دانشجویان بیدار و جلادان خفته

جنبش‌های دانشجویی در غرب، طی دهه‌های گذشته و اخیر، اکثرا در کنترل حامیان جریان سلطه بوده‌اند. به‌عبارت بهتر، با وجود انتقاداتی که در فضاهای علمی و آکادمیک نسبت به مناسبات آمریکا و کشورهای اروپایی بارژیم اشغالگر قدس وجودداشته، تحرکات گروه‌های محدود دانشجویی ازهمان بدو شکل‌گیری توسط لابی‌های صهیونیسم و جریان سلطه در دانشگاه‌های غربی تاحدودی کنترل شده بود اما جنگ غزه، بیداری جهانیان، خصوصا دانشجویان را در کشورهای غربی شکل داد.
کد خبر: ۱۴۷۶۰۷۲
 
دانشجویان آمریکایی و اروپایی طی یک‌سال سپری شده از جنگ غزه خیزش گسترده‌ای را علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه آغاز کرده‌اند. البته همان‌گونه که اشاره شد، اصل این خیزش از سال‌ها قبل آغاز شده بود اما اینک شاهد تعمیق و بلوغ آن هستیم. در این میان، جو بایدن و نتانیاهو به مانند دیگر مقامات آمریکایی وصهیونیستی (فارغ از هر گروه و حزبی) نگران آینده این اعتراضات و تاثیر آن بر شرایط جاری درجنگ غزه هستند. واقعیت امر این است که خیزش دانشجویان آمریکایی از کالیفرنیا تا نیویورک، از پاریس تا برلین، از بروکسل تا آمستردام و استکهلم نماد عینی شکست جهانی واشنگتن و تل‌آویو در جنگ غزه است. 
 
وقتی سانسور خیزش‌های دانشجویی غرب جواب نمی‌دهد 
هزاران دانشجو در غرب طی یک‌سال اخیر به‌دلیل مخالفت با موجودیت و عملکرد رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه از تحصیل محروم شده و حتی بسیاری از آنها در زندان‌های آمریکا و کشورهای اروپایی به سر می‌برند. در این میان، رسانه‌های غربی به مانند سیاستمداران این کشورها، درصدد مخابره آدرس‌هایی معکوس و نادرست از جنبش دانشجویی اصیل و ضدصهیونیستی شکل گرفته در آمریکا دارند. این روایتگری، منبعث از اتصال مستقیم رسانه‌های غربی با جریانات آشکار و پنهان قدرت در رژیم اشغالگر قدس بوده و بار دیگر، گزاره دروغین و مضحکانه بی‌طرفی رسانه‌ای و آزادی بیان در غرب را به چالش کشیده است. مطالبات جنبش اصیل دانشجویی شکل گرفته در آمریکا و اروپا مشخص است: برقراری آتش‌بس دائمی در نوار غزه و لبنان، پایان محاصره غزه، قطع روابط علمی و دانشگاهی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و مجازات مقامات رژیم اشغالگر قدس و دیگر کشورها و بازیگران دخیل در کشتار دهشتناک ده‌ها هزار انسان بی‌گناه در فلسطین. این مطالبات در طول ماه‌های اخیر بارها از سوی جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا مطرح شده است.
 
جنس جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی در غرب 
جنبش دانشجویی ایجاد شده در غرب، فراگیر وهوشمند است. این جنبش درمهم‌ترین بزنگاه زمانی شکل گرفته و قطعا در تسریع روند آگاه‌سازی افکار عمومی دنیا نسبت به ماهیت نظام لیبرال دموکراسی غربی و ماهیت اشغالگرایانه و وقیحانه صهیونیسم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. امروز حتی دانشگاه‌های کالیفرنیا و تگزاس به نقاطی تبدیل شده‌اند که موردتوجه افکار عمومی دنیا قرار گرفته و رسانه‌های غربی نیز قدرت سانسور آنچه در آنها می‌گذرد را ندارند.در اینجا قاعده‌ای وجود دارد که باید نسبت به آن آگاه بود. این‌که قطعا غرب نه‌تنها از جنبش‌های دانشجویی اصیل حمایت نمی‌کند، بلکه آنها را در مغایرت مطلق با اهداف و مطامع خود قلمداد کرده و دست به سرکوب آنها می‌زند. نکته مهم‌تر این‌که گستردگی، آگاهی و عمق جنبش دانشجویی ایجاد‌شده در آمریکا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین، بیانگر اصالت این جنبش وباور آن به هدفی است که به خاطر آن دست به اعتراض زده است.حتی تهدیداتی مانند اخراج از دانشگاه، ممنوعیت تحصیلی، محرومیت از امتیازات حداقلی اجتماعی وحتی سلب اقامت برخی دانشجویان به عقب‌نشینی آنها در برابر ساختار زور و سلطه منجر نشده است. 
 
نقطه آشکارسازی بیداری نسل نو آمریکا و اروپا 
صورت مسأله مشخص است: خیزش دانشجویان آمریکایی واروپایی علیه رژیم اشغالگرقدس وجنایات آن درنوارغزه را باید به نقطه آشکارساز درروند‌نگاری تحرکات عمومی واعتراضی درغرب تلقی کرد.این خیزش محصول آگاهی دانشجویان ونسل جوان آمریکا ــ اروپا نسبت به ماهیت نظام حکمرانی درکشورهایشان‌وتسلط لابی صهیونیسم برمعادلات علمی وامنیتی کشورهایشان است. فراموش نکنیم تاقبل ازوقوع جنگ غزه نیزاین گزاره(سلطه همه‌جانبه صهیونیسم برغرب)مطرح شده بود،امارسانه‌ها و سیاستمداران غربی آن را مصداق توهم و فرضیه‌سازی خواندند وخود رابازیگرانی مستقل وجریان‌ساز درنظام بین‌الملل جلوه دادند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها