گزارش «گاردین»؛

چرا نظامیان آمریکا بهای شکست مهار «بی بی» را بپردازند؟

پایگاه‌ های آمریکا در غرب آسیا به هدف حملات مقاومت تبدیل شده اند، زیرا رئیس جمهور آمریکا از محکومیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بازداشتنش از تداوم جنگ خودداری می‌کند.
پایگاه‌ های آمریکا در غرب آسیا به هدف حملات مقاومت تبدیل شده اند، زیرا رئیس جمهور آمریکا از محکومیت نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بازداشتنش از تداوم جنگ خودداری می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۹۰۷۴

به گزارش جام جم آنلاین، نیروهای آمریکایی این روزها در معرض خطرات ناشی از سرکشی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و شکست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مهار وی قرار دارند.

ماه ژانویه گروه بحران خاورمیانه آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده با خبر تکان دهنده ای مبنی بر کشته شدن سه سرباز آمریکایی در حمله پهپادی به پایگاه 22 تاور واقع در شمال اردن مواجه شد. ما در مقر خود در واشنگتن غمگین بودیم، اما تعجب نکردیم. من آن زمان افسر ارتش آمریکا بودم. از ماه اکتبر با همکارانم عادت کرده بودیم تقریباً هر روز شاهد حمله جنبش‌های عراق و سوریه به پایگاه‌هایمان باشیم. با افزایش درگیری ها و تلفات، به درک شگفت انگیزی دست یافتیم؛ هیچ برنامه واقعی برای محافظت از نیروهای آمریکایی وجود نداشت.

ماه می و زمان استعفایم نسبت به افزایش تنش های منطقه ای هشدار دادم و آن زمان با اندوه فراوان شاهد کشته شدن بیهوده غیرنظامیان فلسطینی بودم. ماه‌ها بعد دیدم نه تنها بحران انسانی در غزه به طور فزاینده‌ای بدتر شده است، بلکه نیروهای آمریکایی برای تیراندازی به سوی غیرنظامیان آموزش دیده‌اند و این، دیوانه‌کننده است.

واضح است هیچ برنامه واقعی برای حمایت از تصمیم دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با هدف سرعت بخشیدن به استقرار هواپیماها و کشتی های جنگی در خاورمیانه وجود ندارد، بلکه صرفاً بازتاب بی قید و شرط حمایت از دولت بنیامین نتانیاهوست که تنها به افزایش بی محابای تنش و ورود به جنگی گسترده تر تحریک می کند.

اگر نتانیاهو مطمئن نبود نیروی دریایی ایالات متحده فوری برای محافظت از وی در برابر عواقب اقداماتش اعزام می شوند، چندی پیش مقام های ارشد حزب الله و حماس را در بیروت و تهران نمی کشت و باعث مجروح شدن سربازان آمریکایی در حمله تلافی جویانه نمی شد.

پس از 10 ماه جنگ، زمان آن فرا رسیده است جدی‌تر به این فکر کنیم چرا سربازانمان را در معرض خطر قرار می‌دهیم و اینکه تعداد بیشتری از نیروهای آمریکایی در درگیری کشته نشده‌اند، چیزی جز معجزه نیست. تعجب دارد درگیری ها تاکنون به جنگی ویرانگر در مقیاس وسیع میان اسرائیل و حزب الله تبدیل نشده است.

شانس ما رو به اتمام است. در حالی که ایران و حزب‌ الله لبنان برای انتقام‌جویی آماده می‌شوند، دولت بایدن نمی‌تواند راهبردی برای مدیریت افزایش تنش‌ها تدوین کند که فراتر از تهدیدها و امیدها باشد. موشک های حزب الله دیر یا زود نتانیاهو را وادار می کند در تلاش ناامیدانه اش برای چسبیدن به قدرت، جنگ جدیدی آغاز کند، اما راهبرد حمله به لبنان و شکست حزب الله به خوبی پیش نخواهد رفت. حزب الله سال 2006 حمله اسرائیل را شکست داد و امروز بسیار قدرتمندتر شده است. علاوه بر این، قرارداد حفاظتی کنونی آمریکا که نشان دهنده ارائه مهمات نامحدود علاوه بر هواپیماها و ناوشکن های آمریکایی برای پرتاب موشک، حفاظت از اسرائیل و کسب پیروزی برای نتانیاهو است، کافی نخواهد بود.

اگر در نهایت نتانیاهو خواهان حمله به اهداف حزب الله باشد، تصور اینکه بایدن به وی «نه» بگوید، در حالی که تصاویر تانک ها و شهرهای سوزانده شده اسرائیل بر فراز امواج تلویزیونی پخش می شود، دشوار است. با وجود این، حتی با کمک های گسترده ایالات متحده، هیچ راه واقع بینانه ای برای شکست حزب الله وجود ندارد.

پشت پرده این تصمیمات بی محابا، نیروهای آمریکایی زیان خواهند دید، زیرا همچنان در جنگ ها می میرند و مجروح می شوند. برای چه مردند؟ به جرئت می توان گفت، آنها در دفاع از اسرائیل جنگیدند، جان باختند و حضورشان امکان تهاجم بی محابا را فراهم می کند که باعث می شود اسرائیلی ها روز به روز به طور مشخص امنیت کمتری داشته باشند. شجاع ترین آمریکایی ها قربانی هوس های سیاستمداری خارجی می شوند، زیرا رهبران آنها شجاعت ایستادگی در برابرش نداشتند.

از هفتم اکتبر، بحث های فعال و ضروری در زمینه میزان مسئولیت رئیس جمهور در حفاظت از اسرائیل و نیز مسئولیتش در حمایت از فلسطینیان وجود داشته است. با وجود این، بحث سازنده کمی درباره مسئولیت وی برای محافظت از نیروهای آمریکایی در درگیری ها وجود داشته است.

بسیاری از منتقدان که خواستار تحقیق در زمینه مرگ 13 تفنگدار نیروی دریایی آمریکا در جریان خروج از افغانستان شده اند، درباره مرگ هایی که سال جاری در برج 22 اردن رخ داد و ده ها تلفات در جاهای دیگر به وضوح سکوت کرده اند.

این هنوز در اختیار رئیس جمهور بایدن است، نه رئیس جمهور بعدی، زیرا نمی توانیم 6 ماه دیگر با آتش بازی کنیم، در حالی که منتظر جانشینش هستیم تا درگیری در حال افزایش را آرام کنیم. بایدن باید به وسیله بازی با کارت پشتیبانی نظامی نتانیاهو را برای پذیرش آتش بس زیر فشار قرار دهد. در غیر این صورت، متعهد به توضیح است چرا اعزام نیروهای آمریکایی برای حمایت از اسرائیل راهبرد کاهش تنش موفق تری است؟

در نهایت، بایدن باید درباره خطرات پرسنل آمریکایی، چرایی توجیه آنها، ازجمله استفاده مداوم از پایگاه های کوچک و ضعیف و اینکه چگونه این خطرات به امنیت مردم آمریکا کمک می کند، صریح سخن بگوید. حتی اگر بایدن بر ادامه تسلیح اسرائیل پافشاری کند، باز هم باید از قبل متعهد شود به لبنان یا ایران حمله نکند، تا نتانیاهو بداند نمی تواند نیروهای آمریکایی را به جنگ بعدی که انتخاب می کند، بکشاند.

منبع: راهبرد معاصر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها