف چشم شود. در واقع مواجهه با نور آفتاب، رنگ طبیعی پوست را بیشتر کرده و این رنگ را به سطح پوست می‌کشاند.

در‌اغلب مواقع کبودی و پف زیر چشم مشکل پزشکی به شمار نمی‌رود و با استفاده از برخی محلول‌ها و کرم‌ها می‌توان آنها را پوشاند

ـ حساسیت، آسم، اگزما و هر وضعیتی که باعث خارش چشم‌ها شود، به خاطر مالیدن یا خاراندن چشم آن ناحیه می‌تواند باعث تیره‌تر شدن پوست زیر چشم شود. افرادی که حساسیت‌های بهاره دارند بیشتر با این مشکل دست به گریبان هستند.

ـ هر گونه داروی مصرفی که باعث اتساع و گشاد‌شدن عروق خونی شود، می‌تواند تیرگی اطراف چشم‌ها را به همراه داشته باشد. پوست ناحیه زیر چشم به دلیل ظرافت زیاد، با هرگونه افزایش جریان خونی به صورت تیرگی و کبودی جلوه می‌کند.

ـ پوست در دوران بارداری و قاعدگی رنگ‌پریده‌تر شده و باعث نمایان‌تر شدن عروق زیر پوست می‌گردد.

ـ شرایطی مانند بیماری‌های قلبی، تیروئیدی، کلیوی و کبدی که باعث تجمع مایعات می‌شوند و نیز مصرف غذاهای پرنمک می‌تواند باعث کبودی اطراف چشم‌ها شود.

ـ کم خونی ناشی از آهن نیز می‌تواند از جمله این دلایل باشد.

ـ کم آبی بدن هم می‌تواند باعث کبودی دور چشم شود.

مهم‌ترین دلیلی که می‌توان برای بروز این حالت اشاره کرد، گرفتگی بینی است. زمانی که بینی دچار احتقان و گرفتگی می‌شود، عروقی که آب چشم‌ها را به درون بینی تخلیه می‌کنند، متسع شده و تیره‌تر به نظر می‌رسند.

ـ تورم پلک‌ها در طول خواب هم می‌تواند باعث این نوع کبودی شود. زمانی که دراز کشیده‌اید، جاذبه زمین باعث تجمع مایعات در پلک‌های پایینی شده و ظاهری سایه مانند در زیر چشم‌ها ایجاد می‌کند.

چگونه از هاله‌های کبود و پف‌آلود خلاص شویم؟

در اغلب مواقع ،کبودی و پف زیر چشم مشکل پزشکی به شمار نمی‌رود و با استفاده از محلول‌ها و برخی کرم‌ها می‌توان آنها را پوشاند، ولی اگر به دنبال درمان‌های دیگر هستید، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید. پزشک با توجه به علت ایجادکننده این هاله‌های کبود‌رنگ، کرم‌های تجویزی یا ترکیبی از درمان‌ها را جهت کاهش یا از بین بردن این هاله‌ها توصیه می‌کند. در مواردی استفاده از لیزر درمانی و حلال‌های شیمیایی می‌تواند مفید باشد. گودرفتگی‌های زیر چشم را می‌توان با مواد پوشاننده تزریقی و پلک‌های پف‌آلود را می‌توان با عمل جراحی درمان کرد. متعارف‌ترین درمان‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل استراحت و نیز استفاده از داروهای حساسیت‌زاست. ولی به‌طور کلی بیشتر سیاهی‌ها و پف‌های اطراف چشم به این دسته از درمان‌ها پاسخ مثبت می‌دهند:

ـ داشتن یک رژیم غذایی مناسب، خوردن غذاهای کامل، رژیم غذایی گیاهی، نوشیدن آب به مقدار کافی و پرهیز از مصرف الکل، قهوه، چای و نوشیدنی‌های گازدار در جلوگیری از بروز پف و کبودی اطراف چشم موثر است.

مصرف ویتامین C به دلیل تقویت دیواره عروق خونی بسیار مفید است. از عمده‌ترین کمبودهای ویتامینی می‌توان به کمبود ویتامین‌های C، E ، B12 و K اشاره کرد که همگی حاوی آنتی‌اکسیدان هستند و به کاهش کبودی دور چشم کمک می‌کنند. در این میان کمبود ویتامین B12 (مرتبط با کم‌خونی) می‌تواند باعث بروز این حالت در چشم شود. برای جبران کمبود ویتامین‌ها، روزانه از میوه و سبزیجات بویژه کلم، اسفناج و سایر سبزیجات برگ سبز می‌توان استفاده کرد و در کنار آنها در صورت لزوم، مکمل‌های ویتامینی را روزانه مصرف کنید و برای بهبود گردش خون مایعات زیاد بنوشید.

ـ از کمپرس آب سرد با پارچه خیس چند بار در روز و به مدت 5 دقیقه روی چشم‌ها استفاده کنید. این کار به انقباض عروق خونی و کاهش تیرگی اطراف چشم‌ها کمک کرده و تورم آن ناحیه را کم می‌کند. این کار را می‌توانید شب‌ها قبل از خواب انجام دهید و پارچه خیس را تا صبح روی چشم‌هایتان قرار دهید.

ـ برای جلوگیری از ایجاد تورم و پف زیر چشم‌ها به دلیل تجمع مایعات در پلک‌های پایینی، یک یا دو بالش زیر سر بگذارید تا سر کمی از بدن بالاتر قرار بگیرد.

ـ اگر چه کم‌خوابی معمولا باعث ایجاد کبودی اطراف چشم‌ها نمی‌شود، ولی ممکن است باعث رنگ پریدگی پوست و گودرفتگی چشم‌ها شده و سایه‌های سیاه رنگ در زیر چشم‌ها ایجاد کند. بنابراین به مقدار کافی بخوابید.

ـ برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از عینک‌های آفتابی و کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

ـ استفاده از محلول و اسپری شستشودهنده بینی می‌تواند به کاهش احتقان و گرفتگی آن کمک کرده و مشکل ناشی از بروز کبودی اطراف چشم‌ها را کاهش دهد.

- می‌توانید برای کاهش هاله‌های سیاه رنگ و جلوگیری از بروز آنها، از کرم‌های مختلفی استفاده کنید که در بازار وجود دارد بویژه کرم‌های حاوی ویتامین C، E و K که در درمان این مشکل موثرترند.

ـ در روش دیگر می‌توانید با حرکتی ساده، روشی درمانی را در قالب اعمال فشار روی چشم‌ها ایجاد کنید. چشم‌ها را ببندید و به آرامی انگشت خود را زیر یک چشم فشار دهید و از داخل به سمت خارج چشم حرکت دهید. این کار را 10 تا 15 بار تکرار کنید و سپس همین حرکت را روی چشم دیگر هم انجام دهید.

ـ برای کاهش تورم زیر چشم‌ها، صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب صورت خود را با آب سرد بشویید. این کار علاوه بر شادابی شما، منافذ صورت‌تان را بسته و پوست‌تان را روشن‌تر می‌کند.

ـ برای حفظ نرمی و لطافت پوست اطراف چشم و کاهش هاله‌های کبود‌رنگ، از مرطوب‌کننده‌ها استفاده کنید.

ـ برای کاهش تورم زیر چشم‌ها می‌توانید از قالب‌های کوچک یخ استفاده کنید و برای کاهش کبودی اطراف چشم‌ها می‌توانید جعفری را در قطعات کوچک منجمد کرده و سپس به جای استفاده از کرم، روی پوست ناحیه اطراف چشم قرار دهید.

ـ استفاده از خیار و سیب‌زمینی. حلقه‌هایی از خیار و سیب زمینی را آماده کنید. چشم‌ها را بسته و به مدت 15 تا 20 دقیق روی پلک‌ها قرار داده و سپس با آب ولرم بشویید. همچنین می‌توانید خیار را رنده کنید و آب آن را بگیرید و با آبلیمو مخلوط کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه به اطراف چشم‌ها بمالید و بگذارید بماند. در روش دیگر، پارچه‌ای را به عصاره مخلوط آب خیار و سیب زمینی آغشته کرده و به مدت 20 دقیقه روی چشم‌ها بگذارید و سپس صورت را با آب سرد بشویید.

ـ به مدت 2 هفته هر روز هنگام خواب، روغن بادام تلخ را در اطراف چشم‌ها بمالید و ماساژ دهید.

ـ طب سنتی چین بر این باور ا ست که کبودی و پف زیر چشم به دلیل مشکلات کلیوی است. بنابراین استفاده از غذاهای تنظیم‌کننده فعالیت کلیه‌ها می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

بیشتر درمان‌هایی که به آن اشاره کردیم، درمان‌های ساده و در دسترسی بود که در موارد خفیف کبودی و پف اطراف چشم‌ها می‌تواند موثر باشد. ولی در خصوص مشکلاتی که ناشی از بیماری‌های جدی‌تر باشد، این درمان‌ها تنها راهکارهای موقتی بوده و برای درمان‌های طولانی‌مدت و اثربخش‌تر باید حتما به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر او از داروهای مناسب استفاده کنید.

ندا اظهری

منابع: naturaleyecare / mayoclinic mydarkcirclesblog

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها