کره‌ شمالی دومین حریف ایران

نسیم زرد در تهران

گرچه بیش از 4 دهه از آن زمان گذشته ولی هنوز هم وقتی در جهان فوتبال صحبت از کره‌شمالی می‌شود، از این تیم شرقی آسیا با نام توفان زرد یاد می‌کنند ، همان لقبی که به پاس درخشش این تیم در جام‌جهانی 66 به آن داده شد.
کد خبر: ۲۰۸۹۹۲

کره‌ای‌ها در جام‌جهانی لندن که تنها حضورشان در تاریخ این رقابت‌ها بود با پیروزی مقابل ایتالیا شگفتی‌ساز شده و به مرحله حذفی هم صعود کردند و در نیمه نخست بازی با پرتغال هم 3 - صفر پیش افتادند، ولی اوزه بیو، ستاره موزامبیکی‌الاصل پرتغال درخشش زیادی در نیمه دوم داشت تا در نهایت پرتغالی‌ها 5 - 3 پیروز شدند و نسخه توفان زرد در جام‌جهانی لندن در هم پیچیده شد.

حالا با گذشت 42 سال از این درخشش تاریخی این بار کره‌شمالی در وضعیتی مناسب به خاطر بازی‌های قبلی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 به تهران می‌آید تا مقابل تیم ملی ایران قرار بگیرد.

هرچند دیگر خبری از آن توفان نیست و کره‌شمالی بیشتر از یک نسیم نیست، ولی به‌هرحال غفلت از هر حریفی از جمله همین کره‌‌شمالی که در 2 بازی قبلی خود 4 امتیاز از امارات و کره‌جنوبی گرفته می‌تواند موجبات پشیمانی شدید را فراهم کند.

تیم ایران در دور نهایی مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 برای نخستین‌بار در تهران پذیرای حریفی خواهد بود و حمایت همه‌جانبه تماشاگران می‌تواند یک عامل مهم روحی در گرفتن هر 3 امتیاز این مسابقه باشد.

تیم ملی ایران در حالی پذیرای کره‌شمالی است که از تنها بازی خود تا به اینجا صاحب یک امتیاز ارزشمند است. ارزشمند از آن جهت که این امتیاز در بازی در خانه عربستان حاصل شده است و ارزش این امتیاز بیرون از خانه که مقابل یکی از جدی‌ترین حریفان ما حاصل شده، وقتی بیشتر می‌شود که ما بتوانیم تمام امتیازات خانگی را در ورزشگاه آزادی به دست آوریم.

گرچه در فوتبال حق نداریم هیج تیمی را دست‌کم بگیریم ولی گمانه‌زنی‌های اولیه حکایت از آن دارد که 3 تیم ایران، عربستان و کره‌جنوبی مدعیان اصلی برای صعود 2 تیم از این گروه به جام‌جهانی 2010 هستند، به همین خاطر کره‌شمالی جزو رقبای درجه دوم ما محسوب می‌شود، ولی نباید فراموش کنیم که این تیم، امارات را در خانه‌اش شکست داده و با کره‌جنوبی در شانگهای چین به تساوی یک  یک دست یافته‌است.

علی دایی به هر دلیل ممکن در این مسابقه سعی داشت با دعوت از ستاره‌ها و نفرات محبوب مردم عملا جمعیت بیشتری را به ورزشگاه بکشاند چرا که اگر استقبال مردم مثل مرحله مقدماتی و همچنین بازی‌های دوستانه باشد، وضعیت جالبی بر تیم ملی حاکم نخواهد شد.

هرچند که با مصدومیت وحید هاشمیان، کریم باقری و آندرانیک تیموریان و رد دعوت از سوی علی کریمی نقشه دایی خیلی موفق نشد؛ ولی به هر حال بازگشت مهدی مهدوی‌کیا می‌تواند نقطه‌ای روشن در تیم ملی باشد و این بازیکن دوست‌داشتنی صندلی‌های بیشتری را در ورزشگاه آزادی پر کند.

در حال حاضر هم وقتی برای بحث در این مورد که چطور مهدوی‌کیا در بازی قبلی به تاکتیک تیم ملی نمی‌خورد و به‌یک‌باره در پازل تاکتیکی دایی جای گرفت وجود ندارد و باید همه همراه و هماهنگ برای موفقیت این تیم تلاش کنیم و بقیه مباحث به زمان مقتضی در آینده واگذار شود.

به صورت طبیعی تیم ملی با همان استخوان‌بندی و شکل تیمی بازی با عربستان وارد میدان خواهد شد، با این تفاوت که با بازگشت حسین کعبی و مهدی مهدوی‌کیا و در نقطه مقابل غیبت هاشمیان و تیموریان ترکیب تیم مسلما دستخوش تغییراتی خواهد شد ضمن این که بازی در زمین‌ خودی طلب می‌کند که شرح وظایف بازیکنان نسبت به ریاض متفاوت بوده و بازی به مراتب تهاجمی‌تری برای پیروزی و 3 امتیاز در دستور کار تیم ملی قرار بگیرد.

در عین حال شاید عمده‌ترین مشکل در پیش‌بینی ترکیب اولیه تیم ملی وضعیت جناح چپ این تیم باشد چرا که نه ستار زارع یک مدافع چپ تخصصی است و نه فریدون زندی توانست در ریاض نگاه‌ها را به خود معطوف کند تا درحال‌حاضر بزرگ‌ترین دغدغه دایی هم حضور یک هافبک چپ مقتدر در این نقطه باشد.

همچنین در غیاب وحید هاشمیان مصدوم و به خاطر بازی در خانه نیاز مبرمی داریم که یک مهاجم انرژیک و سرزن در خط حمله داشته باشید که در حال حاضر جز سید مهدی سیدصالحی که تجربه ملی ندارد، هیچ بازیکنی با این مختصات در جمع اردونشینان دیده نمی‌شود.

هر چه هست تیم ملی که مربیانش 3 بازی قبلی کره شمالی را آنالیز کرده‌اند حتما باید این مسابقه را با پیروزی پشت سر بگذارد تا 4 امتیازی شده و با امیدواری بیشتری به انتظار بازی‌های آینده بنشیند. در این میان سیستم تهاجمی تیم ملی هم حتما باید متناسب با نقاط ضعف این حریف باشد.

حریفی که در 2 بازی گذشته‌اش نمایش‌های امیدوار‌کننده‌ای ارائه کرده و حتی کیم جونگ‌هون سرمربی این تیم مثل اکثر علاقه‌مندان فوتبال در کشورش، کره‌شمالی را مثل بقیه تیم‌های این گروه صاحب شانس می‌داند.

کره‌شمالی می‌تواند یک حریف خطرناک برای تیم ملی ایران باشد و امیدواریم با توجه به سابقه گذشته که در طول تاریخ هرگز به این تیم شرق آسیا نباخته‌ایم، ملی‌پوشان ما این حریف را دست‌کم نگیرند.

بدون تردید ستاره کره شمالی هافبک تهاجمی این تیم یعنی هونگ یونگ جو (10)‌ است که تنها لژیونر اروپایی این تیم هم محسوب می‌شود. هونگ یونگ جو که در باشگاه روسترف روسیه عضویت دارد مقابل کره جنوبی تک‌گل تیمش را در دقیقه 64 از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند و در بازی قبلی برابر امارات هم پایه‌گذار هر دو گل تیمش بود. ضمن این که چایونگ هیوک (2)‌ فرارهای سریعی دارد و چو کوم چول (17)‌ هم ضمن سرعت خوب در خط حمله از قدرت بدنی قابل ملاحظه و ضربات ناگهانی خوبی برخوردار است.

در خط دفاعی کره‌ای‌ها به شکل خطی و زنجیره‌ای بازی می‌کنند که هافبک‌های این تیم هم به خوبی در امر دفاع مشارکت دارند. این تیم به صورت ذاتی مثل همه تیم‌های شرق آسیا یک فوتبال سرعتی را اجرا می‌کند و این سرعت در هنگام ضد حملات در خانه حریفان مثل بازی با امارات نمود بیشتری پیدا می‌کند به خصوص که مدافعان تیم ایران در ریاض هم چنگی به دل نزدند و غفلت از ضد حملات این تیم می‌‌تواند موجب دردسرهای عدیده‌ای برای تیم ملی شود.

کره‌شمالی در قلب دفاع خود از بابت سرزنی مشکل دارد و با توجه به ضعف ری میونگ گوک (دروازه‌بان)‌ در هنگام خروج از دروازه برای جمع‌کردن توپ‌های ارسالی، سانترهای به بیرون 6 قدم و استفاده از توپ‌های سوم می‌تواند یکی از حربه‌های موثر برای غلبه بر کره‌شمالی باشد. هافبک‌های کره‌ای گرچه تکنیک قابل‌توجهی ندارند ولی بازی درگیرانه‌ای اجرا می‌کنند و ضربات ایستگاهی زیادی در پشت محوطه جریمه خود به حریفان می‌‌دهند و امیدواریم که ملی‌پوشان ایران بتوانند از این حربه هم برای باز کردن دروازه حریف استفاده کنند.

حریف خطرناک ولی بدون برد

بهترین خاطره فوتبال ایرانی از کره شمالی مقابله با این تیم در فینال بازی‌های آسیایی 90 پکن است که پس از تساوی صفر  - صفر در وقت‌های قانونی و اضافی موفق شدیم در ضربات پنالتی با درخشش احمدرضا عابدزاده پیروز و قهرمان این رقابت‌ها شویم.

عابدزاده 2 پنالتی یاران کره‌ای را گرفت و در عوض محمدحسن انصاری‌فرد، مرحوم سیروس قایقران، سیدعلی افتخاری و مجید نامجومطلق ضربات خود را گل کردند تا در ضیافت پنالتی‌ها 4 - یک پیروز شویم. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید کره شمالی در طول تاریخ مجموعا 19 بار مقابل ایران قرار گرفته است که هرگز موفق به پیروزی نشده است و 6 تساوی و 13 باخت کارنامه این تیم را تشکیل می‌دهد.

در این 19 مسابقه تیم ایران 27 گل زده و تنها 7‌گل دریافت کرده است. بهترین نتیجه ما در بازی رده‌بندی جام ملت‌های 80 آسیا در کویت است که با حساب 3  صفر پیروز شدیم. علی دایی با 3‌گل زده بهترین گلزن تیم ایران است و بهتاش فریبا، حسین فرکی، فرشاد پیوس و علی کریمی با 2 گل زده پشت‌سر سرمربی فعلی تیم ملی قرار دارند.

مروری بر نتایج این دو تیم در طول تاریخ 36‌دیدار خالی از لطف نخواهد بود.

آرش رستم‌نمدی‌

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها