تسهیلات بافت فرسوده هنوز ابلاغ نشده درحالی که ماه چهارم سال روبه‌پایان است

بافت فرسوده وعده‌ها

یکی از چالش‌های طرح‌های مسکنی، کمبود زمین است. دولت سیزدهم در ابتدای فعالیت خود وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی درسال را داد و در شهریور۱۴۰۰قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما پس از گذشت حدود ۳۳ ماه از عمر دولت سیزدهم حدود دو میلیون و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی در دست ساخت قرار گرفته است. هرچند برخی از آنها تحویل شده اما تعدادشان زیاد نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد معضل اصلی طرح‌های مسکنی کمبود زمین است وهمین موضوع باعث شده تا به بافت‌های فرسوده توجه‌ ویژه‌ای شود.
کد خبر: ۱۴۶۴۶۵۰
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ و هنر
 
روز پنجشنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد یک واحد مسکونی در یکی از محله‌های تهران یکباره تخریب می‌شود. همین یک فیلم لزوم توجه به نوسازی بافت فرسوده را به‌خوبی نشان می‌دهد.هرچند زمین‌های بافت فرسوده دارای مالک هستند و دولت دخل و تصرفی برای ساخت مسکن در آنجا ندارد اما می‌تواند با ارائه مشوق‌هایی در این زمینه ملزوماتی را فراهم کند تا ساخت‌وساز در این مناطق رونق بگیرد. تسهیلاتی که در حال حاضر به بازسازی بافت فرسوده تعلق می‌گیرد، محدود به یک مورد نیست و به چند دسته تقسیم می‌شود که هر کدام سقف و شرایط خود را دارد. تسهیلات ارزان‌قیمت نخستین وامی است که برای بازسازی بافت فرسوده، به میزان وام نهضت ملی مسکن تا سقف ۵۵۰ میلیون تومان به متقاضیان تعلق می‌گیرد. دومین تسهیلات در این زمینه که به‌صورت غیرمستقیم اختصاص داده می‌شود، اسکان موقت ساکنان بافت‌های فرسوده است. این افراد در دوره نوسازی می‌توانند با وام ودیعه مسکن خانه‌ای را اجاره کنند و به‌طور موقت در آن سکنی گزینند. سومین تسهیلات، وام در بافت‌های تاریخی است. این وام برای متقاضیان تهرانی ۳۶۰ میلیون تومان، برای ساخت در سایر کلانشهرها ۳۲۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۲۸۰ میلیون و سایر شهرها نیز ۲۴۰ میلیون تومان است. تسهیلات بافت‌های تاریخی حتی به بناهای باارزش روستایی هم تعلق می‌گیرد. همچنین در این راستا، واحدهای بافت‌های فرسوده می‌توانند از تمامی تخفیف‌ها و حمایت‌های نهضت ملی مسکن تا سقف پنج طبقه استفاده کنند.
   
متقاضیان در صف
اکنون برخی متقاضیان تسهیلات وام بافت فرسوده در صف قرار گرفته‌اند و می‌گویند هنوز برایشان پیامک  دریافت تسهیلات ارسال نشده است. این در حالی است که چندی پیش سیدعباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن در این‌باره گفت: این بانک تا پایان سال ۱۴۰۲، از محل تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی کشور، مبلغ ۷۸ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش بافت فرسوده به‌منظور بازآفرینی شهری به متقاضیان پرداخت کرد که از این میزان، مبلغ ۴۵ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی بانک مسکن تامین شد.وی همچنین توضیح داد:‌ سال گذشته تعداد ۱۵۷۹متقاضی، بیش از۵۷۵۲میلیارد ریال تسهیلات برای تکمیل یا احداث واحد مسکونی خود در بافت فرسوده یا ناکارآمد شهری از بانک مسکن دریافت کردند. اعطای تسهیلات متناسب با پیشرفت پروژه و حداکثر در چهار مرحله انجام می‌شود و ملاک تعیین میزان پیشرفت فیزیکی پروژه، فقط گزارش ارزیابی توسط بانک و بر اساس ضوابط و مقررات جاری است.

اعتبارات سال جاری هنوز اختصاص نیافته است
محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم تصریح کرد: در شرایط فعلی مشکلی بابت معرفی افراد به بانک‌های عامل در خصوص بافت فرسوده نداریم و از ابتدای سال تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی به سیستم بانکی معرفی شدند. وی افزود: افرادی که در روند دریافت بافت فرسوده با مشکلی روبه‌رو می‌شوند می‌توانند به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ مراجعه و نظر خود را ثبت کنند.به گفته وی برای پرداخت وام بافت فرسوده، دو مسیر داریم که یکی فرآیند دریافت تسهیلات در قالب نهضت ملی مسکن است.معاون وزیر راه و شهر‌سازی با بیان این‌که یکی از راه‌های دریافت تسهیلات بافت فرسوده منابع بانکی است تصریح کرد: از آنجا که همه بانک‌ها برای نهضت ملی باید ۲۰ درصد تسهیلات به بخش مسکن بپردازند، مشکلی بابت پرداخت تسهیلات بافت فرسوده نداریم. به‌جز بانک مسکن که سهمیه‌اش تکمیل شده، بانک‌های دیگر برای پرداخت تسهیلات معرفی می‌شوند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: مسیر دیگری هم برای بافت فرسوده وجود دارد. تسهیلاتی که از محل  تبصره ۱۸ مصوب شده هم بخش دیگری از منابع است اما رقم این بخش اندک است، به این دلیل که اکنون استانی شده و ممکن است یک استان به بخش آب بپردازد، یک استان به بخش کشاورزی و دیگری به صنعت. نکته قابل توجه اینجاست که هنوز اعتبارات سال جاری اختصاص پیدا نکرده است. به گفته وی، در نهضت ملی نرخ ۲۳ درصد است اما بازپرداخت ۲۰ ساله است. متقاضیانی که از روش دیگر استفاده می‌کنند از ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات حدود ۱۸۵ میلیون آن سود صفر درصد دارد و مابقی ۲۳ درصد اما بازپرداخت آن هفت‌‌ساله است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها