مخبر سازمان ملل متحد اعلام کرد:

امکان محاکمه سران رژیم صهیونیستی

ریچارد فالک مخبر سازمان ملل متحد در سرزمینهای اشغالی در زمان جنگ 22 روزه غزه ، با تشریح گزارش گلدستون از امکان محاکمه سران رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایات جنگی خبر داد.
کد خبر: ۲۹۰۱۹۴

مخبر سازمان ملل متحد در گفتگو با مهر درباره ارزیابی خود از گزارش ریچارد گلدستون گفت: گزارش گلدستون بسیار جامع بوده و ارزیابی دقیقی از موارد مطرح شده از سوی اسرائیل و حماس در طول جنگ 22 روزه غزه به عمل آورده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این گزارش، سبب خشم رژیم صهیونیستی شده گفت: گزارش گلدستون گزارشی صادقانه و معتدل است و اگر به جای حقایق موجود در آن مسائلی مطرح می شد که مورد علاقه اسرائیل است؛ مطمئنا تل آویو ایرادی به آن نمی گرفت. اسرائیل از آن رو عصبانی است که این گزارش ثابت می کند نظامیان اسرائیلی در طول جنگ 22 روزه قوانین بین المللی را نقض کرده و مرتکب جنایت جنگی شده اند و حتی ممکن است آنها در این جنگ مرتکب جنایت علیه بشریت نیز شده باشند.

به گفته فالک، دلیل دیگر خشم رژیم صهیونیستی از گزارش گلدستون این مطلب است که "گزارش تقاضا می کند تا اگر نیاز شد و ظرف مدت شش ماه طرفین نتوانستند تحقیقاتی را که بر اساس استانداردهای بین المللی است در مورد این گزارش انجام بدهند، سازمان ملل متحد گزارش را به دادگاه جرایم جنگی ارجاع کند. این گزارش همچنین از دادگاه های جهان می خواهد تا اگر رهبران اسرائیل وارد خاک کشور آنها شدند با تکیه بر موارد مطرح شده در گزارش با مقامهای اسرائیلی بر اساس عدالت و قوانین جهانی برخورد کنند.

فالک افزود: این گزارش تمرکز اصلی خود را بر روی تخلفات اسرائیل و جنایات جنگی آنها گذاشته و به این نکته اشاره می کند که در طول این جنگ یک هزار و 400 فلسطینی در برابر تنها13 اسرائیلی کشته شده اند.

این استاد دانشگاه پرینستون آمریکا در ادامه این ادعای رژیم صهیونیستی را که «ما برای دفاع از خود در برابر موشکهای حماس به غزه حمله کردیم» را ادعایی دروغ خوانده و گفت : ادعاهای اسرائیل در این مورد دروغ است، زیرا حماس خواهان آتش بس بود و می خواست این آتش بس برای 10 سال ادامه پیدا کند.

فالک در پاسخ به این پرسش که "آیا این گزارش تاثیری بر روی حامیان رژیم صهیونیستی دارد یا خیر؟ ، گفت : اعتبار گزارش گلدستون و صلاحیت افرادی که آن را تهیه کرده اند با بی مهری دولتهایی روبرو شده که کشورهای آنها به طور همه جانبه از اسرائیل حمایت می کنند. هیچ شکی در این مطلب نیست که اسرائیل تلاش می کند تا از حقایق ذکر شده در این گزارش طفره رود در حالی که آنهایی که با فلسطینیان ابراز همدردی کرده و خواهان احترام به قانون هستند برای به کارگیری گزارش و محاکمه عاملان جنایت جنگی فشار می آورند.

مخبر سازمان ملل متحد در سرزمینهای فلسطینی در زمان جنگ 22 روزه در پاسخ به این پرسش که «آیا گزارش گلدستون امکان محاکمه سران رژیم صهیونیستی و عاملان جنایت جنگی را فراهم می کند؟» گفت : امکان محاکمه نظامیان اسرائیلی و رهبران سیاسی آنها وجود دارد این امکان به ویژه از سوی دادگاه های کشورهای مختلف که به محاکمه بین المللی و قوانین آن پایبند هستند وجود دارد، اما خودداری اسرائیل از همکاری با دادگاه بین المللی جرایم جنگی امکان تعقیب عاملان جنایات جنگی را از بین می برد و از آن گذشته آمریکا نیز از نفوذ خود استفاده کرده و بر دادگاه بین المللی جنایت جنگی فشار می آورد تا از تحقیق درباره جنایت ذکر شده در گزارش جلوگیری کند، اما با این وجود کسی از آینده خبر ندارد.   

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها