محمدحسین امانی، کارگردان سریال مشاور در گفتوگو با قاب کوچک از شکلگیری ایده اولیه، انتخاب بازیگران، چالشهای تولید و بازتابهای اجتماعی سریال سخن گفت. وی با بیان اینکه هدف اصلی سریال ایجاد تعادل میان سرگرمی، پیام و قالب نمایشی بود، تأکید کرد: اگر نتوانیم مخاطب را سرگرم کنیم، هیچ پیامی منتقل نمیشود. او با بیان اینکه ایده اولیه سریال از فصل اول توسط مؤسسه امام روحالله مطرح شد، گفت: ایده حضور یک مشاور روانشناس در مسجد که روحانی محل است و اهالی را میشناسد، از همان ابتدا در ذهن دوستان بود. ما هم این خط را ادامه دادیم و سعی کردیم مسجد را محلیتر و خودمانیتر کنیم تا ارتباط مخاطب با فضا بیشتر شود. این کارگردان در ادامه افزود: روحانیای که در محله حضور دارد، زیر و بم زندگی مردم را میداند و از این لحاظ نسبت به یک مشاور غریبه جلوتر است. از طرفی مسائل دینی را وارد مشاورهها میکند که این ویژگی خاصی به سریال میدهد. وی درخصوص تیم نویسندگان توضیح داد: عباس نعمتی از فصل اول همراه پروژه بود. پیشنهاد دادیم چند نویسنده جوانتر هم اضافه شوند تا به مسائل نسل جدید بیشتر پرداخته شود. نتیجهاش هم در قسمتهایی مثل لاینت دیده شد که در فضای مجازی سر و صدا کرد. امانی درباره چالشهای تولید گفت: ما کل ۲۰قسمت را در ۶۰جلسه فیلمبرداری کردیم. فشار کاری بالا بود و دیالوگها طولانی و تخصصی. حفظ کردن دیالوگهای روانشناسانه واقعا سخت بود، مخصوصا برای آقای صدیق که بار اصلی سریال روی دوش ایشان بود.وی با اشاره به اتفاقات پشت صحنه گفت: آقای صدیق دچار مشکل قلبی شدند و در روزهای ابتدایی فیلمبرداری اورژانس آمد که خوشبختانه سلامتشان را بازیافتند. کارگردان سریال مشاور، در رابطه با فضای مجازی اظهار داشت: ما از تکنولوژی خاصی استفاده نکردیم اما سعی کردیم فضای مجازی را واقعی نشان دهیم. از تأثیرات آن بر خانوادهها تا کودکان کار مجازی، همه را در قسمتهای مختلف بررسی کردیم. وی درباره انتخاب لوکیشن اصلی گفت: مسجد برای ما مهمترین لوکیشن بود. یک حسینیه در دزاشیب را انتخاب کردیم که حس و حال مردمی داشت. این فضا به ما کمک کرد حس واقعیتری را منتقل کنیم. امانی درخصوص بخش انتخاب بازیگران توضیح داد: در فصل دوم تصمیم گرفتیم مشاورمان جوانتر و شوخطبعتر باشد. از همان ابتدا آقای صدیق مدنظر ما و تهیهکننده بود. ایشان برای نسل دهه ۶۰ و ۷۰ چهرهای آشنا هستند و با استقبال پذیرفتند که با ما همکاری کنند.
وی ادامه داد: بازیگران اپیزودیک زیادی داشتیم؛ از چهرههای تلویزیونی تا تئاتری. سعی کردیم در کنار بازیگران باتجربه، از چهرههای جوان هم استفاده کنیم تا تنوع و تازگی ایجاد شود. کارگردان سریال مشاور در پایان خاطرنشان کرد: هدف اصلی سریال سرگرمی بود. اگر نتوانیم مخاطب را سرگرم کنیم، هیچ پیامی منتقل نمیشود. تلاش ما این بود که درام و محتوا را در تعادل نگهداریم؛ هرچند گاهی محتوا بر درام غلبه کرد.
روایت خانواده ایرانی
سجاد اسدی، تهیهکننده سریال مشاور با تأکید بر آنکه هدف این مجموعه پرداختن به مسائل خانواده بوده نه تمرکز بر زنان خانهدار، از چالشهای تولید، بازخورد مخاطبان و آینده پروژه سخن گفت. وی که در حال حاضر مشغول پروژه تازهای است، گفت: فکر میکنم اصلا این سریال در رابطه با محوریت زنان خانهدار نیست. ما هیچ نیتی در این زمینه نداشتیم. موضوع اصلی ما خانواده و اتفاقاتی بود که پیرامون آن رخ میدهد.
اسدی افزود: سوژههایی که انتخاب کردیم از مسائل روز جامعه بودند. بخشی حاصل پژوهش نویسندگان و بخشی دیگر برای
دراماتیزه شدن از تخیل نویسنده بهره گرفتند اما همه در راستای داستانهای مستند و واقعی بودند. شخصیتهای زن سریال نیز ریشه در واقعیت بیرونی داشتند.
وی با اشاره به نقش همسر حاجآقا در سریال گفت: نیلوفر شهیدی نقش همسر حاجآقا را بازی میکردند. با اینکه خانوادهای مذهبی بودند، نگاهشان عمیق و مدرن بود. سعی کردیم سنت و مدرنیته را در کنار هم نشان دهیم.
تهیهکننده سریال مشاور درباره فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی هم تهدید است و هم فرصت. میتوان از آن بهنفع خود استفاده کرد اما برای نوجوانان در حال رشد میتواند خطرناک باشد.
وی با اشاره به چالشهای تولید گفت: در سریالهای اپیزودیک تقریبا هر روز با چالش مواجه بودیم. طبق برنامهریزی، باید هر قسمت را در سه روز تولید میکردیم که فشار زیادی به تیم وارد میکرد.همچنین بهدلیل تنوع لوکیشنها، تولید کندتر اما با کیفیتتر پیش رفت.
اسدی افزود: ما سعی کردیم سوژهها را طوری طراحی کنیم که هم زنان، هم جوانان، هم مادران و هم موضوعات روز جامعه را پوشش دهد. سریال برای یک قشر خاص ساخته نشده بود.
وی درباره بازخورد مخاطبان گفت: بازخوردها خیلی جالب بود. حتی از کشورهای اروپایی هم بازخوردهای مثبتی دریافت کردیم. کسانی که دچار طلاق عاطفی بودند یا با مسائل مشابه درگیر بودند، ارتباط خوبی با سریال برقرار کردند.
وی در ادامه افزود: دوستانم در مؤسسه
امام روحالله در تلاش هستند که فصل سوم را به تصویر بکشند و طراحی قصه را آغاز کردهاند. خودم هم پروژه دیگری را در دست دارم که فعلا نمیتوانم دربارهاش صحبت کنم.
اسدی در پایان خاطرنشان کرد: همه گروه در تلاش بودند؛ نویسندهها، کارگردان، سفارشدهنده و همه دوستانی که همراه ما بودند. خیلی دوست داشتیم خانواده را در این سریال پررنگ کنیم و نکات آموزشی مؤثر در همبستگی خانواده را برجسته کنیم. خانواده برای ما در این مجموعه بسیار مهم بود.