به گزارش جام جم آنلاین از سی ان ان، اولین فیلم «آواتار» در سال ۲۰۰۹ با ۱۱۵ میلیون دلار (با احتساب تورم) اکران شد. فیلم دوم، «آواتار: راه آب»، در سال ۲۰۲۲ با ۱۳۴ میلیون دلار در داخل کشور اکران شد اما «آواتار: آتش و خاکستر» همچنین تقریباً ۲۵۷ میلیون دلار در سطح بینالمللی فروش داشت و فروش جهانی خود را به ۳۴۵ میلیون دلار رساند.
پل درگارابدیان، رئیس بخش روندهای بازار در کاماسکور، گفت که این فیلم احتمالاً در طول تعطیلات و تا ژانویه، همچنان یکی از جاذبههای اصلی سینماروها خواهد بود.
جیمز کامرون کارگردان فیلم هفته گذشته به جیسون کارول از سیانان گفت: اگر این فیلم با توجه به بودجه تقریباً ۴۰۰ میلیون دلاریاش، در مقایسه با لایو اکشن محبوبتر، بازده ناامیدکنندهای داشته باشد، ممکن است شانس ساخت قسمت چهارم را کاهش دهد. کامرون گفت که سرنوشت این مجموعه فیلم با موفقیت «آتش و خاکستر» در هفتههای آینده تعیین خواهد شد.
حضور در سینماها در سالهای اخیر با افزایش سکوهای پخش برخظ و کاهش هزینههای اختیاری آمریکاییها کاهش یافته است اما فیلمهای پرفروشی مانند مجموعه «آواتار» اغلب مخاطبانی را که تجربه دیدن فیلم روی پرده بزرگ را بر آیمکس یا سهبعدی ترجیح میدهند، به خود جذب میکنند.
کامرون به سیانان گفت: «سینما برای من به عنوان یک فیلمساز یک فضای مقدس است. هرگز از بین نخواهد رفت اما فکر میکنم میتواند به زیر آستانهای سقوط کند که در آن انواع فیلمهایی که دوست دارم بسازم و ببینم، پایدار نباشد چرا که ساخت چنین فیلمهایی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نخواهند بود. ما در حال حاضر بسیار به آن وضعیت نزدیک هستیم.»
سینماها، تحلیلگران و استودیوهای فیلم در سال ۲۰۲۳، زمانی که «باربی» و «اوپنهایمر» اکران شد، امیدوار شدند که سالن های سینما هنوز میتوانند رونق داشته باشد چرا که گیشه سینما در آن سال از ۹ میلیارد دلار فراتر رفت، اولین و تنها باری که از زمان همهگیری کووید-۱۹ این اتفاق افتاد.
درگارابدیان گفت، اگرچه تماشاگران هنوز به سینماها میآیند، امااید دید که آیا گیشه سینما دوباره به ۹ میلیارد دلار خواهد رسید یا خیر.
او گفت: «گیشه سینما، با توجه به همه فراز و نشیبهای امسال، خوب پیش خواهد رفت و در واقع به این امر منجر خواهد شد که سال آینده میلادی بزرگترین سال پس از همهگیری باشد.»
این آخر هفته با پویانمایی «دیوید» از استودیو آنجل، افزایش فروش داشت. این فیلم ماجراجویی ۲۲ میلیون دلار فروش داشت و در مجموع در رتبه دوم قرار گرفت. تریلر روانشناسانه «خدمتکار» از لاینزگیت فیلمز با ۱۹ میلیون دلار فروش داخلی، رتبه سوم فروش آخر هفته را کسب کرد و مخاطبان خانوادگی برای تماشای فیلم «فیلم باب اسفنجی: جستجوی شلوار مکعبی» از پارامونت پیکچرز که ۱۶ میلیون دلار فروش داشت، به سینماها کشیده شدند.
دنیل لوریا، مدیر تحریریه باکس آفیس پرو، گفت که اگر این سه فیلم افتتاحیه در ماه کمرونقی مانند اکتبر اکران میشدند، میتوانستند به موفقیتهای بزرگی تبدیل شوند. او گفت که در عوض، آنها مکمل یکدیگر هستند و در طول تعطیلات فرصت دارند تا مخاطبان مناسب را جذب کنند.
«مارتی سوپریم» از A24، «سونگ سونگ بلو» از فوکوس فیچرز و «آناکوندا» از سونی پیکچرز، همگی آخر هفته آینده به صورت گسترده اکران میشوند.«مارتی سوپریم» که مدعی جوایز است، این آخر هفته در شش سینما اکران شد و با ۸۷۵۰۰۰ دلار فروش داخلی در رتبه نهم قرار گرفت.
در همین حال، «آواتار: آتش و خاکستر» ممکن است همچنان مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اصغر شرفی در گفتوگو با جام جم آنلاین:
تینا چهارسوقی امین در گفتوگو با جام جم آنلاین: