ساماندهی اتباع غیر مجاز را جدی بگیریم؛

مهمانان ناخوانده‌ای که ارز و طلا از ایران خارج می‌کنند

خبر شناسایی حدود ۴۰ هزار تبعه خارجی غیر مجاز از کشور افغانستان در استان البرز و انتشار آن در رسانه‌ها باعث شد تا در این زمینه کنکاش خبری بیشتری از سوی روزنامه جام جم سرپرستی استان البرز انجام شود، البرز به دلیل ویژگی‌هایی که دارد پذیرای هموطنان از سایر استان هاست که خود باعث دشواری‌های فراوانی شده است، حضور ۴۰ هزار تبعه افغانستانی در این استان در این زمان مشکلی بر مشکلات تلنبار شده این استان افزوده است.
با واکاوی و پیگیری که شد؛ سیروس دهقان شیری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز به خبرنگار جام جم سرپرستی استان البرز گفت: بر اساس دستور وزیر کشور و استاندار برای ساماندهی اتباع خارجی در سال گذشته در استان البرز برای ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز اردوگاه مراقبتی برای نخستین بار ایجاد کردیم.
خبر شناسایی حدود ۴۰ هزار تبعه خارجی غیر مجاز از کشور افغانستان در استان البرز و انتشار آن در رسانه‌ها باعث شد تا در این زمینه کنکاش خبری بیشتری از سوی روزنامه جام جم سرپرستی استان البرز انجام شود، البرز به دلیل ویژگی‌هایی که دارد پذیرای هموطنان از سایر استان هاست که خود باعث دشواری‌های فراوانی شده است، حضور ۴۰ هزار تبعه افغانستانی در این استان در این زمان مشکلی بر مشکلات تلنبار شده این استان افزوده است. با واکاوی و پیگیری که شد؛ سیروس دهقان شیری مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز به خبرنگار جام جم سرپرستی استان البرز گفت: بر اساس دستور وزیر کشور و استاندار برای ساماندهی اتباع خارجی در سال گذشته در استان البرز برای ساماندهی اتباع خارجی غیر مجاز اردوگاه مراقبتی برای نخستین بار ایجاد کردیم.
کد خبر: ۱۴۶۹۰۰۳

کدام اتباع حق ماندن در ایران دارند؟
وی ادامه داد: در پنج ماه انتهای سال گذشته ۲۷ هزار و ۵۰۰ و در سال جاری ۲۰ هزار از اتباع غیر مجاز از کشور افغانستان شناسایی و به کشور خود بازگردانده شدند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز مطرح کرد: اتباعی می‌توانند در استان البرز اقامت داشته باشند که از وزارت کشور کارت هوشمند و یا گذرنامه خانوادگی داشته باشند، اتباعی هم که دارای کارت سرشماری هستند، اعتبار کارت آنان تا پایان شهریور سال جاری بوده که آنان نیز باید به مرور به افغانستان برگردند، فقط اتباعی که در طرح جذب منابع مالی یعنی آن دسته از اتباعی که خود را بیمه کرده اند و هم در صندوقی که مشخص شده برای زنجیره تولید هر خانواده ایی ۵۰۰ میلیون سپرده گذاری کرده اند آن‌ها حق دارند که اینجا بمانند.
دهقان شیری با تاکید بر سیل بی رویه مهاجران افغانستای در البرز و دلیل آن بیان کرد: متاسفانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در افغانستان برای افغانستانی‌ها روادید سیاحتی صادر کرده و این باعث شده که با روادید سیاحتی وارد استان البرز شوند و مشاغل را اشتغال کنند، در واقع سفارت باید دقت داشته باشد، صدور روادید سیاحتی طبق قانون کشور باید ویژگی‌های لازم را برای گردشگری باید داشته باشد و نباید روادید گردشگری پوششی برای ورود اتباع برای ماندگاری در کشور باشد.
وی اذعان کرد: وردی اصلی اتباع افغانستان به استان البرز از طریق روادید گردشگری است که بعد از پایان مهلت روادید فراجا نیز چندین بار اقدام به تمدید می‌کند که این اقدام هم مورد قبول اداره کل اتباع و مهاجرین استانداری البرز نیست، که بعد از چند ماه ماندگاری آن تبعه غیر مجاز و کسب مهارت‌های لازم برای دور زدن قوانین و پیدا کردن کار خانواده‌های خود را هم می‌آورند که به نظر می‌رسد ورود وزارت خارجه به این امر لازم و ضروری است.
اتباع باید با روادید و پروانه اشتغال به کشور وارد شوند
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز ادامه داد: اتباع می‌توانند در مشاغلی که از نظر وزارت کار مشخص شده فعالیت کنند و باید مجوز اشتغال داشته باشند و اگر غیر از این باشد غیر قانونی و ممنوع است. برخی از پیمانکاران ساماندهی پسماند اتباع غیر مجاز را به کار گرفته اند که غیر قانوئنی بوده و با آن برخورد می‌شود.
از تجربه سایر کشور‌ها استفاده کنیم
دهقان شیری در مورد تجربه سایر کشور‌ها گفت: کشور‌هایی که مقصد مهاجران است، مهاجرت‌های صورت گرفته را مدیریت می‌کنند، ما هم اگر می‌خواهیم از فرصت‌های مهاجران استفاده کنیم باید بر اساس نیاز‌های کشورمان اتباع را بپذیریم و از حضور خانواده‌های آنان که منجر به رسوب و ماندگاری می‌شود جلوگیری کنیم. حضور خانواده اتباع در محله‌ها باعث اختلالات مختلف می‌شود.
وی درباره پناهجویانی که در استان البرز ظبق کنوانسیون‌های بین المللی هستند، بیان کرد: در سایر کشور‌ها برای آنان کمپ ایجاد می‌شود؛ در کشور ما کمپ‌های مهاجرین به نام مهمان شهر مشهور هستند که آنان را در این اماکن ساماندهی کردیم و استان البرز مهمانشهر نداریم باید مهمانشهر ایجاد شود که بتوانیم پناهجویان را در آن ساماندهی و مدیریت کنیم.
این مسئول مطرح کرد: ایران با همه شرایطی که دارد نسبت به سایر کشور‌ها شرایط خیلی خوبی برای اتباع دارد همین جذابیت موجب سرازیر شدن مهاجران غیر مجاز از افغانستان به ایران شده، از زمانی که قرار شد اتباع ساماندهی شوند سازمان ملی مهاجرت با پیگیری وزیر کشور تمام قوانین متناسب را نوشته شده و در حال پیگیری است، چاره‌ای جز مدیریت و ساماندهی اتباع نداریم و از ابتدا در مبادی ورودی کشور و حتی پبش‌تر از آن در خاک مبدا باید ورود آنان را به داخل کشور کنترل و مدیریت کنیم.
وظیفه مردم برای مدیریت اتباع چیست؟
دهقان شیری اضافه کرد: از مردم انتظار داریم قوانین به کارگیری اجاره مسکن به اتباع خارجی از هر نوع آن را مطالعه کنند و با آگاهی با آنان معاشرت کنند، از کارفرمایان انتظار داریم تا اتباع غیر مجاز را به کار نگیرند، عابر بانک و سیم کارت خود را به آنان ندهند که اگر موردی گزارش شود از طریق قانون پیگیر افرادی که این قانون شکنی را مرتکب می‌شوند هستیم.
وی افزود: اتباع غیر مجاز موضوع حکومتی و دولتی نیست شهروندان هم باید در مورد آنان حساسیت داشته باشند وقتی اسکان تبعه کشور خارجی را در مدت ۴۸ ساعت در یک مکان مشاهده کردند حتما به پلیس اطلاع دهند.
سخن پایانی اینکه در استان البرز از ۳۲ کشور مانند عراق پاکستان چین و ... تبعه خارجی در حال زندگی هستند؛ این اتباع در حال کار و فعالیت هستند بیش از ۹۰ درصد از آنان اهلیت افغانستان دارند که در مشاغل پرسود مشغول فعالیت هستند و از درآمدی که به دست می‌آورند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند و اندوخته‌های خود را به صورت طلا و ارز از کشور خارج می‌کنند که در این رابطه باید تمهیداتی اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها