مارکوپولو در آب‌های آزاد

قایقرانی یکی از ناکام‌ترین و ضعیف‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در المپیک پاریس بود که نتایجی به غایت نا‌امیدکننده کسب کرد. تیمی که در پاریس پنج نماینده داشت؛ مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دو‌نفره سبک وزن، فاطمه مجلل در روئینگ تک‌نفره، نبی رضایی در کانوی هزار متر مردان و علی آقامیرزایی در کایاک هزار متر مردان.
کد خبر: ۱۴۶۹۸۵۸
نویسنده مرتضی رضایی - گروه ورزش
 
برای رشته‌ای که در دوره قبل به فینالBرسیده بود، انتظار می‌رفت که دراین دوره طلسم حضوردرفینال اصلی را بشکند اما قایقرانان ایران با عملکردی ضعیف در بخش روئینگ نه تنها به فینال نرسیدند، بلکه آخر شدند! در آب‌های آرام نیز اوضاع به همین منوال پیش رفت و دو پاروزن ایران ناکام مطلق بودند. بدتر از این ناکامی‌ها حواشی قایقرانان به ویژه مهسا جاور بود که در نقش یک وکیل مدافع و اینفلوئنسر از برند جنجالی البسه کاروان ایران دفاع کرد ومنتقدان را نادان خواند! رئیس فدراسیون ناکام قایقرانی نیز به جای عذرخواهی بابت ناکامی ملی پوشانش با لحنی طلبکارانه تاکید کرد که مگر چه داده‌اند که حالا توقع موفقیت دارند؟
 
رئیس دائم‌السفر
اما ورای این ناکامی پررنگ و آخر شدن پاروزنان ایران و البته حواشی که از سوی اعضای این تیم و حتی شخص رئیس فدراسیون برای کاروان ایران ایجاد شد، نکات دیگری هم وجود داشت که زیر سایه این ناکامی چندان به آن توجهی نشد. مهم‌ترین اتفاق در کاروان ناکام قایقرانی سفر طول و دراز آقای رئیس طلبکار به پاریس بود که از روز نخست و با اولین گروه ورزشی ایران به پاریس رفت و عجیب این‌که تا آخرین روز بازی‌های المپیک دل از پایتخت فرانسه نکند ودرپاریس ماند تا با آخرین گروه از کاروان اعزامی ایران به تهران بازگردد.صرف‌نظرازاین‌که علیرضا سهرابیان بااظهارنظرهای عجیب وجنجالی‌اش یکی ازعوامل حاشیه‌ساز ورزش ایران درالمپیک لقب گرفت وهرگز نتوانست نقش یک سرپرست واقعی رابرای مجموعه‌اش ایفا کند،مشخص نیست این اقامت طولانی وی در المپیک برای چه بوده و به چه دلیلی انجام شده است.این درحالیست که بنا بر یک رسم قدیمی با پایان رقابت‌های هر رشته اعضای آن به کشور بازمی‌گردند اما رئیس فدراسیون ناکام قایقرانی ترجیح داد تا روز آخر ازپاریس دل نکند!نکته حیرت‌آور ماجرای آقای عشق سفر به بعد از مسابقات المپیک می‌رسد؛ آنجا که آقای رئیس برای بازی‌های پارالمپیک نیز خود را به عنوان سرپرست تیم پاراکانومعرفی کرده تادوباره به فرانسه سفر کندودرحقیقت درسفر به پاریس دبل کرده باشد! این درحالیست که تیم پاراکانو ایران در پارالمپیک فقط دو نماینده داردکه یکی ازآنها فعلا مصدوم است ومشخص نیست به مسابقات می‌رسد یا نه.در حقیقت آقای رئیس فدراسیون در بهترین حالت برای سرپرستی یک تیم دونفره و شاید هم یک نفره می‌خواهد به پاریس برود!باید از فدراسیون قایقرانی و مجموعه ورزش ایران پرسید آیا واقعا هیچ فرد دیگری در مجموعه قایقرانی حضور ندارد تا سرپرستی یک تیم دو نفره را برعهده بگیرد و باید رئیس خوش‌سفر زحمت بستن دوباره چمدان‌هایش به مقصد پاریس را خودش بر عهده گیرد؟!
 
شوق گشت و گذار
این رفتار سهرابیان البته مسبوق به سابقه است. او در بازی‌های آسیایی هانگژو هم دقیقا چنین عمل کرد و ابتدا با تیم قایقرانی به چین رفت و بعد از بازگشت با چند روز استراحت و تجدید قوا همراه تیم پاراکانو به بازی‌های پاراآسیایی رفت تا در سفر به چین هم دبل کرده باشد!به نظر می‌رسد در فدراسیون قایقرانی، آقای رئیس بیشتر ازبرنامه‌ریزی وتلاش برای این رشته، شوق سفر و گشت و گذار را دارد و آن را اولویت قرار داده وبه دلیل همین اولویت مجبور است رنج سفر به اقصی نقاط دنیا را به جان بخرد و مدام در سفر باشد! دلیل عقبگرد و ناکامی‌ قایقرانی دردوره مدیریت سهرابیان را باید در همین نکات به ظاهر ساده اما به غایت کلیدی دید. در این فدراسیون سفر بر هر چیزی ارجح است؛ حتی برنامه‌هایی برای ارتقای قایقرانی وتهیه قایق‌های جدید ومحل ‌تمرین.مخارج سفرهای آقای عشق سفر هم که اصلا مهم نیست. 

جملات قصار رئیس فدراسیون قایقرانی 
 
بعد ازشکست تیم دو‌نفره قایقرانی روئینگ زنان ایران در المپیک پاریس: 
درابتدای مسیر چین که شانس اول کسب مدال و قهرمانی را در المپیک دارد پارویش دررفت وهمین باعث به هم ریختگی تمرکز ورزشکاران ما شد. از تلاش بچه‌ها تشکر می‌کنم؛ به هر حال آخر نشدند و از چین مدعی و داعیه‌دار المپیک رد شدند. 
 
صحبت در مورد میزبانی پاریس در المپیک:
 غذای بد دهکده برای ما خوب شد. چون ورزشکاران ما می‌خواستند وزن کم کنند و این وضعیت برای‌مان خوب شد! این نحوه میزبانی برای ورزشکارانی که می‌خواهند وزن کم کنند، خوب است.
 
درواکنش به انتقادهابه لباس کاروان ایران در المپیک:
 بسیاری از کشورها از سال گذشته  برای بازی‌های ۲۰۲۶ ناگویا برنامه‌ریزی داشتند، اما ما هنوز دنبال این هستیم که لباس‌مان چه شکلی باشد یا نماد ایرانی داشته باشد. ما فکرمان روی نقد کردن بی‌اساس است که هیچ تأثیری در رتبه‌بندی کاروان ایران نداشته است. 

در واکنش به انتقادها از فدراسیون:
 هیچ ارگانی حق واجازه انتقاد ازرشته قایقرانی را نداردو باید بدانیم فقط کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک، وزارت ورزش و وزیر نیرو بودند که از رشته قایقرانی حمایت کردند و صرفا این ارگان‌ها می‌توانند نظر خود را در مورد قایقرانی اعلام کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها