صدایی گره‌خورده با دفاع مقدس

صدایی گره‌خورده با دفاع مقدس

تفاوتی ندارد که هشت سال آن روزها را به یاد بیاوریم یا ۱۲روز اخیر را؛ هر دو دفاع مقدسی بود که برای ایستادن ما پای خاک‌مان رقم خورد. آن‌روزها تجربه‌ای برای همه مردم بود تا پای کار باشند و نقش خود را برای پایین‌نیامدن پرچم کشور ایفا کنند. علیرضا کریمی،مجری باسابقه رادیو و تلویزیون رابا اجرایی می‌شناسیم که در دوران دفاع‌مقدس داشته است.او این روزها در شبکه قرآن مشغول به کار است و هنوز هم باصدای گرمی که دارد،می‌تواند مخاطب رابه یاد دوران دفاع‌مقدس بیندازد.
کد خبر: ۱۵۱۹۲۴۸
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه
 
کریمی پیش از این در چند مصاحبه گفته بود: «رزمندگان می‏‌گفتند با صدای تو جبهه رفتیم.» خاطراتی که او از دوران اجرا دارد، می‌تواند در کنار پندآموز بودن، نکات ویژه‌ای را برای همراهی رسانه‌ملی و مردم داشته باشد. او در گفت‌وگوی تازه‌ای که با جام‌جم داشته، از آن روزها می‌گوید و تاکید می‌کند که در طول دفاع‌مقدس مردم به رسانه‌ملی اعتماد داشتند و رادیو هم ابزاری قدرتمند در میان مردم بود. 
   
مجری باید عاشق کارش باشد 

کریمی هنوز هم کار اجرا انجام می‌دهد و عاشق حرفه‌اش است. وقتی صحبت از روزهای دفاع‌مقدس هشت‌ساله می‌شود، به نبرد اخیر اشاره کرده و درخصوص حال‌وهوای برنامه‌های تلویزیون در دوران نبرد ۱۲روزه که نواختن مارش خاطره‌انگیز سال‌های قبل دوباره خاطره‌سازشده بود،به جام‌جم می‌گوید:در دوران اجرای برنامه‌ها،مخصوصاهنگام نواخته‌شدن مارش پیروزی یا «مارش ۲۱ حمزه» و پخش خبر پیروزی، آن هیجان و احساسات درونی به‌وضوح دیده می‌شد. حتی بدن‌مان از شدت هیجان خیس عرق می‌شد. گوینده‌هایی داشتیم که با وجود صدای خوب و گیرا باور و یقین لازم در آنها دیده نمی‌شد اما کم‌کم با گذشت زمان، آنها هم به این جرگه پیوستند.  این مجری همچنین با اشاره به لزوم وجود عشق درکارمجری عنوان می‌کند:یکی از نکاتی که می‌خواستم مطرح کنم این است که برخی مجریان وقتی درباره موضوعات مهم وملی صحبت می‌کنند، باید لحن‌شان متناسب با موضوع باشد. مثلا وقتی شعاری مثل «الله‌اکبر» سر داده می‌شود، باید با هیجان و تأثیرگذاری اجرا شود تا مردم را از نظر روحی و روانی اقناع کند، نه این‌که مثل صحبت درباره گل و بلبل باشد. به نظرم اگر مجری، گوینده یا نویسنده را قانع کند که برای جمهوری اسلامی و تقویت اسلام و جامعه کار می‌کند و با باور و عشق این کار را انجام دهد، مطمئنا تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر فقط به‌دنبال شغل و درآمد باشد، این تأثیرگذاری ایجاد نمی‌شود. این موضوع را همیشه به دانشجویان آموزش‌وپرورش هم گفته‌ام؛ اگر کسی صرفا برای داشتن شغل کار کند، نتیجه لازم را نخواهد گرفت اما اگر عاشق کارش باشد، تفاوت بسیاری ایجاد می‌شود.
   
قدرت رسانه 
وی درباره قدرت رسانه هم می‌گوید: رسانه می‌تواند بر افکار، روحیه، توان اجرایی، همدلی و هماهنگی مردم اثر مثبت یا منفی بگذارد و تردیدی نیست که رسانه بسیار قدرتمند است. هرچه رسانه به افکارعمومی و دیدگاه‌های کلی کشور نزدیک‌تر شود، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد شد و حضور مردم نیز افزایش می‌یابد. نمونه بارز این موضوع، حضور گسترده مردم در جشن غدیر امسال بود که نشان داد رسانه‌ملی می‌تواند با ایجاد ارتباط عاطفی و منطقی با مردم، اهداف خود را محقق کند که به نوعی تکرار تجربه هشت سال دفاع مقدس بود؛ هر زمان مردم نیازبه دریافت بهترین اخبارو اطلاعات داشتند،با وجود فشار رسانه‌های خارجی، اکثریت مردم به رسانه‌ملی اعتماد می‌کردند. ارتباط مردم با رادیو و تلویزیون همواره قوی بوده و رادیو همواره ازجمله ابزار قدرتمند برای ارتباط با مردم، به‌ویژه در روستاهاست.
کریمی درباره فعالیت‌هایش در این روزها عنوان می‌کند: درحال‌حاضر نیز بنده همچنان در رادیو فعالیت دارم. در رادیوقرآن برنامه‌ای با عنوان «حکایت جاودانگی» درباره شهدای قرآنی دارم. همچنین در شبکه سراسری برنامه‌ای زنده به مدت ۲۵دقیقه داشتم که مردم با آن ارتباط خوبی برقرار کرده بودند وحتی درخیابان و بازار نیز ابراز لطف داشتند.دوستان نیز معتقدند حضور بنده در آن زمان بسیار مؤثر بوده است. علاوه‌براین، در تهیه و تولید محتوا و همچنین همکاری با گروه تلویزیونی سپاه نیز نقش داشته‌ام. در گذشته، برنامه‌های ویژه‌ای طراحی می‌شد تا مردم را با رادیو و تلویزیون همراه کند و اطلاع‌رسانی و آموزش لازم در زمان بحران به آنها ارائه شود. این برنامه‌ها حس همدلی را تقویت می‌کرد و نیازهای عمومی مردم را پاسخ می‌داد. همواره مخالفانی وجود داشته‌اند اما اکثریت مردم حمایت خود را از جمهوری اسلامی و نیروهای مسلح کشور، اعم از سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و بسیج نشان داده‌اند.
   
عرق ملی در قامت یک ملت 

وی ادامه می‌دهد: امروز نیز اگر دستگاه‌ها از این تجربه استفاده کرده و ارتباط خود را با مردم نزدیک‌تر کنند، می‌توانند موفق‌تر باشند. باید بپذیریم که هنوز به اندازه کافی به مردم نزدیک نشده‌ایم و اگر برنامه‌ای از رادیو پخش شود اما نتواند ارتباط لازم را برقرار کند، آمار شنوندگان کاهش می‌یابد. البته تعدد شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی نیز در این موضوع نقش دارد، چراکه هر فرد براساس علاقه خود شبکه‌ای را انتخاب می‌کند. بااین‌حال، همچنان می‌توان با توجه به خواست مردم، ارتباط مؤثری برقرار کرد و حتی مسائل فرهنگی نیز می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
این مجری به لزوم توجه به حس عرق ملی در مردم با استفاده از رسانه‌ها بیان می‌کند: یکی از نکات مهم برنامه‌های ما ایرانی بودن آنهاست؛ ما با مردم با زبان خودشان صحبت می‌کنیم. حتی در روزهای مربوط به تحولات اخیر مشاهده می‌شد که بسیاری از افراد، حتی مخالفان، حس عرق ملی و ایرانی‌بودن را پیدا کردند.به‌عنوان کسی که آن دوران را تجربه کرده‌ام و اکنون نیز در رادیو و تلویزیون حضور دارم، معتقدم با توجه به خواسته‌ها و دیدگاه‌های مردم می‌توان این حس را تقویت کرد. در گذشته، با وجود تنها دو شبکه تلویزیونی، برنامه‌های سپاه بینندگان بسیاری داشت ومردم را به موضوعات صداوسیما نزدیک کرده بود. امروز نیز می‌توان همان موفقیت را تکرارکرد.به نظرم هنوزهم نسبت به برخی صداها و چهره‌ها حساسیت‌های مثبت و مناسبی وجود دارد. خودم می‌خواستم با ۱۶۲ تماس بگیرم و بگویم که من فلانی هستم و آمادگی دارم بدون هیچ چشمداشتی و بدون هیچ توقع مالی، در کنار دوستان‌مان باشم و هر کاری لازم باشد انجام دهم اما با خودم گفتم شاید فکر کنند دنبال مسائل دیگری هستم و منصرف شدم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰