موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق پس از دیدار با آیت الله سیستانی تاکید کرد: دولت و مرجعیت دینی در عراق با هرگونه تفاهم نامه ای که به حاکمیت و استقلال این کشور لطمه بزند مخالف هستند.
کد خبر: ۱۸۶۹۱۵

به گزارش خبرگزاری مهر ، موفق الربیعی بعد از دیدار با آیت الله سیستانی در شهر نجف اشرف گفت: امروز ما از جدول حضور نیروهای خارجی درعراق صحبت نمی کنیم، بلکه سخن ما از خروج همه این نیروها از این کشور است.

وی تاکید کرد: امکان ندارد که عراق با هرگونه یادداشت تفاهمی که به حاکمیت و استقلال این کشور لطمه وارد کند، موافقت کند و این دیدگاه دولت و مرجعیت است و خروج نیروهای آمریکایی ازعراق واقعیت روشنی است که می توان آن را تصور کرد.

برپایه این گزارش، الربیعی با وجود تاکید خود بر این گفته که «ما نمی توانیم وجود پایگاه های ثابت درعراق را قبول کنیم» ، به احتمال وجود پادگانهایی تحت حاکمیت عراق اشاره کرد.

به گزارش مهر، نوری المالکی نخست وزیرعراق و «جرج بوش» رئیس جمهوری آمریکا ماه نوامبرسال2007 پایه و اساس توافقنامه همکاری و دوستی طولانی مدت بین دو کشور را که شامل سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی می شود، به امضا رساندند.

مراجع دینی، مردم و بیشتر گروههای سیاسی و نمایندگان ملت عراق با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا مخالف هستند. این توافقنامه  که هم اکنون گفتگوهای محرمانه درباره آن در جریان است به آمریکاییها حقوق کنسولی (معروف به کاپیتولاسیون) می دهد و زمینه احداث پایگاههای نظامی دائمی را برای آنها فراهم می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها