به گزارش جامجمآنلاین از ایرنا،علیرضا اسدی روز سهشنبه اظهار کرد: پایانه بار استان قم که طی یک دهه گذشته به دلیل مشکلات مکانیابی و تأمین زمین متوقف شده بود، با رفع موانع وارد فاز اجرایی شده و اکنون عملیات عمرانی آن در حال پیشرفت است.
وی افزود: فاز نخست این پایانه که تحت عنوان دهکده لجستیک قم شناخته میشود، با هدف ارائه خدماتی از قبیل تخلیه و بارگیری کالا، خدمات جانبی حملونقل بینالمللی، انبارهای نگهداری کالا و ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه فعالیتهای حملو نقلی طراحی شدهاست، طبق برنامهریزیهای صورتگرفته، این فاز طی ۲ سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
اسدی با تأکید بر اهمیت استراتژیک منطقه سلفچگان در توسعه خدمات لجستیک قم گفت: این منطقه بهدلیل موقعیت ویژه خود، که شامل دسترسی به شبکه گسترده بزرگراهی، منطقه ویژه اقتصادی، مسیرهای ریلی و امکان ایجاد فرودگاه در آینده است، بهعنوان نقطه کانونی برای ارائه خدمات لجستیکی به دستگاهها و نهادهای مرتبط معرفی شدهاست.
منطقه اقتصادی سلفچگان بهعنوان یکی از مهمترین مناطق ویژه اقتصادی در کشور محسوب میشود که در چهارراه جادههای ترانزیتی، جاده ابریشم، مجاورت با راهآهن سراسری و بزرگراههای شمال، جنوب، شرق و غرب قرارگرفته است.
این منطقه اقتصادی برای برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و حوزه خلیجفارس بهمنظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا موقعیت ممتاز و منحصر فرد داشته و قادر است نقش تعیینکنندهای در اقتصاد کلان کشور داشته باشد.
بر اساس آخرین پالایش انجام شده در پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰۴ واحد تولیدی، خدماتی و تجاری در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان حضور دارند که از این تعداد ۱۶۰ واحد در بخش تولید، ۴۴ واحد در بخش خدمات و تجارت مشغول فعالیت هستند.
وی ادامه داد: احداث دهکده لجستیک قم علاوه بر تسهیل و تسریع در امور حملونقل کالا، موجب کاهش هزینههای لجستیکی، افزایش بهرهوری شبکه حملونقل استان و ارتقای جایگاه قم در حوزه ترانزیت و تجارت بینالمللی خواهد شد.
معاون حملونقل اداره کل راهداری و حملونقل جادهای قم همچنین با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقلی در کشور تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان قم و نقش آن بهعنوان شاهراه ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور، دهکده لجستیک میتواند نقشی محوری در بهبود زنجیره تأمین کالا و توسعه تجارت ایفا کند.
به گفته اسدی، احداث این پروژه گامی اساسی در راستای تحقق برنامههای کلان کشور برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی منطقه به شمار میرود و انتظار میرود با تکمیل آن، شاهد افزایش ظرفیت حملونقل و تسهیل جریان کالا در سطح ملی و بینالمللی باشیم.
درحوزه راهداری استان قم ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یکهزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهارراه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با دکتر سیما فردوسی مطرح شد