کریدور ارس در این استان موجب شده تا نگاهها از شرقیترین نقطه آسیا تا اروپا به سمت این منطقه بچرخد. حالا ارس دروازه ورود کالا و خدمات ایرانی به کشورهای اوراسیاست که با تکمیل زیرساختها مرزی در این نقطه میتواند شاهد توسعه مناسبات اقتصادی بینالمللی باشد.
کریدور ارس حدود صد کیلومتر طول دارد که در یک زمانبندی سهساله اجرایی خواهد شد و در سطح ملی از طرف شورای عالی امنیت ملی رصد و با سرعت تمام اجرا میشود.کریدور ارس درواقع همان جادهای استکه دردو دههگذشته ازسوی ایرانبه جمهوریآذربایجان برای اتصال بهنخجوان خدماترسانی میکرد. پس ازجنگ ۲۰۲۰ قرهباغ، که جمهوری آذربایجان موفق شدخاک اشغالشده خودرااز ارمنستان بازپسگیرد، این مسیر کوتاهتر شد. با توجه به وضعیت جدید، ایران اقدام به بهسازی، نوسازی و تعریض جاده قبلی کرده است. با این کار، علاوه بر جمهوریآذربایجان، کشورهای دیگر نیز میتوانند از این مسیر استفاده کرده و کریدور ارس به بخشی از گذرگاه عظیم شرق به غرب یا همان کریدور میانی تبدیل میشود که از روسیه و چین آغاز شده و باعبور ازکشورهای آسیایمیانه، قفقاز، ایران و ترکیه به اروپایشرقی و تا انگلیس امتداد خواهد داشت.در این مسیر حدود ۵۰روستا در دو شهرستان جلفا و هادیشهر وجود دارد که ساکنان آنها میتوانند بهطور مستقیم از مزایای راهاندازی این کریدور بهرهمندشده ودرآمد خوبی کسب کنند.کریدور ارس یکی از ابتکاراتی است که میتواند با ایجاد پیوند میان دو سوی ارس ازطریق قلمرو سرزمینی ایران نقشآفرینی کند.این کریدورقرار است از استان آذربایجانشرقی عبور وروستای آقبند دربخش جنوبغربی بخش زنگلان را به شهرستان اردوباد درجنوب نخجوان متصل کند.
همه پای کار کریدور ارس
چند روز پیش که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به آذربایجانشرقی رفته بود با تاکید بر اینکه هیچ دستگاهی حق ایجاد مشکل در روند اجرای کریدور ارس را ندارد، گفت: «دغدغه مرزی استانها باید توسط استانداران رفع شود.»
علیاکبر پورجمشیدیان با تاکید بر اینکه در تمام استانهایی که با دیگر کشورها مرز دارند، با نگاهی بازتر ورود کرده و معتقدیم بخش زیادی از مشکلات مرزی در همان استان قابل حل است، ادامه داد: «دکتر پزشکیان بارها گفتهاند تمام استانداران، رئیسجمهور همان استان هستند و دغدغههای استانها، باید با مدیریت استانداران حل شود.»
وی بیان کرد: «آذربایجانشرقی جزو معدود بخشهای کشور است که میتواند مشکلات خود را در بخشهای درمان، اقتصاد و دیگر زمینهها حل کند. بهرغم مشکلاتی که در مرز آذربایجانشرقی وجود داشت، با بازدیدی که صورتگرفت، مشاهده کردیم خیلی از مشکلات حل شده و کارهای خوبی در این زمینه انجام گرفته است.»
پورجمشیدیان با تأکید بر اینکه اجازه نمیدهیم در اجرای کریدور ارس مشکلی ایجاد شود و دستگاهها هم باید برای پیشبرد کارها همگرایی داشته باشند، گفت: «اگر ذرهای در این مسأله مهم کوتاهی شود صدمات جبرانناپذیری به ما وارد خواهد شد. باید تلاش شود تا این پروژه بدون وقفه پیشرود. شخصا پیگیر اجرای کریدور کلاله ــ جلفا هستم و همه باید پای کار باشند.»
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه اعتبارات لازم برای اجراییشدن کریدور کلاله ــ جلفا پیگیری میشود، ادامه داد: «خط ریلی آقبند به کلاله نیز باید در دستورکار باشد تا در این خصوص نیز برای اجرای آن برنامهریزی صورت گیرد.»
وی همچنین تسریع در روند احداث پل آقبند به کلاله، تسریع در روند احداث پایانه مرزی کلاله و تسریع در روند اجرایی کریدور ارس کلاله ــ جلفا را بهعنوان کارویژه امنیت مرز کشور با حضور اعضای کار ویژه مرز آذربایجانشرقی تعریف کرد.
رونق اقتصادی و مراودات تجاری
رئیس هیاتمدیره سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه زیرساختهای حملونقل هر منطقه نقش تعیینکنندهای در رونق اقتصادی و مراودات تجاری با کشورهای خارجی دارد، میگوید: «کریدور ارس با قرارگرفتن در مسیر کریدور شرق به غرب پل ارتباطی شرقآسیا با کشورهای اروپایی است که باید در هر دو محور جادهای و ریلی تکمیل شود.»
هادی مقدمزاده با اشاره به حجم ترانزیت کالا از پایانههای مرزی جلفا و نوردوز ادامه میدهد: «سالانه حدود یکمیلیون تن ترانزیت ورودی و خروجی کالا از این دو پایانه انجام میشود و بیش از۵۰۰هزارمسافر ایرانی وخارجی ازطریق این پایانهها تردد میکنند.»
وی با تاکید بر اینکه اجرای کریدور ارس در دو محور ریلی و جادهای و راهاندازی پایانه مرزی
کلاله ــ آقبند یک راهبرد اقتصادی بینالمللی است، تاکید میکند: «تکمیل زیرساختهای مرزی خصوصا کریدورهای بینالمللی را یک اصل میدانیم و تلاش داریم راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران را در این منطقه پیگیری کنیم.» به گفته این مسئول، تکمیل زیرساختهای مرزی مبنای توسعه اقتصادی است و از منظر مدیران این منطقه اقدام اثرگذار در جهت افزایش چشمگیر حجم صادرات و واردات و ترانزیت کالا و جابهجایی مسافران ایرانی و خارجی یک ضرورت و یک اولویت ملی است و باید احداث و تکمیل زیرساختهای مرزی را مورد توجه جدی قرار دهیم.