عمل به توصیه رهبری برای روایت مقاومت در جنگ شناختی (۷) 

وظیفه ماست که به میدان بیاییم

عمل به توصیه رهبری برای روایت مقاومت در جنگ شناختی (6)

هنرمند انقلابی نیازمند تبیین درستی از وقایع است

عبدالحمید قدیریان، نقاش و طراح صحنه در پاسخ به این پرسش که شهادت سید‌ حسن نصرالله چه تأثیری در روحیه مقاومت دارد و آیا این شهادت می‌تواند باعث خاموش شدن چراغ جریان مقاومت شود یا خیر، به جام‌جم گفت: اگر شهادت امام حسین(ع) توانست اسلام را کمرنگ و یاد اهل بیت را از ذهن ما پاک کند، شهادت سید‌حسن نصرا... هم می‌تواند مقاومت را از بین ببرد، اما اصلا چنین موضوعی صدق نمی‌کند و خون شهید جوشان است و هر قطره خونی که می‌ریزد راه را هموارتر می‌کند. 
کد خبر: ۱۴۷۴۸۷۰

این نقاش یادآوری کرد: ما در فضایی آمیخته با از دست دادن غم یار هستیم و قلب‌مان شکسته، اما از جهتی هم در فضای جنگی قرار گرفتیم. در فضای جنگی باید از اتفاقات بهره برد. یاد سید‌حسن در قلب ما محفوظ است، اما درست این است که بنشینیم و فکر کنیم چه اتفاقی افتاده و از آن درس بگیریم. 

او با بیان این‌که معتقدم به این حوادث باید دیدگاه توحیدی داشته باشیم، تشریح کرد: نگاه توحیدی به ما می‌گوید خداوند که وعده‌دهنده نابودی ظلم است، چرا نیروی مقتدری مانند سید‌حسن نصرا... را از ما می‌گیرد؛ چون هیچ برگی به اذن الهی نمی‌افتد. اگر از این دید به موضوع نگاه کنیم، به خیلی درس‌ها می‌رسیم.‌

قدیریان با یادآوری این‌که این شهادت برای ما درس‌هایی داشته، عنوان کرد: کوچک‌ترین درس ما این است که تکنیک‌ها و تاکتیک‌های‌مان همجنس جنگی که در آن قرار داریم، نیست؛ یعنی بزرگان ما چه در بخش نظامی و چه در زمینه سیاست باید در روش‌های خود بازنگری کنند. روش‌هایی که الان به‌کار می‌گیریم با روش‌هایی که دشمن استفاده می‌کند، همسنگ نیست. 

او با اشاره به این‌که این یک آموزه و بیدارباش برای جبهه حق است که بازنگری در خود داشته باشد، افزود: این حرکت جبهه حق به‌هیچ عنوان کمرنگ نمی‌شود و پررنگ می‌ماند. بحث سر این است که باید در این اتفاقات رشد کنیم و اگر این رشد باشد، اتفاقات بعدی سهل‌تر و ساده‌تر خواهد شد و از مشکلات راحت‌تر می‌توانیم عبور کنیم. بنابراین یکی از مبانی رشد بر اثر این اتفاقات این است که بیدار شویم و تحلیل درست و واقع‌گرایانه از این وقایع داشته باشیم.‌

این نقاش و طراح صحنه یادآوری کرد: حضرت آقا چندین‌بار گفتند، اما آقایان مسئول به این نکته توجه نمی‌کنند که صرفا با دشمن انسانی روبه‌رو نیستیم و دشمن در ابعاد متافیزیکی کار می‌کند و بیشترین استفاده را می‌برد. بنابراین باید بیدار شویم و برای آن ترفند پیدا کرده و با آن مقابله کنیم. 

او با تأکید بر این‌که تمام این‌ موارد به جنبه‌های فرهنگی ماجرای شهادت سید‌حسن نصرا... اشاره دارد، افزود: کسانی هستند که هم افکار جهانی و هم داخل کشور را هدف قرار دادند و اخلال ایجاد می‌کنند و معتقدم اینها را باید به‌عنوان دشمن شناخت و برای مقابله با آنها کار فرهنگی و فکری انجام داد. 

قدیریان در پاسخ به این‌که آثار هنری بعد از شهادت سید‌حسن نصرا... باید چگونه باشد و تصویر شود تا بیشترین تأثیر را داشته باشد، گفت: به‌دلیل این‌که تبیین درست و حقیقت‌مدارانه‌ای نسبت به این وقایع نداریم، هنرمندان ما نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند. در نهایت هنرمندان صورتی از شهدا را ترسیم می‌کنند و شاید کمی حس حزن به فضای کار هنری اضافه کنند، اما به‌دلیل نداشتن تحلیل کار هنری نمی‌توانند راهی باز کرده یا معرفتی را منتقل کنند. به همین دلیل، دست بچه‌های هنری خالی است و خلق هنری‌شان فقط برآمده از یک احساس است. 

وی با بیان این‌که در حال نقاشی دیگری در مورد این واقعه است، یادآوری کرد: این‌که چه چیزی بر‌اساس تحلیلم ترسیم کنم، خیلی اهمیت دارد و در انتخاب رنگ و فرم نقاشی‌ام تأثیر دارد. اخیرا تابلوی بزرگ سه‌لتی «نور القدس» را در رابطه با همین مفهوم کشیدم و مستندی هم از آن ساخته شده که ان‌شاا... به‌زودی پخش می‌شود. در حال‌حاضر این تابلو همان حسی است که به آن اشاره کردم و رنگ‌هایی که دوست داشتم را در آن به کار بردم؛ چون انجام کار مفهومی یک‌شبه نیست و باید مقداری از آن حادثه فاصله بگیریم و درباره آن فکر کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: امیدوارم اهل تبیین، تبیین‌های درستی نسبت به این واقعه داشته باشند و درگیر تبیین‌هایی نباشیم که ما را عقب نگه دارد. وقتی هنرمند تحلیل و تبیین نداشته باشد، احساسش را در اثر هنری‌اش متجلی می‌کند، اما به هرحال، بنیان معرفتی خاصی ندارد و این شبیه احساس ناراحتی است که همه ما در حال حاضر در تمام کشور به‌خاطر این اتفاق داریم؛ چرا که برای زنده بودن باید تبیین داشته باشیم و بدانیم قدم بعدی‌مان چیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها