به گزارش جامجمآنلاین از فارس، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری طی سخنانی در جلسه دوم از مراسم عزاداری دهه اول محرم در هیئت ثارالله علیه السلام که شب گذشته در مسجد دانشگاه قم برگزار شد به تبیین ادامه نکات سوره مبارکه انفال پرداخت و افزود: در بخشی از آیات این سوره مبارکه، خداوند متعال به یکی از مراحل طرح ربوبیت خود نسبت به نبی اکرم اشاره کرده و میفرماید ««کَما أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِنْ بَیْتِکَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَریقاً مِنَ الْمُؤْمِنینَ لَکارِهُونَ*یُجادِلُونَکَ فِی الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَیَّنَ کَأَنَّما یُساقُونَ إِلَى الْمَوْتِ وَ هُمْ یَنْظُرُونَ».
وی افزود: همانطور که از قرائن موجود در آیات این سوره نمایان است، این آیات مربوط به جنگ بدر است، جنگ بدر، اولین درگیری جدی نبی اکرم در زمینه نظامی با کفار قریش و مشرکین مکه بوده است؛ و خداوند متعال بر اساس این آیات به نبی خود دستور میدهد که از بیت خود خارج شده و به سوی جنگ رهسپار شود.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به ادامه آیات اظهار داشت: بعد از این دستور عدهای از مومنین به علت عدم آمادگی کافی، گرفتار کراهت شده و با اینکه حق کاملا آشکار بود، به مجادله با نبی اکرم پرداختند.
میرباقری ضمن تبیین آیات این سوره به تشریح دلایل این کراهت پرداخت و بیان کرد: به مومنینی که همراه پیامبر بودند وعده پیروزی داده شده بود چه در صورت درگیری با کاروان تجاری قریش و چه در صورت درگیری با سپاه نظامی قریش. اما مومنین دوست داشتند مسیر بدون رنج و سختی را برای تحقق پیروزی طی کنند، لذا میل خود را که مقابله با کاروان تجاری قریش بود در تعارض با اراده الهی میدیدند و لذا گرفتار کراهت شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: باید به این نکته در آیات قرآن توجه شود که کراهت مومنین با کراهت مجرمین تفاوت دارد، مجرمین کسانی هستند که بر سر سفره باطل نشستهاند و از تحقق حق و پیروزی نبی اکرم کراهت دارند، خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید، که حق را در عالم فراگیر میکند هرچند، مجرمان، کافران و مشرکان کراهت داشته باشند، اما بنای خداوند متعال در باب کراهت مومنین در مسیر همراهی با حق، مداراست.
وی افزود: به این صورت که اگر خداوند متعال به جهت مصالحی مومنین را در دل سختی ببرد و مومنین کراهت داشته باشند، خداوند متعال با آنها مدارا میکند تا در نهایت متوجه حکمت الهی شوند و به نقطه رضایت از خداوند متعال برسند، لذا خداوند متعال با دل مومن کار دارد و به دنبال رضایت دل اوست.
میرباقری با اشاره به ادامه آیات سوره مبارکه انفال پیرامون جنگ بدر، افزود: از آیات ۹ به بعد، نحوه مواجهه خداوند متعال با مومنینی که در صحنههای سخت همانند جنگ بدر داخل شده اند، به تصویر کشیده میشود و در واقع نکات مهمی در باب نحوه امداد الهی بیان میشود.
وی افزود: طبق آیات مبارکه این سوره، اولین مرحله برای دریافت نصرت و امداد الهی در دل صحنههای سخت و دشوار، رسیدن به حالت استغاثه است.
استاد حوزه علمیه قم در تبیین معنای استغاثه اظهار داشت: استغاثه، چیزی فراتر از دعاست، استغاثه در حقیقت به این معناست که ما متوجه شویم، تکیه گاه ما، تنها اوست و این همان حالتی است که مومن در همه احوال خود باید اینگونه باشد، لذا استغاثه نقطه ضعف نیست بلکه نقطه قوت انسان است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خویش به دومین مرحله امداد الهی اشاره کرد و افزود: احساس آرامش و امنیتی که از طرف خداوند متعال بر جبهه مومنین نازل میشود، یکی دیگر از مراحل امداد الهی است.
وی به سومین امداد الهی در مقابل دشمن اشاره و بیان کرد: سومین نصرت الهی همان آبی است که خداوند متعال از آسمان نازل میکند که در روایات ما به محیط ولایت امیرالمومنین (ع) تعبیر شده که باعث میشود اولا قلب انسان تطهیر شود و ثانیا قلب با عالم بالا پیوند بخورد و یک ثبات قدمی در مواجه با دشمن برای او ایجاد شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
دکتر محمد اسحاقی، استاد دانشگاه تهران:
محمدرضا مهدوی در گفتوگو با «جامجم»: