سایه مجرم شناخته‌شدن ترامپ در دادگاه نیویورک بر تحولات انتخاباتی آمریکا

ترامپ؛ از مجرمیت بین‌المللی تا مجرمیت داخلی

هیات‌منصفه دادگاه نیویورک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در ارتباط با پرونده پرداخت حق‌السکوت مجرم شناخت و به این ترتیب این چهره جنجالی سیاست آمریکا و عرصه بین‌الملل بار دیگر به سوژه اصلی رسانه‌ها تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۴۵۹۲۱۵
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل
 
هیات‌منصفه دادگاه منهتن در نیویورک درباره پرونده پرداخت حق‌السکوت از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور به بازیگر فیلم‌های مستهجن، او را مجرم شناخته است. او در این پرونده به ارتکاب ۳۴ مورد بزهکاری در دستکاری و جعل اسناد تجاری متهم شده که به گفته دادستانی، هدف آن پنهان‌کردن پرداخت حق‌السکوت بوده و بر‌اساس گزارش‌ها ترامپ در تمام ۳۴ مورد، مجرم شناخته شده‌است. گرچه هنوز حکم این پرونده صادر نشده اما مجرم شناخته‌شدن ترامپ از سوی دادگاه، نام او را به‌عنوان «نخستین رئیس‌جمهور گناهکار» در تاریخ آمریکا ثبت کرده و الان گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره نتایج این تصمیم دادگاه بر انتخابات ریاست‌جمهوری آینده این کشور در جریان است. 
 
تاثیر حکم ترامپ  بر تحولات انتخاباتی
محور اصلی گزارش‌هایی که در یکی‌دو روز گذشته منتشر شده، پاسخ به این سؤال است که مجرم شناخته‌شدن ترامپ در دادگاه و صدور حکم علیه او چه تاثیری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در اواخر سال جاری میلادی خواهد گذاشت. قاضی برای صدور حکم چندین عامل را در نظر خواهد گرفت؛ از جمله سن ترامپ (۷۷ سال)، عدم سابقه کیفری و احتمالا نقض احکام ممنوعیت دادگاه از سوی او و بر‌اساس گزارش‌ها حکم دادگاه ممکن است شامل جریمه، حکم تعلیقی، نظارت یا شاید حتی زندان باشد.ترامپ قطعا درخواست تجدید‌نظر خواهد کرد و این فرآیند ممکن است ماه‌ها یا حتی بیشتر طول بکشد.علاوه بر اینها در قوانین آمریکا محدودیتی برای نامزد ریاست‌جمهوری که دارای محکومیت قضایی است پیش‌بینی نشده و به این ترتیب، حتی اگر ترامپ با حکم قاضی خوان مرچان به تحمل زندان هم محکوم شود، می‌تواند از داخل زندان هم به نامزدی خود ادامه دهد و در صورت پیروزی، رئیس‌جمهور آمریکا شود. البته با توجه به سن بالای ترامپ و عدم سوء‌پیشینه کیفری وی، تحلیلگران بسیار بعید می‌دانند که شاهد صدور حکم حبس برای او باشیم. اما به نظر می‌رسد صدور حکم علیه ترامپ ممکن است بر تصمیم‌گیری حزب جمهوریخواه و همچنین هواداران این حزب در جامعه آمریکا تاثیر بگذارد. قاضی خوان مرچان تاریخ جلسه صدور حکم مجازات را ۱۱ جولای (۲۱ تیر) تعیین کرده است؛ این تاریخ سه روز پیش از نشست نهایی حزب جمهوریخواه برای اعلام رسمی نامزدی دونالد ترامپ به‌عنوان کاندیدای این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست و این همزمانی برای بسیاری از تحلیلگران، سرنوشت‌ساز خوانده شده است. 

 جدی‌تر شدن هواداران دوآتشه
از سوی دیگر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد محکومیت نهایی ترامپ، از میزان آرای او خواهد کاست اما با این حال تحلیلگران معتقدند صدور این حکم یک نتیجه مثبت برای ترامپ دارد و باعث خواهد شد که هواداران اصلی او، جدی‌تر به میدان رقابت بیایند. کارشناسان معتقدند صدور حکم دادگاه علیه ترامپ، هوادارانش را به جنبش درخواهد آورد و آنها را حتی از آنچه هستند عصبانی‌تر خواهد کرد.تحولاتی که در روز گذشته رخ داده این تحلیل‌ها راتایید می‌کند، چرا که ساعتی پس از اعلام مجرمیت ترامپ، هواداران او سیل کمک‌های نقدی‌شان را به سمت حساب‌های رسمی کمپین ترامپ روانه کردند؛ به آن حد که درگاه پرداخت بانکی با اختلال مواجه شد.
 
آمادگی حامیان ترامپ برای شورش مسلحانه
همچنین برخی طرفداران ترامپ با هجوم به فضای مجازی و وبسایت‌های حامی او خواستار شورش مسلحانه و مجازات خشن علیه عوامل دادگاه شدند.بر‌اساس بررسی رویترز از نظرات در سه وبسایت همسو با ترامپ، شامل پلتفرم Truth Social خود او، برخی حامیانش خواستار حمله به هیأت‌منصفه دادگاه، اعدام قاضی یا جنگ داخلی آشکار و شورش مسلحانه شدند.تهدید به خشونت پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا که او ادعای سرقت انتخابات را مطرح کرده بود هم افزایش یافت که حمله مرگبار به کنگره ایالات متحده از سوی حامیان وی را در پی داشت.برخی حامیان ترامپ در پست‌های خود در واکنش به اظهارات او، خواستار حضور افراد مسلح درواشنگتن و اعدام همه شدند. در پست‌های دیگر به‌طور خاص تاکید شده که دموکرات‌ها باید هدف قرار بگیرند.
 
ترامپ: کار بایدن است
رئیس‌جمهور سابق آمریکا پس از مجرم شناخته‌شدنش از سوی دادگاه منطقه منهتن در نیویورک گفت که بی‌گناه است و آن را کار دولت بایدن خواند.ترامپ با بیان این‌که این یک محاکمه جعلی بود، افزود: قضاوت واقعی روز پنجم نوامبر از سوی مردم صورت خواهد گرفت. اشاره به روز برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر. ترامپ در ادامه مدعی شد: «من مرد بسیار بی‌گناهی هستم و این اقدام از سوی دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد.» وی همچنین گفت، کشور ما به سوی جهنم رفته و این محاکمه از روز اول جعلی بود.
 
واکنش کمپین بایدن
کمپین انتخاباتی بایدن هم بلافاصله پس از صدور رأی علیه ترامپ دربیانیه‌ای گفت، امروز در نیویورک دیدیم که هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. تیم انتخاباتی بایدن همچنین تاکیدکرده که ترامپ به اشتباه معتقد بود که با عواقب نقض قانون برای منافع شخصی مواجه نخواهد شد. در ادامه این بیانیه آمده است که تنها یک راه برای دور نگه داشتن ترامپ از کاخ سفید وجود دارد و آن برگه رأی درانتخابات‌ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ است.دادستان‌عمومی ایالت‌نیویورک نیز بااشاره به حکم گفته«هیچ‌کس فراترازقانون نیست.»
 
رقبای سیاسی آمریکا  در حال حذف‌شدن
کرملین در واکنش به محکومیت دونالد ترامپ گفت که محاکمه بی‌سابقه رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پرونده جعل سوابق تجاری نشان می‌دهد که کاخ سفید در حال حذف رقبای سیاسی خود به هر وسیله‌ای است.دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت:«این واقعیت که حذف واقعی رقبای سیاسی با تمام ابزارهای قانونی وغیرقانونی ممکن درآنجا‌(آمریکا) در جریان است، آشکار است.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها