نگاهی به ظرفیت‌های توسعه نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی

نوآوری و هوش مصنوعی، حاضر!

در گذشته، سازمان‌ها ازروش‌های سنتی مانند ثبت دستی ورود و خروج، استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان و ساعت‌زنی‌های مکانیکی برای مدیریت حضور و غیاب استفاده می‌کردند. این روش‌ها اگرچه تا حدودی کارآمد بودند، اما دارای مشکلاتی همچون خطاهای انسانی، نیاز به نگهداری مداوم تجهیزات و پیچیدگی در تحلیل داده‌ها بودند.
کد خبر: ۱۴۶۹۵۴۶
نویسنده جواد فیاض - خبرنگار پیشران
 
اکنون با پیشرفت فناوری و ورود ابزارهای دیجیتال به عرصه مدیریت منابع انسانی، شیوه‌های مدرن حضور و غیاب مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته معرفی شده‌اند. این روش‌هانه‌تنها دقت وکارایی راافزایش داده‌اند،بلکه امکاناتی نظیر تشخیص چهره، ردیابی موقعیت جغرافیایی و تحلیل‌های پیشرفته را نیز فراهم کرده‌اند.

درایران تا اوایل دهه ۷۰ فرآیند حضور وغیاب کارکنان در بیشتر مجموعه‌های کوچک،کارخانه‌های صنعتی و حتی ادارات دولتی به‌‌صورت دستی بود؛ رفته‌رفته و در اوایل دهه ۸۰ دستگاه‌های ساعت‌زن و کارت‌خوان ونرم‌افزارهای متصل به آن جایگزین شدند. تا همین الان هم بیشتر کارخانه‌ها و ادارات ازهمین دستگاه‌های کارت‌خوان یا اثرانگشت برای ثبت ساعت ورود و خروج استفاده می‌کنند که واقعا هم کارآمد و کاربردی است. اما هرفناوری‌ای هرچقدر هم که کاربردی و جاافتاده باشد، تاریخ‌مصرف دارد. از طرفی اگر تجربه استفاده از این دستگاه‌ها، چه به‌عنوان کارمند و چه به‌عنوان کارفرما را داشته ‌باشید، با انواع مشکلات رایج آن مانند هزینه و زمان زیاد نگهداری و تعمیرات و لوازم جانبی، خرابی یا گم‌شدن کارت وتگ حضور وحتی خرابی نرم‌افزاروخروجی‌گرفتن اطلاعات و... آشنا هستید. از این رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی نیز سال‌های زیادی‌ است که برای حضور و غیاب کارکنان خود دیگر از این شیوه‌ها استفاده نمی‌کنند. 
 
نیازسنجی موثر
پیشرفت فناوری و لزوم انتقال تقریبا همه‌چیز به فضای اینترنت، به‌اجبار این سامانه‌های حضور و غیاب را نیز درگیر خود کرد. در ایران تا اواسط دهه ۹۰ حتی هیچ ایده‌ای برای جایگزینی این شیوه‌ها وجود نداشت. سرانجام در سال ۱۳۹۵ شرکت «آرمان‌اندیش ارقام پژوه» با هدف ارائه راه‌حل‌های نوین مدیریت حضور و غیاب بر بستر اینترنت در شهر اصفهان تاسیس شد. به گفته محسن محمدیان، مدیرعامل این مجموعه، درسال۱۴۰۰ایده اولیه استارتاپی برای طراحی و ساخت نرم‌افزاری موبایلی مخصوص حضور و غیاب مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه و تحقیقات و مطالعات توسعه آن در شرکت «آرمان‌اندیش ارقام‌پژوه» آغاز شد. در نهایت در سال۱۴۰۱اپلیکیشن «زون» به‌عنوان اولین سامانه هوشمندحضور وغیاب با فناوری تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی و موقعیت جغرافیایی تولید و ارائه شد. در سال۱۴۰۲ نیز این شرکت موفق به اخذ عنوان شرکت خلاق از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری شد.
 
پرچم‌دار نوآوری
محمدیان درگفت‌وگو با پیشران می‌گوید:نرم‌افزارحضور وغیاب زون با بهره‌گیری ازفناوری تشخیص چهره مبتنی برهوش مصنوعی، انقلابی در نحوه مدیریت حضور و غیاب کارکنان ایجاد کرده و جایگزینی مدرن و کارآمد برای روش‌های سنتی حضور و غیاب شد. امکان مدیریت مرخصی‌ها و اضافه‌کاری‌ها، سیستم حقوق و دستمزد و امکان یکپارچه‌سازی با سایر نرم‌افزارهای سازمانی مهم‌ترین ویژگی‌های این برنامه است. این اپلیکیشن، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، تحولی شگرف در نحوه مدیریت حضور و غیاب کارکنان ایجاد کرده و به‌سرعت جایگاه ویژه‌ای در میان کسب‌وکارهای مختلف به دست آورده است. اپلیکیشن زون طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارها با نیازهای مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای هرسازمانی که به‌دنبال راه‌حلی کارآمد و نوین برای مدیریت حضور و غیاب کارکنان خود است، کارایی دارد.نرم‌افزار زون بدون ‌نیاز به هیچ‌گونه دستگاه ثبت فیزیکی یا کارت وتگ اختصاصی برای کارکنان تاحدزیادی هزینه‌هایی ازاین دست ومشکلات مرتبط باآن راحذف‌ کرده‌ وعلاوه براین، امکانات و ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد نرم‌افزار حضور و غیاب زون بسته به ماهیت کاری مشتریان آن قابل ‌تغییر و شخصی‌سازی است.از این رو شرکت‌های اداری و کارخانه‌های صنعتی بزرگ با تعداد کارکنان بالا، سازمان‌های دولتی، مراکز اقامتی، آموزشی و درمانی و حتی شرکت‌های دارای کارکنان دورکار و استارتاپ‌های کوچک‌مقیاس از جمله مخاطبان و مشتریان فعلی و بالقوه زون هستند. طی این سال‌های فعالیت، مجموعه آرمان‌اندیش ارقام‌پژوه تلاش کرده تا با ایجاد فضایی پویا وخلاق، بستری مناسب برای شکوفایی ایده‌های نو و تبدیل آنها به محصولات وخدمات ارزشمند فراهم کند.محسن محمدیان نیزبه‌عنوان یک ایده‌پرداز وفعال حوزه فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امیدوار است با حمایت مراجع بالادستی، بستری مناسب برای رشد جوانان بااستعداد و خلاق ایجاد شود تا در جهت رشد و پیشرفت ایران، قدم‌های مثبتی برداشته ‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها