پروژه احداث جاده از روستای معلم کلایه استان قزوین به تنکابن در حالی در دستور کار قرار گرفته که بار دیگر کارشناسان محیط زیست نسبت به تخریب جنگل، گونه‌های نادر گیاهی و تلف شدن حیوانات کمیاب در منطقه الموت هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۳۰۰۱۷۳

وزارت راه قصد دارد تا با احداث جاده از منطقه الموت به تنکابن مسیردسترسی جدیدی از استان قزوین به شمال ایران ایجاد کند. این در حالی است که منطقه شکار ممنوع الموت محل گونه های جانوری کمیابی مانند خرس قهوه‌ای، هوبره، کل، پلنگ و سیاه گوش است و احداث این جاده به تخریب زیستگاه این جانوران کمیاب می انجامد.

همچنین احداث این جاده به طول حدود 40 کیلومتر باعث تخریب جنگل‌های بکر تنکابن می‌شود. جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنکابن یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور منطقه شمال ایران است. اما احداث جاده جدید به طور قطع با تخریب جنگل ها و الودگی های زیست محیطی همراه خواهد بود.

فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه فعالیت راهسازی می تواند موجب حساسیت گونه ها و در نتیجه تغییر فرایند رشد و کیفیت زندگی حیات وش و طبعیت شود. تولید صداهای ناهنجار و خراشیدن طبیعت بر اثر راهسازی به خودی خود می تواند موجب ترس و تغییر مکان فعالیت گونه ها شود. 

تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست اقدام جدی در مخالفت با احداث این جاده انجام نداده است، اما مخالفت‌خود را با این پروژه نشان داده است.

 پیش از این معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفته بود که این سازمان مخالفتی با احداث این جاده ندارد و بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد و دستگاههای توسعه ای با هماهنگی سازمان محیط زیست می توانند فعالیت کنند لذا راهسازی در این منطقه مانعی ندارد.

 
به نظر می رسد بار دیگر پروژه احداث جاده قزوین - تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفته است.

احداث جاده درجنگل های ایران یکی از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی محسوب می‌شود که علاوه بر تخریب جنگل‌ها باعث از بین روند گونه های گیاهی، تغییرات اکولوژیکی و تخریب زیستگاه حیات وحش می‌شود.

 پیش از این با مخالفت فعالان محیط احداث و تعریض جاده در جنگل ابرشاهرود متوقف شد. اما این بار در منطقه‌ای دیگر از ایران احداث جاده به قصد دسترسی سریعتر در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها