سبک زندگی وحدت‌آفرین با محوریت نخبگان

همزیستی مسالمت‌آمیز همراه با تعالی و رشد معنایی و همه‌جانبه جامعه، یکی از دغدغه‌های اخلاقی و عقلانی توده‌های مردم و البته در سطح بالاتر اندیشمندان و عالمان این جامعه است که در ادبیات دینی اسلامی از آن به تقریب میان پیروان مذاهب اسلامی و در سطح عالی‌تر وحدت امت اسلامی تعبیر شده است.
کد خبر: ۱۵۰۲۲۴۲
نویسنده محمد نخی | کارشناس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
 
این نکته از ذهن نباید دور شود که این سطح از همراهی اجتماعی و انسجام و یکپارچگی فقط در ساحت دینی نیست بلکه اتحاد میان اقوام موجود را نیز شامل می‌شود تا جامعه را با دو بال قومیت و مذهب به جایگاه رفیع فرهنگی و تمدنی برساند.به‌رغم فراز و فرودهای بسیار زیاد در جایگاه عالمان دینی حوزوی و اندیشمندان وصاحبان کرسی دانشگاهی اماهنوز هم توده‌های مردم چشم به دهان و تفکرات علمای دینی دوخته و غالب قشرتحصیلکرده وجوان نیز تابع نظرات اساتید و دانشمندان دانشگاهی هستند. بنابراین با توجه به این جایگاه رفیع که هم دین برای عالمان و اندیشمندان قائل شده (یرفع الله الذین امنوا منکم والذین اوتوالعلم درجات‌‌/ قرآن، مجادله، آیه ۱۱)وهم آحاد مردم و قشر تحصیلکرده وروشنفکر به این مقام اهمیت می‌دهند، به نظر می‌رسد در موضوع تحقق تعامل و همزیستی جامعه انسانی نیز این قشر دارای جایگاهی خاص هستند تا هم از طریق سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره  هم از مسیر نوشتن کتاب و مقاله، هم از راه صدور فتوا و همچنین استفاده از فرصت کرسی درس و فضاهای مجازی، به نشر اندیشه وحدت و یکپارچگی دست بزنند.اگر عالمان و دانشمندان امت، وارثان پیامبران هستند، پس باید در راستای منویات آنها که اتحاد مؤمنان و البته انسان‌ها بود، قدم بردارند.وحدت و تقریب ابتدا باید میان اهل علم و علمایی که توده‌های امت را با احکام شرع رهبری می‌کنند، باشد. اگر علمای مسلمان، چه شیعه و چه سنی در علم و عمل به امام علی(ع)اقتدا می‌کنند،باید همانند آن حضرت در مسیر تحقق انسجام و یکپارچگی گام بردارند، آنچنان که فرمود‌: در امت اسلام، هیچ‌کس همانند من وجود ندارد که به وحدت امت محمد(ص) و به انس گرفتن آنان با همدیگر، از من دلسوزتر باشد (‌نهج‌البلاغه، نامه ۷۸، ص ۶۱۹) و در جای دیگر بیان داشتند که دانشمندی، الهی است که عامل پیوند مسلمانان با یکدیگر باشد و مردم مسلمان را از بدگویی هم دور نگه دارد (نهج‌البلاغه، خ ۱۴، ص۴۳۹) و آیا تحقق تعامل سازنده، جز طی کردن این مسیر است؟ 
وظیفه عالم و اندیشمند مسلمان، تبیین مسائل دینی و مذهبی است نه تفرقه‌افکنی میان آحاد جامعه انسانی. اندیشمندان از طریق اجتهاد ضابطه‌مند، گفت‌وگوی عادلانه، مطالعات تطبیقی و اخلاق‌مداری و عقلانیت‌محوری، باید جامعه را به سمت اعتدال‌گرایی و مهار تکفیرگرایی سوق دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

سید علی بطحایی معتقد است ضرورت تدوین منشور اخلاقی برای هیات‌ها ضروری است تا فرهنگ «نقد عالمانه» جایگزین رفتار‌های تنش‌زا شود

ما فرزندان دلیلیم، نه پرخاش

نیازمندی ها