همزمان با برپایی جشن ایرانشهری‌ها؛

میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

همزمان با برپایی جشن ایرانشهری‌ها، میز کتابی به نام و یاد محمدعلی فرزاد، از دانش آموختگان فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان برپا شد و مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.
همزمان با برپایی جشن ایرانشهری‌ها، میز کتابی به نام و یاد محمدعلی فرزاد، از دانش آموختگان فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان برپا شد و مورد استقبال حاضران در مراسم قرار گرفت.
کد خبر: ۱۴۷۶۹۲۶
نویسنده شبیر دائمی

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان «جشن ایرانشهری‌ها» به مناسبت هشتاد و ششمین سالروز تاسیس رسمی دبیرستان ایرانشهر گرگان با حضور جمعی از معلمان و دانش آموختگان پیشین مدرسه، پژوهشگران و اهالی فرهنگ، هنر و مسئولان در سالن آمفی تئاتر این مدرسه تاریخی برگزار شد.

در حاشیه برپایی این جشن، میزکتابی از آثار تالیف و ترجمه شده زنده‌یاد محمدعلی فرزاد از دانش‌آموختگان قدیمی و در ادامه از معلمان دبیرستان تاریخی ایرانشهر که در خرداد ماه سال جاری راهی دیار باقی شده بود به نمایش در آمد.

زنده یاد محمدعلی فرزاد متولد ۱۳۲۰ و دانش آموخته علوم کشاورزی و مترجم و مدرس دانشگاه بود که از وی آثار متعددی در این حوزه به یادگار مانده است.

در حاشیه این مراسم، شبیر دائمی، نویسنده و فعال رسانه‌ای و از دانش آموختگان مدرسه ایرانشهر ضمن ادای احترام به کلیه معلمان و دانش آموزان درگذشته دبیرستان تاریخی ایرانشهر، گفت: زنده یاد محمدعلی فرزاد از جمله چهره‌های نام آشنای ایرانشهری ها بود که در کنار تحصیل در این مدرسه، سابقه تدریس در آن و در ادامه ترجمه کتب متعدد و تدریس در دانشگاه را داشت.

وی افزود: از مرحوم فرزاد آثار متعددی از دوران تدریسش در مدرسه و ترجمه برای دانشجویان به یادگار مانده که امروز تنها تعدادی از آنها به نمایش در آمده است.

دائمی ادامه داد: درختان میوه‌های گرمسیری، پرورش و باغداری مرکبات، تراکتور و ماشین‌های کشاورزی، گیاهان دارویی و معطر، اصول نگهداری و تعمیر سیستم برق اتومبیل تنها تعدادی از آثار تالیفی و ترجمه شده توسط زنده یاد مهندس فرزاد بوده که امروز برای ما به یادگار مانده است.

وی سپس درباره دبیرستان ایرانشهر نیز گفت: ایرانشهر قدیمی‌ترین مدرسه فعال استان گلستان است که شروع فعالیت آموزشی در آن سال ۱۳۱۴ آغاز شد اما ساختمان فعلی آن با همین نقشه و معماری که همچنان پا برجاست به طور رسمی در ۲۰ مهر ماه ۱۳۱۷ افتتاح شد.

سپس، هدایت الله امینیان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه گنبدکاووس و مدیر انتشارات نارنجستان و از دیگر دانش‌آموختگان دبیرستان ایرانشهر، نیز عنوان کرد: ساختمان دبیرستان در تاریخ ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷ به شماره ثبت ۳۲۲۵۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

وی افزود: همچنین در جلسه ۱۶۸ رسمی و فوق‌العاده شورای شهر گرگان، روز تاسیس رسمی این دبیرستان (۲۰ مهرماه) در تقویم فرهنگی شهر گرگان به نام «روز دبیرستان ایرانشهر» نام‌گذاری شد.

امینیان ادامه داد: با اعلام مسئولان دبیرستان در حال حاضر با داشتن ۵۰۰ دانش آموز و با اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی و پیاده کردن تمام ساحت‌های شش‌گانه تربیتی، همچون گذشته در تلاش است محیطی جذاب، سالم و دوست داشتنی برای امر آموزش و تربیت فرزندان امروز فراهم کند.

دبیرستان «ایرانشهر» قدیمی‌ترین و نخستین بنایی است که اختصاصاً باهدف راه‌اندازی مدرسه بنا شد. کلنگ تأسیس این دبیرستان در سال ۱۳۱۶ با حضور علی‌اصغر حکمت وزیر فرهنگ آن زمان به زمین زده شد و ساختمان آن در دوطبقه بنا و معماری آن اقتباسی از معماری ایران عصر پهلوی اول است.

از سال ۱۳۹۰ کار مرمت و مقاوم‌سازی این مدرسه آغاز و سرانجام با صرف اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان بودجه توسط اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گلستان موردبازسازی و مقاوم‌سازی قرار گرفت.

میز کتاب دانش آموز فقید دبیرستان تاریخی ایرانشهر گرگان دایر شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها