نکته جالب توجه در این خصوص آن است که اینگونه سریالهای درام بهخوبی بقیه سریالهای محبوب و موفق ساخته شدهاند و از کیفیتی قابل توجه برخوردارند. سریال ۶۰ قسمتی «غول» یکی از این آثار برتر و قابل توجه صنعت تلویزیون کره است که نگاهی به تاریخ دهههای اخیر این کشور دارد و با خلق فضایی پرتنش و جذاب از دو دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی این کشور، درامی تعلیقی و البته خانوادگی پیش رویمان میگذارد.
مضمون محبوب آسیایی
یکی از نکات بسیار مهم و جالب توجه سریال، داستان خاص آن است که در هر دو رشته سینما و تلویزیون در قاره آسیا محبوبیت بسیار زیادی یافته و تعداد زیادی فیلم و سریال با مضمون مشابه آن تهیه و تولید شده است. مضمون دورافتادن و جدا شدن چند خواهر و برادر در دوران کودکی بهواسطه یک مشکل و اتحاد دوباره آنها در دوران بزرگسالی،همواره مورد توجه فیلمسازان بوده است. این داستان بهویژه در سینما و تلویزیون کشور هند بارها مورد استفاده قرار گرفته و باعث خلق فیلمها و سریالهای محبوب و پربینندهای شده است. آشناترین نمونه در این رابطه دو فیلم کلاسیک «وقت» و «عامر اکبر آنتونی» هستند که در دو دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی با حضور ستارگان مطرح بالیوود تولید و اکران شدند. بهنظر میرسد سازندگان غول گوشه چشمی به این داستان معروف و پرطرفدار داشته و فیلمنامهشان را با نگاهی به موفقیت کلان این فیلمها نوشتهاند.
ماجرای پرکشش خانواده «لی»
داستان غول پیرامون زندگی خانواده «لی» است. گروهی از کارگران بندر تصمیم میگیرند طلایی را که پدر خانواده در اختیار دارد سرقت کنند. با وجود ورود پلیس به ماجرا، کامیون حامل طلاها بهسرقت میرود. به خانواده پیشنهاد فرار به شهر سئول داده میشود و پسر بزرگ خانواده شاهد قتل پدرش میشود. سارقان برای اینکه ردپایی از خود بهجا نگذارند تصمیم به قتل تمامی اعضای خانواده لی میگیرند. در جریان فرار به سئول، برادر بزرگتر از قطار به بیرون پرت میشود و سر از یک پایگاه نظامی درمیآورد. با مرگ مادر خانواده، خواهر و برادر دیگر نیز از هم جدا میشوند. باید سالها بگذرد تا این سه خواهر و برادر دوباره یکدیگر را پیدا کنند و برای مبارزه با دشمن قدیمی متحد شوند.
دوران خاص تاریخی
شبکه پرطرفدار «اسبیاس» کره جنوبی تولیدکننده سریال غول، داستان آن را برای حدود ۳۰سال گسترش میدهد و بر این اساس، بخش مهمی از تاریخ کشور کره را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. زمان شروع کار فیلمبرداری تمام اعضای سازنده آن در پشت و جلوی دوربین، تقریبا با قاطعیت صحبت از موفقیت آن درزمان پخش میکردند.از آنجا که داستان سریال پیرامون چند جوان رخ میداد و کاراکترهایی سرزنده و مقبول داشت، توانست بهراحتی عموم تماشاگران و بهخصوص قشر جوان را به خود جذب کند. به این موضوع باید تکنیک بالای ساخت سریال و فیلمبرداری و صحنهآرایی عالی آن را افزود. در حقیقت، انتخاب دهه ۷۰ میلادی که دوران خاصی برای مردم و اقتصاد کره بود، انتخابی آگاهانه از سوی سازندگان سریال برای جذب حداکثر مخاطب است.
لی بیوم سو که نقش اصلی سریال را بازی کرده، در این خصوص میگوید: «احساس میکردم در ارتباط با شخصیتی که به من محول شده، بار مسئولیت زیادی روی دوشم قرار دارد. باید نقش کسی را بازی میکردم که سالهای جوانی خود از ۲۰ تا ۵۰سالگی را به نمایش میگذارد. در ابتدای کار با خودم گفتم باید این تجربه را به بهترین شکل ممکن عملی کنم و یک بازی بهیادماندنی از خودم به جا بگذارم. ارزش آن همه زحمت را داشت و تلاشهایم بیثمر نبود. البته تمام بازیگران سریال حس و حالی شبیه من داشتند و همین نکته باعث شد همه ما نهایت تلاشمان را داشته دهیم.»
اهمیت تاریخی داستان
زمان رخدادهای سریال برای خود کرهایها و هم برای داستان سریال اهمیت زیادی دارد. در دهه ۷۰ میلادی کشور کره در حال یک تغییر و تبدل جدی در تمام زمینههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود. این تغییرات عظیم زندگی تمام مردم کشور را تحت تأثیر خود قرار داده بود. تغییرات فوق در کنار چشماندازهای نوینی که برای آیندهای بهتر خلق میکرد، باعث فقر شدیدی را هم برای بخش مهمی از مردم به همراه آورده بود و این مسأله، راه را برای تعریف داستانهایی جذاب هموار میکرد. درهم آمیختن فقر، موفقیت و پیشرفت به معنی فراهم شدن وضعیت تازه و متناقضی برای اهالی میشد که آنها و کلیت موجودیتشان را در مرکز تصمیمات سرنوشتساز قرار میداد. این نکات دستمایه خوبی برای خالقان سریال («یو این شیک» و «لی چنگ مین») شد تا بتوانند با محوریت قراردادن پسری از یک خانواده فقیر در اواخر دهه ۵۰ میلادی، فیلمنامهای تماشایی بهوجود بیاورند که تمام تماشاگران را در سنین مختلف تحت تأثیر قرار دهند.
چرخشهای غیرمتعارف
صنعت تلویزیون کره با این نوع داستانسرایی بیگانه نیست و در درامهای مختلف تلویزیونی آن میتوان این نوع کارها را دید. سازندگان غول سعی کردند با خلق چرخشهایی پیشبینی نشده و غیرمتعارف، تماشاگران را گیج و هیجانزده کرده و آنها را وادار به دنبال کردن مشتاقانه داستان کنند. پارک جین لی که نقش نامزد کاراکتر محوری داستان را بازی کرده، درباره تجربهاش چنین میگوید: «این سریال اولین درام دورهای من در مقام بازیگر است. به همین دلیل، اوایل کار سر صحنه فیلمبرداری استرس زیادی داشتم. تا قبل از این، چنین شخصیت خونسرد و جدیای را جلوی دوربین بازی نکرده بودم اما در کنار من بازیگرانی حرفهای بودند که کمک زیادی به من کردند. البته سازندگان غول دقیقا میدانستند در حال انجام چه کاری هستند و این مسأله، به تمام بازیگران قوت قلب کافی میداد تا با اطمینان سر صحنه فیلمبرداری حضور پیدا کنند.»
ضربالمثل قدیمی
یو این شیک یکی از دو کارگردان سریال میگوید: «غول براساس ضربالمثل معروف قدیمی درباره «موفقیت و کامیابی آدمها بعد ازیک تلاش سخت»استوار است.این داستانی است که همه آن را میشناسیم و دوستش داریم.کاراکترهای ماجرا از خودشان خرد وشجاعت خاصی نشان میدهندواین همان چیزی است که تماشاگران تلویزیون دنبالش هستند.زمان تولید سریال امیدوار بودیم بتوانیم حسی در بینندگان ایجاد کنیم که تلفیقی از لذت بردن وحس آرامش و امنیت باشد.این داستان به شکلی بود که به تماشاگران کمک میکرد معنای واقعی موفقیت را دردنیای فاسدی که در آن زندگی میکنیم،بهتر درک کنندو بشناسند.»
تاریخسازی تلویزیونی
اگرچه عموم منتقدان هنری در کره از سریال استقبال زیادی کردند و بهویژه به تحسین بازیگرانش پرداختند اما نقدهایی هم مطرح شد که در مخالفت با این موضوع بود. با این وجود، هوآنگ جونگ ایوم از بازیگران زن اصلی سریال این نقدها را رد کرده و صحبت از این میکند که این درام پرتنش به او کمک کرده هنر بازیگریاش را پرورش داده و بهتر کند: «برای مدتی علاقه به بازیگری را از دست داده بودم و نمیخواستم جلوی دوربین ظاهر شوم. بهنوعی اعتماد بهنفسم را از دست داده بودم و حضور در غول کمک فراوانی کردتا بتوانم نیروی ازدست رفته را باز یابم وبه جلوحرکت کنم. زمان فیلمبرداری کسانی را در اطرافم میدیدم که با عشق و علاقه تمام مشغول فعالیت بودند و باور داشتند که در حال تاریخسازی هستند و حاصل کارشان سریالی پربیننده خواهد شد. من ۲۵سال سن دارم و در سریالهای زیادی در ژانرهای مختلف کار کردهام اما بازیام در غول مرا تبدیل به یک ستاره پرطرفدار کرد و این چیز کمی نیست.» پارک جین هی بازیگر اصلی زن غول هم از بازی همکارانش دفاع کرده و آن را نمونهای جذاب و درست از شناخت کاراکترها و تبدیل شدن آنها به چهرههای محبوب تماشاگران ارزیابی میکند: «کاراکتر من از آن دسته افرادی است که دنبال انتقامگیری است. یکی از دلایل مهم قبول همکاری با سریال این بود که تا قبل از این در چنین نقشهایی ظاهر نشده بودم و همه چیز برایم تازگی داشت. در گذشته نقش آدمهایی را بازی کردهام که کاراکترهایشان کاملا شفاف و روشن بود اما این بار این کاراکتر رازهایی در دل خود داشت که تماشاگران را در رابطه با گذشته و نوع زندگیاش به پرسش وامیداشت.»
یک پدیده نوین هنری
سریال غول سال ۲۰۱۰ در فاصله ماههای می تا دسامبر روی آنتن رفت و موفق شد لقب پربینندهترین سریال سال را از آن خود کند. خیلی زود این سریال تبدیل به یک پدیده فرهنگی شد و صحبتهای بسیار زیادی پیرامون خود به راه انداخت. به گفته اهل فن، تأثیر سریال روی دستاندرکاران تلویزیونی در کره بهقدری زیاد بود که طی سالهای بعد، تعداد زیادی سریال ساخته شد که به تقلید از آن پرداخته بودند.لی چنگ مین دیگر کارگردان سریال در این خصوص میگوید: «خود ما هم انتظار چنین استقبال عظیمی از غول رانداشتیم. البته میدانستیم که قرار است مردم آن را دوست داشته باشند اما این میزان از استقبال همه ما را شگفتزده کرد. فکر میکنم دلیل آن را باید در تازه بودن سوژه و البته نوع ساخت آن جستوجو کرد. بعد از غول سریالهای زیادی با همین شکل و شمایل تولید شد و روی آنتن رفت. احساس میکنم هنرمندان قاب کوچک باید از خودشان نوآوری به خرج داده و سراغ سوژههایی ناب و تعریف نشده بروند. البته این داستانها را باید به زبانی تازه و بدیع تعریف کرد تا مخاطب را با خود همراه کند. این سریال نوآوریهای زیادی داشت و تماشاگران را با چیزهایی روبهرو میکرد که تا قبل از آن روی صفحه تلویزیون ندیده بودند. فکرمیکنم تنها دراین صورت است که میتوانید تاریخساز شده و تبدیل به پدیده دوران خود شوید. در زمان تولید سریال به چنین چیزی فکر نمیکردیم. حاصل کار باعث شدچنین وضعیتی خلق شود.»