پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از اقداماتی که برای تسهیل فعالیت مردم و بینیازی از تبادلات کاغذی موردتوجه قرار گرفته است. براساس آمار رسمی از سوی مسئولان در مدت ۱۰۰روز نخست فعالیت دولت چهاردهم، بیش از ۴۲ میلیون مراجعه از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به سامانههای دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی صورت گرفته است و مردم توانستهاند به صورت الکترونیکی خدمات دریافت کنند و بیشترین مراجعه کاربران به سامانههای وزارت آموزش و پرورش با بیش از۱۶میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی بابیش ازچهارمیلیون وسازمان تامین اجتماعی بابیش ازسه میلیون مراجعه بوده است. محمدمحسن صدر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره آخرین تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند توضیح داد: بیش از دو میلیون نفر به کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اضافه شده که در مجموع بیش از ۵۴ میلیون و ۵۰۰هزار نفر از ایرانیان تاکنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کردهاند.پیش از این در مهرماه سال جاری اعلام شده بود مجموع کل فراخوانی سرویسهای مستقیم و سامانههای ملی و استانی دراین بخش ۵.۷میلیارد بوده و این سامانه بالغ بر ۵۳ میلیون کاربر دارد که بدین ترتیب امکان دسترسی به ۷۷درصد خدمات دولتی ازطریق این پنجره مهیا شده و درگام بعدی وتاکنون، ۱۴درصد از مجموع خدمات به سمت هوشمند شدن گام برداشتهاند، براساس قانون برنامه هفتم توسعه میبایست سالانه تعداد خدمات هوشمند دستگاهها ۲۰ درصد افزایش داشته باشد.
برنامه تحول دیجیتال نهایی نیست
ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه تحول دیجیتال وزارت ارتباطات هنوز نهایی نشده، گفت: در دستگاههای مختلف شاهد توسعه سامانههایی هستیم که به صورت جزیرهای کار میکنند. امیدوارم با برقراری ارتباط بین این دستگاهها، دولت الکترونیک محقق شود. وی درباره تحقق دولت هوشمند گفت: جلسات متعددی با سازمان برنامهوبودجه برگزار کردیم تا با همکاری بیندستگاهی، دولت الکترونیکی و دولت هوشمند با شتاب بیشتری دنبال شود. دولت الکترونیک پیچیدگیهای زیادی دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیف متعددی برای دستگاهها درنظر گرفته شده است. از سوی دیگر قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی نیز میتواند به توسعه دولت الکترونیکی کمک کند.سید ستار هاشمی گفت: تحول دیجیتال نیز سه ضلع افراد، فرآیند و ابزار دارد. مبحث دیگر دولت الکترونیک است که حداقل سه ضلع مهم مردم، تعیین تکلیف کسب وکارها و موقعیت افراد است. وی افزود: در بحث تحول دیجیتال باید دید وضعیت سه ضلع چیست. وضعیت ضلع «افراد» چگونه است؟ در چند دستگاه معاونت فناوری، هوشمندسازی یا عناوین معادل آن را داریم؟ مهم است که افراد در دستگاهها جایگاهی داشته باشند که بتوانند حرفهای خود درباره تحول دیجیتال را به گوش مدیران و گوشهای شنوا برسانند.هاشمی گفت: اگر بخواهیم دولت الکترونیک شکل بگیرد، باید هویتبخشی دیجیتال به افراد را مدنظر قرار دهیم. در این بخش اقدامات خوبی صورت گرفته ومقبول است. بخش بعدی تعیین تکلیف کسبوکارها است، اینها چندین متولی دارند. بخش بعدی «موقعیت» است. متولی موقعیت افراد کجاست؟ اراضی کشور؟ پروژه جینف؟ اصلا مشخص نیست. هاشمی افزود: تمام اینها را باید آسیبشناسی کنیم و باید احکام ذیل ماده ۱۰۷ برنامه هفتم را جدی بگیرید. کار سختی است اما باید به آن توجه ویژه کرد. تلاشهایی در این زمینهها انجام شده اما مردم آنها را احساس نمیکنند.
۱۴ درصد از خدمات درکشورهوشمند است
جواد موحد، معاون توسعه شبکه ملی اطلاعات وزارت ارتباطات نیز میگوید: حدود ۵۵ میلیون مخاطب در پنجره ملی دولت حضور دارند، البته از این عدد، افراد زیر ۱۸سال را باید حذف کرد. وی اعلام کرد: ۱۴درصد خدمات در کشور هوشمند است اما براساس ماده ۱۱۰ تا سال آینده این عدد باید باید به ۲۰ درصد برسد.مسعود بیگلریان، مدیرکل مدیریت وتوسعه ابر دولت بااشاره به بند (الف) ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم گفت: وزارتخانهها و موسسات دولتی موظف هستند مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری هوشمند متصل کنند. همچنین وزارت ارتباطات موظف است زیرساخت یکپارچه را مستقر کند و باید با همکاری نهادهای دیگر در همین ماه به دستگاهههای اجرایی ابلاغ میکرد. به گفته وی، منظور از زیرساخت ابری دولت هوشمند، مجموعه یکپارچه و متصل شامل زیرساختهای ارتباطی، اطلاعاتی، امنیتی وسکوهای ارائهدهنده خدمات ابری و فضای کسبکاری است که بتوانند خدمات ابری را به صورت امن ارائه دهد.
تحول دیجیتال، مهاجرت دردآوری است
رضا باقریاصل، رئیس مرکز تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سازمان برنامه و بودجه نیز بیان کرد: یکسری برنامهریزی در دولت الکترونیکی صورت میگیرد اما آن برنامهها اعمال نمیشود و دوباره برنامهریزی از اول انجام میشود. اگر تکلیف اشتباه بوده، باید اصلاح شود و اگر درست بوده، باید ادامهدار شود.وی ادامه داد: زمانی که رشد اقصادی ۸ درصد نباشد، هر چند امکان ایجاد ۲۰ میلیون پورت وجود دارد اما درنهایت به اتصال نمیرسد.در ماده ۶۵و۶۶ به بحث شبکه ملی اطلاعات اشاره شده ودر ماده ۱۰۷ به بحث هوشمندسازی پرداخته شده است. به صورت کلی مهاجرت برای تحول دیجیتال سخت و دردآور است اما انجام میشود.