توضیحات مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث درباره پروژۀ «تله‌کابین تاق بستان»

هشداری به کرمانشاه؛ شانس جهانی شدن را از خودمان نمی‌گیریم!

خطر بندر شهید رجایی بیخ گوش مرزهای کرمانشاه! جای خالی HSE در مرزها

فاجعه انفجار و آتش‌سوزی بندر شهید رجایی و خسارت جانی شدید و اقتصادی حاصل از آن که احتمالا بعدتر تبعات واقعی آن مشخص خواهد شد یک درس عبرت بزرگ برای کشور و استان‌ها است، خصوصا استان‌های مرزی که روزانه هزاران دستگاه کامیون ترانزیتی و کامیون حاوی محصولات پتروشیمی، شیمیایی و … در آنجا تردد دارند.
کد خبر: ۱۵۰۱۳۳۶

جام جم آنلاین؛استان کرمانشاه با داشتن پنج مرز مهم که تقریبا در اکثر آنها جابجایی بار و مسافر را داریم و خصوصا دو پایانه مهم خسروی و پرویزخان از جمله مهمترین استان‌های در معرض خطر است.

برای تصور حجم کامیون‌هایی که روزانه در مرزهای کرمانشاه تردد دارند کافی است گریزی به آمار گمرک بزنیم که بر اساس اعلام سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه سال گذشته حدود نیم میلیون کامیون در مرزهای پنج‌گانه کرمانشاه کالاهای صادراتی جابجا کردند.

به گفته رضا نیک‌روش، بیشترین میزان تردد کامیون‌های صادراتی نیز به ترتیب مربوط به گمرکات پرویزخان، خسروی، سومار، شیخ‌صله و در نهایت شوشمی بوده است.

وی نکته مهم دیگر آنجاست که بخش قابل توجهی از کالاهای صادراتی محصولات پلاستیکی و  ظروف یکبار مصرف بوده که بسیار قابل اشتعال است.

از سوی دیگر تردد در مرزها فقط به کامیون‌های صادراتی محدود نمی‌شود، بلکه هزاران دستگاه خودرو ترانزیتی که عمدتا هم سوخت جابجا می‌کنند در پایانه‌های مرزی کرمانشاه تردد دارند.

ریسک خطر بروز یک حادثه مشابه آنچه که در بندر شهید رجایی رخ داده در پایانه‌های مرزی کرمانشاه دور از انتظار نیست، آن هم در شرایطی که در بسیاری از موارد صف چند کیلومتری کامیون‌ها و تجمع آنها در محوطه گمرکی را شاهدیم و همزمان عملیات تخلیه و بارگیری کامیون‌ها نیز انجام می‌شود.

اگر حریقی رخ دهد هزاران تن بار، صدها دستگاه کامیون و صدها نفر انسان دچار حریق می‌شوند و با توجه به شرایط نابسامانی که پایانه‌های مرزی کرمانشاه خصوصا مرزی مانند پرویزخان دارد، مهار حریق اصلا ساده نخواهد بود.

در برخی مرزها از جمله شوشمی و شیخ‌صله با توجه به مسیر دسترسی دشوار، صعب‌العبور بودن و گردنه‌های پیچ در پیچی که در این محورها وجود دارد رسیدن دستگاه‌ها و امکانات امدادی دشوار و زمان‌بر خواهد بود و قطعا وقوع یک حریق یا انفجار می‌تواند به یک حادثه اقتصادی و اجتماعی بزرگ منجر شود که علاوه بر تبعات جانی، میلیاردها تومان خسارت به تولید و تجارت استان تحمیل خواهد کرد.

چند سال قبل کیوان کاشفی رئیس اسبق اتاق بازرگانی کرمانشاه نسبت به این موضوع هشدار داد.

او فراهم کردن زیرساخت‌های HSE در مرزهای استان را برای شرایط بحران و حوادث مهم برشمرد و تاکید کرد که فراهم کردن این امکانات با همراهی بخش خصوصی انجام شود.

اما با تغییرات ریاست در اتاق بازرگانی دیگر این مهم پیگیری نشد.

حالا به عقیده یک کارشناس HSE، جای امکانات و زیرساخت‌های مورد نیاز شرایط بحرانی در مرزهای کرمانشاه به وضوح خالی است و در صورت وقوع یک حادثه امکان بروز خسارت چند هزار میلیاردی وجود دارد.

برهان حقیقی در گفت و گو‌ با جامجم کرمانشاه با بیان اینکه در بسیاری از مرزهای کرمانشاه حتی ابتدایی‌ترین امکانات برای بحران و خصوصا حریق وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به تردد زوار اربعین از مرز خسروی و امکاناتی که در سنوات اخیر در این مرز فراهم شده وضعیت خسروی تا حدودی بهتر است، اما مرز پرویزخان با توجه به ازدحام کامیون‌های تجاری که دارد در صورت بروز بحران با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، خصوصا اینکه با توجه به فرآیند تخلیه و بارگیری که در این مرز انجام می‌شود معمولا با خواب کامیون‌ها و دپو کالاها مواجهیم.

وی معتقد است، بروز یک حریق می‌تواند به سرعت بین کامیون‌های باری گسترش یابد و نه تنها به تجار و بازرگانان خسارت جدی وارد کند بلکه حتی امکانات و زیرساخت‌های پایانه مرزی را به نابودی بکشاند.

این کارشناس HSE با تاکید بر اینکه بسیاری از محموله‌های صادراتی خصوصا در زمینه میوه‌ و تره‌بار ممکن است بیمه نداشته باشند، خاطرنشان کرد: اگر چنین حادثه‌ای رخ دهد خسارت سنگینی متوجه اقتصاد و تجارت کرمانشاه و فعالین بخش خصوصی خواهد شد که ممکن است تا سال‌ها جبران نشود.

حقیقی با بیان اینکه فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های ایمنی و بهداشتی باید با همراهی و نظر بخش خصوصی باشد، بر لزوم توجه تجار و بازرگانان به بیمه محصولات و محموله‌ها نیز تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
۲۵ سال با «جام‌جم»

گفت‌وگو با دکتر مراد عنادی، مدیرعامل موسسه«جام‌جم» در آستانه بیست و ششمین سالگرد انتشار این روزنامه

۲۵ سال با «جام‌جم»

نیازمندی ها