مدیریت بحران به سبک زنبورهای عسل

در عصر حاضر که سرعت تغییرات بیشتر از هر زمان دیگری است، شکل‌گیری بحران در هر سازمانی دور از ذهن نیست. در این شرایط اگر مدیر یک سازمان از ویژگی “مدیریت بحران” برخوردار نباشد، نمی‌توان به بقای این سازمان در بلندمدت امیدوار بود. مدیرانی که مدیریت بحران قوی دارند، می‌توانند یک بحران را به یک فرصت رشد تبدیل کنند.
در عصر حاضر که سرعت تغییرات بیشتر از هر زمان دیگری است، شکل‌گیری بحران در هر سازمانی دور از ذهن نیست. در این شرایط اگر مدیر یک سازمان از ویژگی “مدیریت بحران” برخوردار نباشد، نمی‌توان به بقای این سازمان در بلندمدت امیدوار بود. مدیرانی که مدیریت بحران قوی دارند، می‌توانند یک بحران را به یک فرصت رشد تبدیل کنند.
کد خبر: ۱۴۶۸۱۱۷
نویسنده حسین چناری - پژوهشگر و نظریه‌پرداز آموزش

آن‌ها می‌توانند در مواجهه با شرایط غیرمنتظره و بحران‌هایی که ممکن است در سازمان یا صنعتشان پیش بیاید، به سرعت مؤثرترین تصمیمات را اتخاذ کنند و سازمان را به پیش ببرند.

جنبه‌های متفاوت مدیریت بحران

مدیریت بحران به‌طورکلی عبارت است از:

1. شناخت و آمادگی: مدیران باید قادر باشند بحرانهای احتمالی را شناسایی کنند و برای مقابله با آن‌ها برنامه مشخصی داشته باشند. این امر شامل ارزیابی مسائل مختلف و تهیه طرح‌ها و استراتژی‌های بحرانی می‌شود.

2. اتخاذ تصمیمات سریع: در مواجهه با بحران، زمان بسیار ارزشمند است و مدیران باید بتوانند به‌سرعت وارد عمل شوند. مدیریت بحران شامل تخصیص منابع، تصمیم‌گیری‌های سریع و انجام اقدامات فوری برای کنترل بحران می‌شود.

3. ارتباطات مؤثر: در زمان بحران، ارتباطات مؤثر با سایر اعضای سازمان، مشتریان و روابط عمومی با رسانه‌ها بسیار حیاتی است. مدیران باید بتوانند ارتباطات مناسب را برقرار کرده و اطلاعات را به‌طور صحیح و به‌موقع منتقل کنند.

4.  انعطاف‌پذیری: بحران‌ها ممکن است وضعیت‌های پیچیده و متغیری ایجاد کنند؛ بنابراین مدیران باید انعطاف‌پذیری داشته باشند و قادر به تطبیق سریع خود با تغییرات جدید باشند.

5. ارزیابی و یادگیری: پس از بحران، ارزیابی عملکرد و یادگیری از تجربیات بسیار ارزشمند است. ارزیابی عملکرد به مدیران کمک می‌کند تا در آینده بهتر به بحران‌ها پاسخ دهند و استراتژی‌های بهتری برای مدیریت بحران‌ها ایجاد کنند.

 مهم‌ترین مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز مدیران

مدیریت یک سازمان با چالش‌ها و فرصت‌های زیادی مواجه است. تنها مدیرانی می‌توانند سازمان خود را از این چالش‌ها به‌سلامتی عبور دهند و از فرصت‌ها بهترین بهره را ببرند که از مهارت‌های مدیریت برخوردار باشند؛ زیرا داشتنِ این مهارت‌ها به عملکرد بهتر مدیر در سازمان منجر می‌شود. مهارت‌های مدیریتی به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که مهارت‌های سه‌گانه مدیریت نام دارند. در این مبحث درباره این مهارت‌ها صحبت نموده و در کنار آن مهارت‌های مورد نیاز مدیران که جنبه عمومی داشته را معرفی می‌کنیم که آشنایی با آن‌ها برای هر مدیر لازم و ضروری است.

مهارت‌های مدیریت چیست؟

مهارت‌های مدیریت مجموعه‌ای از توانمندی‌ها هستند که یک مدیر برای مدیریت سازمان و کسب و کار خود به آن‌ها نیاز دارد. مهارت‌های مدیریتی مانند انسانی هستند که در استخدام یک مدیر بوده و کارهای زیادی برای او می‌کنند؛ اما حقوقی دریافت نمی‌کنند و یکی از عوامل مهم ارزش‌آفرینی برای یک مدیر محسوب می‌شوند. بسیاری از مهارت‌های مدیران از طریق آموزش (مطالعه و دوره‌های آموزشی) و تجربه به دست می‌آید. گفتنی است بعضی از این مهارت‌ها مخصوص کارهای مدیریتی نیست و حتی در حوزه فردی به مدیر کمک می‌کند.

مهارت‌های سه‌گانه مدیریت

اگر در هرکدام از سطوح مدیریت مشغول به کار هستید، لازم است با مهارت‌های سه‌گانه مدیریت آشنا باشید. البته همه مدیران به یک نسبت به همه این مهارت‌ها نیاز ندارند. مهارت‌های سه گانه مدیریت عبارتند از:1.مهارت‌های فنی؛ 2.مهارت‌های انسانی؛ 3.مهارت‌های انتزاعی و مفهومی یا ادراکی.

از زنبورهای عسل بیاموزیم

زنبورهای عسل: ساختار تیم‌ها را کارآمد می‌کنند

زنبورها اغلب به عنوان نمونه‌های عالی کار گروهی در قلمرو حیوانات شناخته می‌شوند. بی‌دلیل نیست که یک کندوی زنبور عسل می‌تواند از 60000 زنبور عسل تشکیل شود. هر زنبور یک شغل خاص دارد که به موفقیت کلی کندو کمک می‌کند.

نکته: ساختار و تقسیم کار برای بهره‌وری بسیار مهم است. شرکت‌هایی با تعداد کارمندان زیاد نیاز به تفکیک مناسب وظایف و مسئولیت‌ها برای افزایش بهره‌وری دارند. کار را به طور مساوی و کارآمد بین اعضای تیم تقسیم کنید. اطمینان حاصل کنید که همه اهمیت نقش خود را می‌دانند.

نام تجاری: زنبورهای یک کندو شناسایی رنگدانه یکسانی دارند. این کد رنگ، کندوهای مختلف را متمایز می‌کند و دفاع را تقویت می‌کند.

نکته: مدیریت برند اعتماد، شناخت و وفاداری محصولات را افزایش می‌دهد و بازاریابان را آماده بازار رقابت می‌کند. مدیریت بحران: اگر زنبورها احساس خطر کنند، سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند که به زنبورهای دیگر هشدار می‌دهد تا برای حل بحران آماده شوند.

نکته: مدیریت مؤثر بحران نیازمند ارتباط سریع، آمادگی خطر و توانایی رویارویی با چالش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها