شاعران برگزیده چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت در اردل معرفی شدند

آیین پایانی چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت، عصر پانزدهم شهریور با حضور جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و ادب در اردل برگزار شد و 14 شاعر برگزیده این جشنواره ادبی معرفی شدند.
کد خبر: ۱۴۷۱۸۱۲

به گزارش جام‌ جم آنلاین چهارمحال و بختیاری به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، عبدالحسین انصاری، فریده چراغی ممیرا و وحید کیانیان به عنوان اعضای هیات داوران چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت اردل از مجموع 744 اثر دریافت شده در دبیرخانه و 600 اثر راه‌یافته به مرحله داوری این رویداد ادبی، 14 سروده را به عنوان آثار برتر بخش‌های آیینی و آزاد این دوره از جشنواره تمدار بیت انتخاب کردند.

بر این اساس در بخش آیینی این جشنواره و در رده سنی زیر 30 سال، باقر ظفری از شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری به مقام نخست دست یافت و ساسان اسماعیل وندی از خوزستان و سید بهنام تقویان از استان فارس، دوم و سوم شدند.

در همین بخش و در رده سنی بالای 30 سال، مقام نخست به شاعر اهل لردگان چهارمحال و بختیاری رسید. مجتبی بخشایش در این رده سنی توانست در جایگاه برترین شاعر آیینی تمـدار بیـت چهاردهم قرار گیرد.

شاعران برگزیده چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت در اردل معرفی شدند

محمد جهانی دیگر شاعر چهارمحال و بختیاری اهل فلارد هم به مقام دوم دست یافت و محدثه الماسی از خوزستان و علی رحم فتحی از کهگیلویه و بویراحمد به عناوین دوم و سوم رسیدند.

هیات داوران جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت در بخش آزاد این رویداد ادبی و در رده سنی زیر 30 سال به ترتیب کریم جعفری از خوزستان، یاسر کیانی از اردل چهارمحال و بختیاری و بانوی شاعره سمانه پیشداد از لرستان را به عنوان نفرات اول تا سوم برگزید.

مجید تقی زاده از کهگیلویه و بویراحمد هم توانست نظر موافق هیات داوران تمـدار بیـت را برای کسب مقام نخست بخش آزاد رده سنی بالای 30 سال این رویداد را کسب کند.

در این رده سنی فرزاد ظفریان از اردل چهارمحال و بختیار در جایگاه دوم قرار گرفت و حسین کرد علی از لرستان و یونس عبدالهی از خوزستان به صورت مشترک سوم شدند.

​هیات داوران چهاردهمین جشنواره تمـدار بیـت، عرصه را به آثار خلاقه واگذار کردند

هیات داوران چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت در بیانیه پایانی خود با اشاره به اینکه خلاقیت در ترسیم تصاویر بدیع، دوری از کلیشه‌های نوستالژیک، زبان و بیان فرارونده و سیال و جهان‌بینی مدرن از معیارهای انتخاب آثار برتر این دوره از جشنواره به شمار می‌رود از نگرانی خود درباره شکاف بین نسلی شاعران لر زبان سخن گفتند.

در این بیانیه آمده است؛

با استعانت از خداوند متعال و همت بلند هنرمندان و ادیبان شهرستان اردل، جشنواره منطقه‌ای تمـدار بیـت به ایستگاهی دیگر رسید. مفتخریم و به خود می‌بالیم که در گستره‌ای به پهنای زاگرس و به بلندای دنا و زردکوه بالیده‌ایم و از سرچشمه‌های زلال فرهنگی اصیل نوشیده‌ایم و قطره‌ای کوچک از این دریای عظیم معرفت و حماسه‌ایم.

ما داوران این کنگره با علم به اینکه داوری در حوزه هنر و علی‌الخصوص شعر، کاری است بسیار دشوار، اهتمام‌مان بر این بود تا با چندباره خوانی آثار و بحث و جدل‌های فراوان به نتایجی نزدیک به حقیقت برسیم که امیدواریم به این مهم دست پیدا کرده باشیم.

​کمیت و کیفیت آثار ارسالی، گونه‌های نوشتاری متفاوت، نبود فایل صوتی اشعار، همچنین اختلاف گویش‌ها در زبان لری، داوری را با چالش‌های جدی مواجه کرد ولی تدبیر برگزارکنندگان در انتخاب سه داور از سه اقلیم متفاوت این معضل را تا حد زیادی برطرف کرده بود.

با وجود کیفیت مطلوب آثار ارسالی باز هم نوستالژیک سرایی، ترجمه تصاویر و مفاهیم فارسی به لری، شعر سازی به قصد شرکت در جشنواره و تأثیرپذیری منفی از چند شاعر برجسته زبان لری، از جمله آسیب‌های تکرارشونده در برخی از آثار بود و ما در جایگاه داوران این کنگره با لحاظ کردن چند فاکتور مهم از جمله خلاقیت در ترسیم تصاویر بدیع، دوری از کلیشه‌های نوستالژیک، زبان و بیان فرارونده و سیال و جهان‌بینی مدرن، بر آن شدیم تا عرصه را به آثار خلاقه واگذار کنیم.

هیات داوران نگران است که شکاف بین نسل شاعران سی تا چهل سال که قدرتمندترین و جدی‌ترین نسل تاریخ ادبیات لر است با شاعران زیر سی سال عمیق‌تر و وسیع‌تر شود و شاعران جوان و نوجوان بیش از آنکه به حقیقت شعر و فعالیت شعری بپردازند به فضای مجازی و متعلقات شعر روی بیاوردند و حواشی بامداد رحیل این پیادگان را از سبیل شعر باز دارد.

گفتنی است، در آیین پایانی چهاردهمین جشنواره شعر منطقه‌ای تمـدار بیـت علاوه بر شعرخوانی شاعران برگزیده از ​خانواد‌های مرحوم مرید محمدی و داراب رئیسی و شاعر پیشکسوت قهرمان محمدی سرپیری با اهدای تابلوی هنری تجلیل شد.

این رویداد ادبی در یادبود مرحوم داراب افسر بختیاری با همکاری قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای شهـید آوینی و با گستره استان‌های اصفهان، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان و البرز برگزار شد.

تحقق سیاست‌های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعتلای سرمایه‌های ادبی و اهتمام به پاسداشت و ارتقای ادبیات لری و شعر گویشی از اهداف کلان این رویداد فرهنگی به شمار می‌رود.

 

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها