درادامه بامحمد زینالعابدینی، تهیهکننده مجموعه درباره ویژگیهای محتوایی، شخصیتها، تکنیک تولید وجایگاه این اثر درمیان تولیدات داخلی وخارجی به گفتوگو نشستهایم که حاصل آن رامیخوانید.زینالعابدینی مهمترین شاخصه این مجموعه را استفاده از ظرفیت شخصیتهای آشنا ومحبوب ادبیات داستانی ایرانی و پیوند آن با شیوه قصهگویی مادرانه دانست و گفت:قصههای ناخوانده با الهام از ادبیات دور و نزدیک ایرانی، مفاهیم اخلاقی، روابط درست اجتماعی، مهربانی، آداب و رسوم خوب ایرانی و مهارتهای زندگی جمعی را درقالب داستانهایی جذاب و گاه طنز به کودکان منتقل میکند. به گفته وی،پایه اصلی مجموعه، قصهدرمانی استو«مامانشکوفه»درنقش نماددانایی ومهربانی،ازدل قصههاو ضربالمثلها، راهحلهای مناسب برای حل اختلافات ومشکلات ارائه میدهد. وی بااشاره به اینکه این مجموعه بهطور طبیعی و متناسب با فضای ذهنی کودک امروزی پیش میرود، افزود: قصههای ناخوانده با شخصیتپردازی دقیق، مسیر درست و نادرست رفتار را از هم تفکیک میکند وهرشخصیت در موقعیت داستانی تعریفشده، کارکرد تربیتی مشخصی دارد. به گفته او، پیامهای اخلاقی بدون شعارزدگی و در بستر روایت داستان منتقل میشود. تهیهکننده این مجموعه تأکید کرد: ریتم داستانگویی، تصویرسازی، نوع شوخیها و حتی موسیقی مجموعه با ذائقه کودک امروز که در فضای دیجیتال رشد کرده هماهنگ است؛ اما درعینحال تلاش کردهایم آرامش، لطافت و هویت بومی را نیز حفظ کنیم.
شخصیتهایی برگرفته از جامعه امروز
زینالعابدینی درباره شخصیتهای اثر گفت: مهمترین شخصیت مجموعه مامانشکوفه است؛ نماد خرد، صبوری و دانایی که نقش راهنما را در قصهها برعهده دارد. ازدیگر شخصیتهامیتوان به پاشا،پسر کنجکاو واهل همکاری، شنگولومنگول بزغالههای بازیگوش، چوپان راستگو بهعنوان داور اخلاقیات، گرگ و روباه بهعنوان شخصیتهای حیلهگر، موش زیرک و رقابتجو، خالهخرسه سادهدل، لاکپشت صبور و خرگوش زرنگ و عجول اشاره کرد. به گفته وی، هر شخصیت بخشی از جامعه امروز را بازنمایی میکند و کودکان از تعامل آنها پیام میگیرند.
از نی چوپان تا ترانههای جلوبرنده
وی درباره نقش موسیقی گفت: حدود ۳۰درصد از بارعاطفی و ریتمی روایت بر دوش موسیقی است.موسیقی در بخشهایی نقش روایتگر احساسی دارد و ازسازهایی مانند نی برای ایجاد حالوهوای آرامشبخش استفاده شده است. همچنین در برخی اپیزودها ترانههایی اختصاصی برای پیشبرد قصهها ساخته شده است. تهیهکننده قصههای ناخوانده درباره تکنیک ساخت مجموعه توضیح داد: این مجموعه در قالب انیمیشن اپیزودیک و با تکنیک کاتاوت در نرمافزار موهو تولید میشود. در مرحله پیشتولید از هوش مصنوعی برای ایدهپردازی رنگ، نور و چیدمان فضا بهره گرفته شده اما طراحی نهایی کاملا بهصورت ه نرمندانه و دستی انجام شده تا اصالت شخصیتها حفظ شود. وی با اشاره به اینکه مخاطب اصلی مجموعه کودکان هستند، گفت:رفتار مامانشکوفه ونوع گفتوگوی اوبابچهها، الگویی غیرمستقیم برای والدین است تاتعامل سازندهتر و تربیت آگاهانهتری با فرزندان داشته باشند.زینالعابدینی درباره ساختارروایت گفت: قصههای ناخوانده اپیزودیک است و هر قسمت داستانی مستقل با آغاز، بحران و پایان دارد، اما فضا و شخصیتها ثابت هستند و به مرور، جهان اثر برای کودک آشنا میشود. او تأکید کرد: سادهزیستی، مهماننوازی و زندگی هماهنگ باطبیعت از محورهای مهم مجموعه است. این اثر کودکان را به ارتباط با محیطزیست، تعامل مثبت و ارزشهایی مانند صداقت، مهربانی و قناعت ترغیب میکند.
هویت کاملا ایرانی
زینالعابدینی بااشاره به جایگاه این مجموعه گفت:قصههای ناخوانده باتکیه برمیراث قصهگویی ایرانی، درعین رقابتپذیری با نمونههای موفق خارجی، هویتی شاعرانه و آرام دارد که آن را از آثار پرهیجان و صرفا طنز خارجی متمایز میکند. این اثر از نظر پیام فرهنگی و کیفیت تولید در سطح آثار شاخص کودک قرار میگیرد. شایان ذکر است، تاکنون ۲۶ قسمت از این مجموعه پویانمایی تولید شده و ۲۶ قسمت دیگر نیز مراحل تولید را میگذراند. قصههای ناخوانده از تولیدات مرکز کودکونوجوان سیماست و با کارگردانی سلمی افکاری ساخته میشود.