قائم‌مقام فرهنگی رسانه ملی در نشست عوامل و برنامه‌سازان اربعین حسینی بیان کرد

بازنمایی راه‌پیمایی اربعین، مأموریت حرفه‌ای و تمدنی اصحاب رسانه

نشست عوامل و برنامه‌سازان اربعین حسینی با حضور قائم‌مقام رئیس رسانه ملی، معاون سیما، مدیران مرتبط با مراسم اربعین حسینی، مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان در حوزه اربعین در سالن رضوان بسیج رسانه ملی برگزار شد.
نشست عوامل و برنامه‌سازان اربعین حسینی با حضور قائم‌مقام رئیس رسانه ملی، معاون سیما، مدیران مرتبط با مراسم اربعین حسینی، مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان در حوزه اربعین در سالن رضوان بسیج رسانه ملی برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۹۷۴۲
تعداد بازدید : 5

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی رسانه ملی، وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس رسانه ملی در ابتدای این جلسه گفت: راه‌پیمایی اربعین مأموریت اجتماعی، حرفه‌ای، سیاسی و تمدنی بر دوش اصحاب رسانه است. در این میان وظیفه اصلی رسانه، رسالتی زینبی گونه است که از عصر عاشورا شروع شده و تا عصر کنونی که بر دوش رسانه گذاشته شده، ادامه دارد.

وی افزود: آرمان، پیام و کلام سیدالشهدا (ع) همچنان در جهان طنین‌انداز است و رسانه وظیفه دارد، راه و کلام امام حسین (ع) را در جان و روح مخاطبان خود رسوخ دهد. با این کار جهادی، مخاطب به این دید و نگاه می‌رسد که امام حسین (ع) همچنان در محاصره است و باید این محاصره را بشکند.

جلیلی گفت: ما به دنبال شکستن این حصار هستیم که آرمان و صدای امام حسین (ع) به اقصی نقاط عالم برسد و در این خصوص رسانه در سطح عملیاتی باید در سه مرحله فراخوان، پوشش و خوانش (تحلیل) تلاش و همت گسترده‌ای به خرج دهد.

قائم‌مقام فرهنگی رئیس رسانه ملی عنوان کرد: وقتی میلیون‌ها نفر وارد راه‌پیمایی عظیم اربعین می‌شوند و ما باید به‌عنوان رسانه بدانیم که تک تک این افراد قصه‌ای دارند که می‌تواند موضوعی برای برنامه‌سازی باشد. دوربین‌ها را باید به دل مردم ببریم و روایتی نمایشی از شخصیت‌ها و وقایع اربعین عرضه کنیم.

وی ادامه داد: در این سفر باید تفاوت‌های افراد را نشان دهیم، تا عظمت امام حسین (ع) و اربعین نمایان شود. کار هنرمند شخصیت‌سازی است و اینکه زیبایی‌های اربعین و گوناگونی آن را به تصویر بکشد. آن موقع است که تلاش وی در ذهن و دل مخاطب ماندگار می‌شود.

در این نشست، محسن برمهانی، معاون سیما نیز گفت: در سفر اربعین و روایت‌های این واقعه عظیم، کار سردبیری اهمیت ویژه‌ای دارد. همان‌گونه که می‌دانید، امسال در فضای خاصی، چون شهادت رئیس‌جمهور، طوفان الاقصی، وعده صادق و ترور شهید اسماعیل هنیه و وعده صادق ۲ قرار داریم و به همین سبب، رسانه باید مراقبت‌های ویژه‌ای را به کار گیرد. مسئولان رسانه‌ای موکب‌ها، مخصوصاً مجری‌ها، باید ملاحظاتی را در نظر داشته باشند و جریان برنامه‌ها را به‌درستی هدایت کنند.

همکاری گسترده ستاد اربعین با شبکه‌ها

همچنین، مجید اکبرشاهی، دبیر ستاد اربعین سیما در بخش دیگری گفت: شورا فعالیت‌های ستاد اربعین و برنامه‌های محتوایی بعداز ابلاغ آن را موردتوجه قرار داده و در این زمینه با برگزاری جلساتی هماهنگ بر مباحث محتوایی و اجرایی آن دقت نظر بیشتری مبذول کرده است.

دبیر ستاد اربعین سیما ادامه داد: به این منظور کارگروه‌هایی تشکیل و با برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان شبکه‌ها، برنامه‌های راهپیمایی اربعین مشخص و ترسیم مسیر شد. در حوزه خدمات‌رسانی، از استقرار استودیوها، تجهیزات فنی و گروه‌های رسانه‌ای در مرز‌های ایران و داخل کشور عراق بازدید و در هر استودیو یک نفر را مسئول هماهنگی کردیم تا مستقیماً از همان مکان تصمیم‌گیری شود.

اکبرشاهی گفت: به‌شکل میدانی برای پوشش و اجرای سیاست‌های طراحی‌شده راهکار‌هایی را در نظر گرفتیم که ازآن‌جمله است تولیدات ویژه اربعین که منطبق بر شعار سال (کربلا؛ طریق الاقصی) و اقتضای روز ایران و جهان با محوریت قدس طراحی شده است.

دبیر ستاد اربعین سیما گفت: امسال توجه ویژه‌ای به سردبیری متمرکز داشتیم. این گروه متشکل از ۱۵ نفر است و در فضای طراحی‌شده، توانایی آن را دارد که به همه شبکه‌ها موضوع و متن آماده ارائه دهد. همچنین، با تدابیری که اندیشیده شده، به امتداد مسئله اربعین در رسانه دقت نظر خاصی شده است. تا پیش‌ازاین، موضوع اربعین در رسانه به یک هفته یا ۱۰ روز محدود می‌شد؛ اما امسال به وجه نمایشی اربعین به‌شکل جدی‌تری توجه شده است.

اکبرشاهی افزود: به این منظور، مجموعه‌هایی را که می‌توانند قصه‌نویسی کنند، در نقاط مختلف کشور، به‌عنوان‌مثال، در مهران مستقر کردیم که کارشان سوژه‌یابی و پیدا کردن قصه است تا به‌عنوان ذخیره برای طول سال استفاده شود. همچنین، تلاش کردیم بر حجم تولیدات نمایشی کوتاه و بلند بیفزاییم و خلأ موجود در تولید ادبیات برای تلفیق هنر و اندیشه در اربعین را برطرف کنیم، آن را از ناحیه احساسی صرف خارج سازیم و عمق گفتمانی و اندیشگانی ببخشیم.

وی گفت: امسال همچنین، با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، از توان تولیدکنندگان محتوا در بیرون از سازمان و بدنه مردمی اربعین بهره خواهیم گرفت. آخرین راهکاری که برای پیشبرد مسیر، اهداف و چشم‌انداز‌ها تعریف کردیم، پویش «لشکر قدس، لشکر حسین (ع)» با بروز میدانی «با چفیه می‌آییم» درراستای حمایت از قدس و مردم مظلوم فلسطین است.

تبیین ارتباط اربعین با قدس شریف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید احمدی، رئیس کارگروه فرهنگی و آموزش ستاد مرکزی اربعین دیگر سخنران این نشست بود که گفت: حرکت اربعین بر محور شخصیت امام حسین (ع) است و باید به این مهم در همه کار‌ها توجه شود.

وی به شعار سال اربعین امسال پرداخت و تصریح کرد: شعار امسال «کربلا؛ طریق الاقصی» است و در تلاشیم ارتباط اربعین با قدس شریف را تبیین کنیم. آنچه مقام معظم رهبری بر آن تأکید ورزیده، روایت صادق‌تر و جامع‌تر از اربعین است و ما به‌عنوان تسهیل‌کننده این مسیر آن را به‌عنوان «اربعین، امتداد عاشورا، مغناطیس دل‌ها» دسته‌بندی کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدی گفت: در موضوع اربعین، با الگویی که رهبر انقلاب مطرح کرده، قدری فاصله داریم و دراین‌خصوص، باید به تبیین تاریخی اربعین سال ۶۱ بپردازیم. به‌فرموده مقام معظم رهبری باید پیامدها، علل شکل‌گیری اربعین و نقش زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) را برجسته کنیم.

وی در خاتمه از برنامه‌سازان رسانه ملی خواست به تبیین معارف عاشورا و اربعین اهتمام کنند و از ظرفیت بی‌نظیر اربعین نهایت بهره را ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها