خاطرات کاغذی

ببینید | اشعه کیهانی

ماهیت پرتوهای کیهانی رازی است که با داستان‌های پلیسی بزرگ قابل مقایسه است. در بررسی این که پرتوهای کیهانی چیست و چگونه کار می‌کنند، کمیته‌ای متشکل از عروسک‌ها به نمایندگی نویسنده روس فئودور داستایوفسکی، رمان‌نویس انگلیسی عصر ویکتوریا چارلز دیکنز و منتقد ادبی اهل بوستون آمریکا ادگار آلن پو برای تصمیم‌گیری در مورد این سؤال فراخوانده شدند و... اما در بخش رئال این مجموعه شاهد اجرای زنده فرانسیس کاندی باکستر از اساتید وقت دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی بودیم که همچون دانای کل میزبان بحث‌های علمی بود.
کد خبر: ۱۴۶۴۵۸۳
نویسنده مریم فلاح - نویسنده و پژوهشگر
تعداد بازدید : 6

باکستر کچل، عینکی و دوست‌داشتنی در جایگاه معلم نکات علمی و تاریخی را توضیح می‌داد و در آن واحد کشفیاتش را با کمک دستیارش، پیش چشم مخاطبش تشریح می‌کرد. این برنامه که متشکل از سه بخش انیمیشن، اجرای عروسکی و اجرای زنده بود در بستر مصاحبه‌ با دانشمندان و اندیشمندان، ضمن توضیح دقیق مفاهیم علمی در راستای درک بهتر عمومی از علم به مخاطبش کمک می‌کرد. بعد از تولید این برنامه، دکتر باکستر که در زندگی واقعی یک استاد انگلیسی USC بود و از روزهای اولیه فعالیت علمی خود در دانشگاه پنسیلوانیا دانشمند نبود، به یک نماد علمی تقریبا جهانی در میان بیبی بومرها (‌نسلی که به‌عنوان افرادی که از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی، یعنی طی دوران انفجار جمعیت، پس از جنگ جهانی دوم زاده شده‌اند، تعریف می‌شوند) تبدیل شد. 

این مجموعه برنامه علمی را با صداپیشگی هنرمندانی چون غلامعلی افشاریه، پرویز ربیعی، حسین باغی و حمید منوچهری به تماشا می‌نشستیم.

 «اشعه کیهانی» با عنوان انگلیسی«‌‌Cosmic ray» محصول 1957 آمریکا یک فیلم - انیمیشن علمی بود از مجموعه ۹ فیلم علمی تحت عنوان «علوم بل» که به تهیه‌کنندگی و کارگردانی فرانک کاپرا و جک وارنر تولید شد. برنامه علمی اشعه کیهانی از دهه 1960 تا 1980 بدون هزینه در مدارس آمریکا توزیع و به یکی از پایه‌های اصلی کلاس‌های درسی تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها