برخورد بازدارنده قضایی در مواجهه با بداخلاقی‌های انتخاباتی

ما با یک اتفاق کاملا غیر مترقبه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کنیم و یکی از نکاتی که در چنین فضایی باید به آن توجه داشت رعایت اخلاق مداری است.
ما با یک اتفاق کاملا غیر مترقبه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کنیم و یکی از نکاتی که در چنین فضایی باید به آن توجه داشت رعایت اخلاق مداری است.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۴۸
نویسنده پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران

در جریان برگزاری مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید ما با حضور انبوه مردم روبرو شدیم و یکی از دلایل این رخداد اخلاق مداری شهید رئیسی بود. مردمی که در مقابل همه زخم زبان ها، توهین‌ها و تهمت‌ها صبر پیشه کرد و حتی در برابر کسانی که او را مورد توهین قرار می‌دادند مدارا پیشه کرد و مردم هم قدردانی خود را با حضورشان در مراسم تشییع این شهید بزرگوار نشان دادند.

بالاخره باید پذیرفت که دومین شخصیت کشور، رئیس جمهور است و او باید الگو و سمبلی از اخلاق مداری باشد؛ بنابراین اگر نامزد‌ها مبادی آداب و اخلاق محور باشند به طور طبیعی محبور به رعایت اصول اخلاقی خواهند بود و به همین واسطه فرایند تخریب کاهش پیدا خواهد کرد و اگر نامزد‌ها به این مبانی اخلاقی پایبند نباشد و در شمار کسانی باشند که از هر وسیله نادرستی بهره می‌برند تا رقیب خود را از میدان بیرون کنند و به شیوه‌ای روی بیاورند که کاملا نا متناجنس با فرهنگ اسلامی و ایرانی است طبیعی است که این فرایند در عرصه انتخابات ریاست جمهوری تبعات و آثار منفی برای کشور در پی خواهد داشت.


انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین رویدا‌های سیاسی کشور است و همه احزاب، گروه ها، رسانه و بویژه نامزد‌ها و هواداران آن‌ها باید تلاش کنند که این صحنه مبارک را آلوده به پدیده بی اخلاقی و رواج ناهنجاری اجتماعی نکنند.


نکته دیگر درباره نحوه برخورد با این پدیده زشت و منفی است و طبعا قوه قضاییه به عنوان مهمترین دستگاه در چارچوب قانونی می‌تواند با بداخلاقی‌های انتخاباتی برخورد کند و تردیدی نیست که چنین مواجه‌ای حتما بازدارندگی ایجاد خواهد کرد و جلوی تشدید و رواج آن را می‌گیرد و در عین حال باید به این موضوع هم توجه داشت که در زمان انتخابات کثرت چنین رفتاری در عرصه‌های حقیقی و مجازی بالا می‌روند و این روند کار را برای دستگاه قضایی مشکل خواهد کرد، اما با این وصف معتقدم که بیشتر تاثیر را رفتار خود نامزد‌های انتخابات چهاردمین دوره ریاست جمهوری و هواداران آن‌ها خواهد گذاشت. 


در کنار مواجه دستگاه قضا و همچنین اخلاق مداری نامزد‌های انتخاباتی نقش سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها و اشخاص هم باید رواج فرهنگ اخلاق مدارانه در جامعه خواهد شد و تشویق به برگزاری انتخاباتی سالم وظیفه همه از جمله رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و مجازی، علما و دانشگاهیان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها