«ناهید کیانی» رسما مسافر المپیک پاریس شد

پایان شش ماه انتظار

مبینا فلاح در گفت‌وگو با «جام‌جم» از تلاش خود برای المپیک پاریس می‌گوید

کماندار ایرانی به دنبال تاریخ‌سازی

تیم‌ملی تیروکمان ایران در چند ماه اخیر حواشی بسیاری داشت و تا پیش از مسابقات ترکیه که آخرین مرحله مسابقات کسب سهمیه کمانداران بود،هیچ یک از ملی‌پوشان ایران موفق به کسب سهمیه المپیک نشده بودند.دراین بین مبینا فلاح توانست این طلسم رابشکندو تنها کماندار حاضر در المپیک پاریس باشد.
کد خبر: ۱۴۶۳۶۶۷
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش
 
اگرچه او در گفت‌وگو با «جام‌جم» تاکید کرد که این موفقیت حاصل سال‌ها تلاش و مداومت و تمرین در رشته تیروکمان است اما نگاهی به حواشی این رشته نشان می‌دهد با کمی تمرکز و داشتن امکانات و تمارین بیشتر، چه بسا تعداد المپین‌های این رشته بیشتر می‌شد و ایران امکان حضور در مسابقات میکس و تیمی را از دست نمی‌داد. گفت‌وگوی جام‌جم با مبینا فلاحی را در ادامه می‌خوانید:

 در مسابقات ترکیه اتفاق خیلی خوبی افتاد. کسب مدال نقره و بالاخره سهمیه المپیک پاریس. 
این مسیر برای من خیلی پر فرازونشیب بود اما با تمام اراده برای هدفم جنگیدم. نزدیک به ده سال است که در رشته تیروکمان فعالیت می‌کنم، از سال ۹۵ به اردوهای تیم‌ملی رفتم اما الان دو سال است که به صورت مداوم با مربی کره‌ای تمرین می‌کنیم و اردوهای‌مان قطع نشده است. مسیر خیلی سختی بود اما با اراده‌ برای هدفی که داشتم جنگیدم و در نهایت توانستم به سهمیه المپیک برسم. امیدوارم در ادامه مسیر هم بتوانم تمرینات را خوبی ادامه دهم تا در المپیک هم عملکرد خوبی داشته باشم.
 
در مسابقات ترکیه رکورد ایران را هم ۶ امتیاز ارتقا دادید.
بله رکورد ایران بعد از حدود هفت سال شکسته شد. خدا را شکر توانستم رکورد ایران را ۶ امتیاز ارتقا دهم.
 
شرایط تمرین شما چطور است؟ فرصت زیادی تا المپیک نداریم.
اردوی ما چند روز است که شروع شده و تا روز اعزام در اردو هستم و تمرین می‌کنم. تمام سعی و تلاشم را می‌کنم بتوانم نتیجه خوبی بگیرم و امیدوارم این اتفاق بیفتد. البته این‌طور نیست که مسیر راحتی در پیش داشته باشم. کار برای من خیلی سخت است. می‌دانید که ما تا امروز در المپیک در رشته تیراندازی با کمان حرفی برای گفتن نداشته‌ایم و مدالی نگرفته‌ایم اما تمام تلاش من برای تاریخ‌سازی است. واقعا از لحاظ روانی و جسمی کار بسیار سختی دارم اما امیدوارم که بتوانم از پس این مرحله هم برآیم و اتفاق‌های خوبی برای خودم و کشورم بیفتد.
 
این‌که شما تنها کمان‌دار ایران در المپیک هستید چه حسی دارد؟
بیشتر کار را برای من سخت می‌کند چون هم تیمی‌هایم نیستند و فقط می‌توانم در مسابقات انفرادی رقابت کنم، یعنی در میکس و تیمی شانس مدال ندارم و از طرفی این‌که تنها نماینده تیروکمان ایران هستم،انتظارات راازمن بالامی‌برد وعملکرد من به عنوان تیم ایران شناخته می‌شود. برای همین تلاش می‌کنم نماینده خوبی برای کشورم باشم و کاری کنم که هم خودم و هم مردم از من راضی باشند.

آنتالیا؛ آخرین شانس برای پاریس 
تیم‌ملی تیروکمان ایران با ترکیب فائز محمدی، رضا شبانی ومحمدحسین گلشنی دربخش مردان و مبینا فلاح، یسنا پورماهانی،  حوریه حاجی حسینی در بخش بانوان به سرمربی‌گری سونگ چیل هونگ از کره‌جنوبی، ۲۴خرداد ماه راهی آنتالیا شد. در این مسابقات هیچ کدام از مردان کماندار ایران موفق به حضور در مرحله نیمه‌نهایی کاپ جهانی ترکیه نشدند تا کار تیروکمان بدون کسب مدال در این دوره از مسابقات پایان یابد و آنها موفق به کسب سهمیه المپیک نشوند. اما مسابقات ترکیه دو نکته حائز اهمیت داشت. سهمیه گرفتن مبینا فلاح در وهله اول که او با کسب مدال نقره، رکوردشکنی وحضور درمیان هشت نفر برتر المپیکی شدواتفاق قابل تامل و عجیب قرار گرفتن اشتباه ملی‌پوشان در جایگاه تیراندازی وپس ازآن صفر ثبت شدن نتیجه برای تیم‌ملی مردان تیروکمان ایران پس از ناکامی در کسب سهمیه که باعث شد دو کماندار تیم‌ملی از حضور در مرحله حذف کاپ جهانی آنتالیا محروم شوند و تاکنون هیچ یک از مسئولان درباره این اتفاق پاسخگو نبوده‌اند.

از نعمتی تا فلاح
تیروکمان ایران هم در المپیک ریو و هم در المپیک توکیو با یک نماینده حضور داشت واین دوره هم برای المپیک۲۰۲۴پاریس موفق شد در بخش انفرادی و در حوزه بانوان به یک سهمیه دست پیدا کند تا مبینا فلاح حالا تنها کماندار ایران در پاریس باشد. هشت سال قبل زهرا نعمتی در جریان بازی های المپیک ریو۲۰۱۶علاوه بر پرچمداری کاروان المپیک،تنها نماینده ایران دربخش تیراندازی با کمان بود وپس ازآن درسال۲۰۲۰ و المپیک توکیو میلاد وزیری نماینده تیروکمان ایران در ریکرو مردان بود تا حالا در سال ۲۰۲۴ نوبت به مبینا فلاح برسد.اوحالا نماینده رشته‌ای در المپیک است که تاکنون مدالی نداشته است وکاربسیارسختی رادرپیش دارد.نکته‌ای که او در گفت‌وگو با «جام‌جم» بارها آن را تایید کرد. اتفاق خوب دیگرکه باید به آن اشاره کرد، پرداخت پاداش ۲۰۰ میلیون تومانی او بود که توسط فدراسیون انجام شد وشعبانی بهار، رئیس فدراسیون تیروکمان ایران در جریان بازدید کیومرث هاشمی از اردوی تیم، قول داد برای مسابقه تنها نماینده ایران در المپیک از کره برای او یک کمان تهیه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها