فضای مجازی مدیریت به جای محدودیت

«اینترنت در ایران سانسور می‌شود اما در کشورهای دیگر مدیریت!» این گزاره مصداق آشکاری است بر تعریف دوگانه از یک مفهوم. البته که قصد و غرض‌های بسیاری برای جاانداختن چنین تعاریف متناقضی وجود دارد و فقط محدود به وضعیت اینترنت نمی‌شود.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۵۶
فضای مجازی مدیریت به جای محدودیت
 
دقت کنید، به‌عنوان مثال عدم انتشارعکسی خون‌آلود درصفحه اول روزنامه‌ای درایران،از آن باعنوان «خفقان رسانه‌ای» یاد می‌شود، اما همین رفتار در یک روزنامه اروپایی «رعایت پروتکل‌های رسانه‌ای برای عدم به ‌هم‌ریختگی روانی جامعه» نامیده می‌شود. اگرچه وجوه بی‌شماری از این رفتار متناقض می‌توان یافت اما آشکارترین آن را می‌توان درباره وضعیت اینترنت و مقایسه آن با کشورهای دیگر به چشم دید. هم ایران و هم کشورهای دیگر از پیامدهای سوءرهاشدگی وضعیت اینترنت در کشورهایشان آگاه‌اند، اماسیاست‎گذاری برای ساماندهی به این وضع در ایران با عنوان‎‌های«فیلترینگ گسترده»یا«سانسور اینترنتی» خوانده شده در صورتی که در کشورهای دیگر با عناوین مدیریت فضای مجازی یاد می‌شود.باید بدانیم فضای مجازی تقریبا در همه کشورها با قوانین خاصی مدیریت می‌شود و حاکمیت بر فضای مجازی با اعمال محدودیت‌ها از جمله موضوعاتی است که تاکنون توانسته جلوی آسیب‌های بسیاری را بگیرد. در حالی که تمام کشورهای دنیا به‌ویژه کشورهای غربی که دیگران تصور آزادی کامل فضای مجازی را در آنها دارند، با قوانین محدود‌کننده‌ای حکمرانی می‌کنند، این مهم درایران ولنگار است وعده‌ای به رها بودن آن افتخار می‌کنندوعده‌ای مخالف اعمال حکمرانی بر فضای مجازی هستند.درغرب بیش از ۲۰سال است قوانین متفاوتی درزمینه مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی (فیلترینگ) تصویب و اجرا شده است. 

محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی در دیگر کشورها چگونه است؟

هند
یکی ازکشورهایی که سال گذشته قوانین متعددی برای شرکت‌های خارجی وضع کرد، هند بود. قوانین مربوط به شرکت‌ها بیشتر ناظر بر رقابت ناسالم سکو‌های فروش آنلاین خارجی و کارزار با شبکه اجتماعی توییتر برای کنترل بیشتر بر محتوا بود. 

استرالیا 
این کشور با لایحه «حریم خصوصی» سعی دارد امنیت کاربران و افراد زیر سن قانونی را در فضای مجازی کنترل کند. دولت استرالیا با اجرای اقداماتی شبکه‌های اجتماعی را وادار می‌کند مسئولیت بیشتری برای محتوای توهین‌آمیز منتشر شده در سکوهایشان برعهده بگیرند. 

روسیه
روسیه، با وضع جریمه و قوانین جدید، شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های فناوری را وادار به تبعیت از قانون کرد. پوتین قانون جدیدی برای شبکه‌های اجتماعی فعال در این کشور امضا کرد که طبق آن شرکت‌های فناوری ملزم به تأسیس دفاتری در روسیه هستند، در غیر این صورت با جریمه و ممنوعیت تبلیغاتی مواجه می‌شوند.

کره‌جنوبی
مجلس کره‌جنوبی لایحه‌ای تصویب کرد که به موجب آن، سلطه گوگل و اپل بر پرداخت‌ها در فروشگاه‌های برنامه‌های کاربردی کنترل می‌شود. سئول اپراتورهای بازار برنامه‌های کاربردی را ملزم می‌کند از خسارت به کاربران اجتناب و از حقوق و منافع آنها محافظت کنند. 

اتحادیه اروپا
اروپا با تصویب لایحه‌ای سعی در کنترل استفاده ازداده‌های کاربران به‌وسیله سکو‌های اینترنتی دارد؛همچنین طبق اصلاحیه جدید پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی، شرکت‌هایی که ازکاربردهای ممنوع این پدیده استفاده کنند،با جریمه‌ای تا سقف ۶‌درصد گردش مالی جهانی مواجه می‌شوند. 

آلمان
درسال۲۰۱۵ میلادی وزارت دادگستری دولت فدرال آلمان کارگروهی را برای رسیدگی به محتوای مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کرد. در همین دوران گرچه برخی سکو‌ها و شبکه‌های اجتماعی تعهدات داوطلبانه داشتند، اما وزارت دادگستری آلمان آنها را کافی نمی‌دانست.
 
فضای مجازی مدیریت به جای محدودیت
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها